Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fikk telefon idag om at jeg ville bli innstilt som nummer to til en stilling jeg har søkt. Ansettelsesrådet skulle treffes i morgen.

Er det noen som har opplevd at ansettelsesrådet har gjort om på rekkefølgen? Evt. At 1. kandidat har takket nei?

Skjønner at det er mikroskopiske sjangser, men dette er virkelig drømmejobben så håper så lenge det er håp🥺🙏🏼

Anonymkode: fd786...7eb

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Regner med det er større sjanse for at nummer en takker nei, enn for at tilsettingsrådet endrer på innstillingen.

Anonymkode: 81838...d57

• Liker 14
Skrevet

Jeg fikk jobb etter at tilsettingsråd endret innstillingen!

Arbeidsgiver hadde «lovet bort» stillingen til en vikar de hadde hatt, med helt feil kvalifikasjoner for innholdet i stillingen. Jeg var høyt kvalifisert, og hadde både utdanning og erfaring fra fagfeltet.

Jeg fikk dessverre ikke vite om at jobben opprinnelig hadde vært lovet bort før etter at jeg hadde takket «ja», men det var dårlig stemning på arbeidsplassen da vikaren ikke fikk fortsette.

For vikaren var jo så grei! Og kom godt overens med sjefen. Da spiller det jo ingen rolle at man verken har relevant utdannelse eller personlige kvalifikasjoner på plass...

Brukte et halvt år bare på å rydde etter den «fantastiske vikaren», som hadde etterlatt seg et sinnsykt rot, som kunne fått store konsekvenser for arbeidsgiver. Dessverre var det ingen på arbeidsplassen som hadde forståelse for fagfeltet, så de skjønte ikke at vedkommende kunne ha pådratt dem både erstatningskrav og store ekstrautgifter på grunn av måten arbeidet ble utført på.

Jeg vet at jeg fremstår som en vanskelig person når jeg formulerer meg slik, men vedkommende var virkelig usedvanlig lite kompetent... Jeg skal ikke avsløre fagfeltet her, men det var omtrent som å sette en person med dyskalkuli og mastergrad i slavisk språk som regnskapssjef i en bedrift. Vedkommende var helt feilkvalifisert, og hadde tydeligvis ikke brydd seg med å gjøre et kjapt Google-søk på fagfeltet for å lese seg opp. Men hun var sikkert hyggelig!

Heldigvis var det noen i det eksterne ansettelsesrådet som hadde kompetanse på fagfeltet, og som også påpekte at jeg var bedre kvalifisert i henhold til jobbutlysningen.

Så et går an. Men det forutsetter at du faktisk er bedre kvalifisert, og er godt egnet for stillingen. Det endte forresten lykkelig, vikaren fikk en relevant jobb innenfor sitt eget fagfelt kort tid etterpå. 

Det er nok større mulighet for at den som er innstilt som nummer 1. takker nei til stillingen...

Anonymkode: e1b43...a0d

• Liker 11
Skrevet

Søstera mi ble innstilt som nummer tre og hun fikk jobben 😁

Anonymkode: 5bc21...c20

• Liker 1
Skrevet

At den som er innstilt som nr 1 ikke tar jobben skjer. Noen ganger gjør intervjuet at kandidaten finner ut at jobben ikke er noe for ham/henne, men uten at h*n velger å trekke seg. Andre ganger bruker kandidaten jobbtilbudet som forhandlingskort overfor nåværende arbeidsgiver for å få høyere lønn. Andre ting kan også skje, som gjør at vedkommende velger å ikke ta jobben. 

Ansettelsesråd kan gjøre endringer; det er en del av sikkerhetsnettet i offentlig sektor, slik innlegget over viser. Men det skjer nok mye sjeldnere. 

• Liker 3
Skrevet

Jeg ville ikke regnet med det, men det kan så klart skje om nr 1 sier nei eller de har flere stillinger ledig. 

Forrige jobb var jeg nr 2 til, men fikk tilbud om vikariat da nr 1 var en vikar som gikk over i fast. Typisk offentlig sektor om det er snakk om medarbeidernivå. 

Anonymkode: 32aef...391

Skrevet

Jeg var innstilt som nummer 2 (eller 3?) i min første jobb😊 Men det er kanskje ikke vanlig. Det kommer vel også an på om det er mange andre jobber i sektoren på markedet, som eneren også kan ha fått tilbud fra. 

Anonymkode: 845d9...da8

Skrevet

Den jobben jeg har nå fikk jeg etter at to stk takket nei, jeg var altså innstilt som nr 3 I rekka. 

Anonymkode: 00ec7...345

• Liker 1
Skrevet

Jeg var innstilt som nummer to, personen som var nummer en fikk ikke innfridd sitt lønnskrav og takket nei, nå har jeg DRØMMEJOBBEN på sjuende året 🤩 Så alt håp er ikke ute!

Anonymkode: 91d8b...f48

• Liker 1
Skrevet

Jeg var innstilt som nummer to, men det var i en barnehage, stilling som barnehagelærer. Jeg fikk jobben for nr 1 takket nei!

Anonymkode: 2c1ff...bcf

• Liker 1
Skrevet

Jeg var også innstilt som nr. 2, og fikk jobben da nr. 1 takket nei. Så nei, alt håp er ikke ute!

Anonymkode: 5b5b5...caf

• Liker 1
Skrevet

Noen ganger bruker nr 1 et skriftlig jobbtilbud for å prøve å presse opp lønnen hos nåværende arbeidsgiver. Og noen ganger lykkes det. Da vil vedkommende trekke seg og nr 2 får tilbudet. Det skjer, jeg vil gjette kanskje i 20% av utlysningene.

(Må derimot advare mot metoden for å presse lønn om man ikke virkelig er åpen for å bytte jobb, ganske pinlig å presse slik og så fortsette i jobben likevel om man ikke fikk økt lønn).

Anonymkode: efe72...dac

• Liker 1
Gjest Føsleguri
Skrevet

Jeg var innstilt som nr to til den jobben jeg har nå. Han som var innstilt som nr en takket nei til jobben.

Det er mange som søker på andre jobber for å presse opp lønnen i den jobben de har. 

Skrevet

Takk for alle gode svar dere!

Så morsomt å se at det er fler som har stått i samme situasjon og at det likevel har gått i ens favør. Lever i håpet litt til🥰

Har ikke hørt noe siden tirsdag som er dagen tilsetningsrådet skulle møtes. Antar det fort kan ta noen dager før man får noe endelig bekreftet ?

Erfaringer å dele?🙏🏼

Skrevet

Hvis de opprettholder innstillingen, husk å be om en tilbakemelding på hva du kan jobbe med for å bli innstilt som nummer en. Veldig nyttig til neste søknadsrunde.

Anonymkode: 019c2...7c0

Skrevet

Både i den jobben jeg har nå og en forrige ble jeg innstilt som nr 2, men endte med å få jobben likevel fordi nr 1 takket nei. Hvor langt tid det tar før et avslag er sikkert varierer veldig - ved det ene tilfellet fikk jeg faktisk avslagsbrev i posten først fra en litt overivrig personalansvarlig, for så å få telefon med tilbud uka etter, og jeg har også sittet på arbeidsgiversiden i en tilsettingssak hvor det tok tre uker (pga litt spesielle omstendigheter) før førstekandidaten valgte å takke nei.

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Takk for alle gode svar dere!

Så morsomt å se at det er fler som har stått i samme situasjon og at det likevel har gått i ens favør. Lever i håpet litt til🥰

Har ikke hørt noe siden tirsdag som er dagen tilsetningsrådet skulle møtes. Antar det fort kan ta noen dager før man får noe endelig bekreftet ?

Erfaringer å dele?🙏🏼

Kan ikke du ringe dem da? ☺️

Anonymkode: 5bc21...c20

Skrevet

Jeg søkte på en jobb i fjor hvor de skulle ansette 4 personer. Jeg ba i etterkant om tilbakemelding og fikk beskjed om at jeg var innstilt, men ikke som en av de fire. Det gikk en mnd tid, hørte aldri mer og glemte det bort. Utav det blå ringte telefonen u starten av januar, og noen hadde trukket seg. Vipps fikk jeg jobbtilbud, og skal starte om en mnd.

Anonymkode: 8673f...783

Skrevet

Tusen takk for svar alle sammen!
Veldig lærerikt for ikke bare denne, men fremtidige søkerprosseser🙏🏼😊

Jeg fikk beskjed om at jeg skulle få en tilbakemelding uansett vei det gikk så da får jeg bare smøre meg med tålmodighet.

• Liker 1
Skrevet

Fått noe mer svar TS? :)

Ferdig med 2.gangsintervju. Vi var 5 stk som var innkalt til det, så venter spent på om jeg er med til tredje runde!

Anonymkode: d5547...29a

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...