lemoncake Skrevet 2. februar 2021 #1 Skrevet 2. februar 2021 (endret) Tips til sunn snacks? 😄 Av og til liker jeg å spise noe små snacks om kvelden, særlig en fredag eller lørdagskveld. Eller bare det å kunne sette fram noe sunnere når vi har besøk. Men må endre litt på matvaner. Trenger tips til noen sunnere valg. Spiser grønnsaker og dip i blant. Ofte stangselleri eller agurk og dip av drømmelett rømme med sånn pose som blandes i. Andre forslag der for variasjon? Ps! Jeg trenger ikke råd om kutte ut snacks helt, jeg ønsker å lære meg at det finnes sunnere alternativer der ute som faktisk smaker godt 🍅🥦🍇🍓 Endret 3. februar 2021 av lemoncake
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2021 #2 Skrevet 2. februar 2021 Det sunneste er å slutte med småspising, og heller spise ordentlige måltider, og kutte ut de rare lettproduktene, og spise ordentlig MAT. Det var nok det kjipe svaret du ikke ville ha. Men det er nå litt rart at det er så mange forslag til "sunn snacks" overalt, og folk blir likevel aldri fornøyd, verken med kroppen eller med det de spiser. Så kanskje det er hele konseptet som er feil? Anonymkode: 81bed...ada 3
lemoncake Skrevet 2. februar 2021 Forfatter #3 Skrevet 2. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det sunneste er å slutte med småspising, og heller spise ordentlige måltider, og kutte ut de rare lettproduktene, og spise ordentlig MAT. Det var nok det kjipe svaret du ikke ville ha. Men det er nå litt rart at det er så mange forslag til "sunn snacks" overalt, og folk blir likevel aldri fornøyd, verken med kroppen eller med det de spiser. Så kanskje det er hele konseptet som er feil? Anonymkode: 81bed...ada Nei, det var ikke det jeg spurte om. Jeg trenger å finne alternativer som jeg liker. 15
911 Skrevet 2. februar 2021 #4 Skrevet 2. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det sunneste er å slutte med småspising, og heller spise ordentlige måltider, og kutte ut de rare lettproduktene, og spise ordentlig MAT. Det var nok det kjipe svaret du ikke ville ha. Men det er nå litt rart at det er så mange forslag til "sunn snacks" overalt, og folk blir likevel aldri fornøyd, verken med kroppen eller med det de spiser. Så kanskje det er hele konseptet som er feil? Anonymkode: 81bed...ada Helt enig. Spis flere små sunne måltider gjennom dagen i stedet for få store og kutt ut snacks som sjelden er sunt. Om du må ha et "mellommåltid" så spis frukt og grønt uten noe i tillegg. Høres kjedelig ut, men det er det som virker. 1
lemoncake Skrevet 2. februar 2021 Forfatter #5 Skrevet 2. februar 2021 Er det noen som har et svar? Jeg klarer ikke et helt liv uten at jeg i blant kan kose meg. Trenger bare at det er et sunnere valg. 7
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2021 #6 Skrevet 2. februar 2021 Ja! Her er noen forskjellige forslag som jeg har fått av ernæringsfysiolog. Nøkkelen er å kombinere karbohydrater med protein/fett sånn at man man får et balansert mellommåltid og er mett og fornøyd. Prøv å sikt deg inn på varer som har minst 5g protein og 3 gram fiber. Grønnsaker + hummus popcorn + beef jerky eplebåter med nøttesmør (jeg lager nøttesmør selv, er veldig enkelt og veldig godt) fullkornskjeks + litt ost Gresk yoghurt med bær og/eller granola Eple + ost Druer + skrella mozerella fullkornsbrød med nøttesmør Tortillachips med guaccomole En håndfull nøtter + frukt Fullkornskjeks + hummus Popcorn + gresskarfrø Dadler + nøttesmør Sunnere milkshake (tine lettmelk vanilje + frossene jordbær eller andre bær, og en liten dæsj nøttesmør eller chiafrø og lønnesirup eller sukrinmelis for sødme hvis det trengs) Anonymkode: 22500...c98 15
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2021 #7 Skrevet 2. februar 2021 16 minutter siden, AnonymBruker said: Det sunneste er å slutte med småspising, og heller spise ordentlige måltider, og kutte ut de rare lettproduktene, og spise ordentlig MAT. Det var nok det kjipe svaret du ikke ville ha. Men det er nå litt rart at det er så mange forslag til "sunn snacks" overalt, og folk blir likevel aldri fornøyd, verken med kroppen eller med det de spiser. Så kanskje det er hele konseptet som er feil? Anonymkode: 81bed...ada 11 minutter siden, 911 said: Helt enig. Spis flere små sunne måltider gjennom dagen i stedet for få store og kutt ut snacks som sjelden er sunt. Om du må ha et "mellommåltid" så spis frukt og grønt uten noe i tillegg. Høres kjedelig ut, men det er det som virker. Jeg skjønner ikke hvorfor dere gidder å svare når dere ikke engang svarer på spørsmålet til TS. Hvis det er sånn dere ønsker å ha det selv - flott! Men det var ikke spørsmålet her. Det er helt normalt å spise hver 3-4 time. Og hvis man spiser frukt og grønt uten noe ved sidenav er det ikke et balansert måltid, man blir fort sulten igjen. Det viktige er å spise balansert gjennom hele dagen. Anonymkode: 22500...c98 14
lemoncake Skrevet 2. februar 2021 Forfatter #8 Skrevet 2. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ja! Her er noen forskjellige forslag som jeg har fått av ernæringsfysiolog. Nøkkelen er å kombinere karbohydrater med protein/fett sånn at man man får et balansert mellommåltid og er mett og fornøyd. Prøv å sikt deg inn på varer som har minst 5g protein og 3 gram fiber. Grønnsaker + hummus popcorn + beef jerky eplebåter med nøttesmør (jeg lager nøttesmør selv, er veldig enkelt og veldig godt) fullkornskjeks + litt ost Gresk yoghurt med bær og/eller granola Eple + ost Druer + skrella mozerella fullkornsbrød med nøttesmør Tortillachips med guaccomole En håndfull nøtter + frukt Fullkornskjeks + hummus Popcorn + gresskarfrø Dadler + nøttesmør Sunnere milkshake (tine lettmelk vanilje + frossene jordbær eller andre bær, og en liten dæsj nøttesmør eller chiafrø og lønnesirup eller sukrinmelis for sødme hvis det trengs) Anonymkode: 22500...c98 Tusen hjertelig takk for mange gode tips! ❤️ Helt supert! Det var dette jeg var ute etter. Trenger å lære meg å ta andre valg i matveien, men det er lett for å ta feile valg når en ikke vet hva det sunne alternativet er. Takk! 😄 5
lemoncake Skrevet 2. februar 2021 Forfatter #9 Skrevet 2. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg skjønner ikke hvorfor dere gidder å svare når dere ikke engang svarer på spørsmålet til TS. Hvis det er sånn dere ønsker å ha det selv - flott! Men det var ikke spørsmålet her. Det er helt normalt å spise hver 3-4 time. Og hvis man spiser frukt og grønt uten noe ved sidenav er det ikke et balansert måltid, man blir fort sulten igjen. Det viktige er å spise balansert gjennom hele dagen. Anonymkode: 22500...c98 Takk for din støtte! 👍🥰 Forstår ikke hvorfor enkelte bare må svare belærende. Jeg skal lære meg av med vanen med å spise usunt om kvelden, men når dagene kommer der jeg skal ha lov å kose meg litt, så trenger jeg å kjenne til de sunne alternativene. Hvis jeg bare spiser grønnsaker og dip så blir det kjedelig i lengden. 😅 2
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2021 #10 Skrevet 2. februar 2021 Jeg syns blomkål er godt som snacks. Anonymkode: ff544...66f 2
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2021 #11 Skrevet 2. februar 2021 Jeg tar meg en karbonade med litt sylteagurk. 150 kalorier. Men da blir jeg mett og klarer å styre unna andre fristelser. Også liker jeg selleri med kremost. Supper også. Anonymkode: f9ec7...db1 4
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2021 #12 Skrevet 2. februar 2021 Frosne druer (smaker som sorbet) 😍 Grønnsaker blomkål brokkoli(det hvite innerst i stilken er sykt digg) reddiker. kålrabi gulrøtter osv. med hummus Friggs maiskaker med hjemmelagd peanøttsmør Rista kikerter Nicecream (bananis) Anonymkode: 45da1...64d 4
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2021 #13 Skrevet 2. februar 2021 Det er viktig å kose seg på kveldene etter slitsomme dager! Heldigvis er det mye godt å kose seg med som ikke er så veldig usunt. Jeg har fått mye inspirasjon på instagram, både Linda Stuhaug og matklubbentrondheim har mange gode forslag. Daddelgodteri er en stor favoritt til meg! Anonymkode: eaefe...c1a 2
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2021 #14 Skrevet 2. februar 2021 Kan du drikke en kopp te? Anonymkode: 41f79...cdc 2
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2021 #15 Skrevet 2. februar 2021 Mine go-to kveldsmåltider: - mager kesam + tinte bringebær + natreen - potetlompe med skinke og lettere ost i toastjern - gulrøtter med mager kesam dip (liker holiday-posen) - smoothie bowl eller nice cream med bær - potetlompe eller knekkebrød med philadelphia melkesjokolade - knekkebrød med kokt egg og kaviar - special K eller puffet ris med lett syltetøy ...Karbonade med sylteagurk hørtes veldig godt ut! Det skal jeg prøve😍 Anonymkode: 58953...e43 2
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2021 #16 Skrevet 2. februar 2021 Hvis vi tenker «sofa-snack», ikke måltider, så ender jeg ofte med: - Forskjellig frukt kuttet i små biter. - Oliven (mye kalorier, men allright med litt fett om man har spist magert ellers den dagen) - Eple med kanel i microen - Blomkål og agurk med kesam-holidaydipp - Vannmelon - Popcorn. - Halvfrossen smoothiebowl - En kopp med søt te, evt. med usøtet fullkornskjeks til. - Knuste isbiter med sitron eller bringebær Ellers, hvis jeg er skikkelig fysen passer jeg på å drikke to store glass med vann først. Da går det enten over, eller at jeg orker mindre av det jeg mumler. Anonymkode: 45ccc...76f 3
little fairy Skrevet 3. februar 2021 #17 Skrevet 3. februar 2021 Snack a jack (er vel rundt 130 kalorier i en pose)? Druer Frosne bananskiver Melon og spekeskinke Sukkererter/paprika/mini-tomater/brekkbønner og dipp Fruktsalat eller frukt i biter Smoothie Yoghurt eller kesam med bær Kokt egg med litt salt/majones/kaviar i Mellombar Nøtter Dadler En kopp kakao 2
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2021 #18 Skrevet 3. februar 2021 Uansett om du liker de første svarene dine eller ikke så hjelper det meg å tenke på om jeg egentlig er sulten eller om jeg bare har lyst på noe snacks. Om jeg faktisk er sulten er det bedre å spise ordentlig mat i stedet for å spise masse snacks. Jeg har ingen matrestriksjoner og snacker når jeg vil, men jeg ser jo at jeg har en tendens til å gjøre det mindre når jeg heller spiser meg mett hvis jeg egentlig bare er litt sulten. Da er det viktig å ha noe lett tilgjengelig. Når jeg har lyst på litt å tygge på avhenger det jo litt av hva jeg craver. Men baconsurrede dadler er veldig godt, og det spiser man ikke så mye av gangen. Anonymkode: 7aa34...1aa 1
lemoncake Skrevet 3. februar 2021 Forfatter #19 Skrevet 3. februar 2021 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Uansett om du liker de første svarene dine eller ikke så hjelper det meg å tenke på om jeg egentlig er sulten eller om jeg bare har lyst på noe snacks. Om jeg faktisk er sulten er det bedre å spise ordentlig mat i stedet for å spise masse snacks. Jeg har ingen matrestriksjoner og snacker når jeg vil, men jeg ser jo at jeg har en tendens til å gjøre det mindre når jeg heller spiser meg mett hvis jeg egentlig bare er litt sulten. Da er det viktig å ha noe lett tilgjengelig. Når jeg har lyst på litt å tygge på avhenger det jo litt av hva jeg craver. Men baconsurrede dadler er veldig godt, og det spiser man ikke så mye av gangen. Anonymkode: 7aa34...1aa Spørsmålet mitt handlet ikke om hvordan spise mindre snack for å gå ned i vekt, men om hva jeg kan velge istedenfor det mindre sunne jeg kanskje ofte går for. Derfor liker jeg ikke svar som de to første. Du svarer heller ikke helt på mitt spørsmål. Jeg vet at svaret er i beste mening. For meg handler ikke det å endre kostvaner kun om å gå ned i vekt. Men det skal være en varig endring. Jeg er den jeg er og vet at jeg ofte blir fysen på noe å tygge på. For å ikke falle tilbake til gamle uvaner så er det viktig at jeg vet hva annet jeg kan spise når jeg er fysen enn type chips og sjokolade. Usunne kjeks . Lære meg å spise og like det. Nye smaker som gjerne må vennes til. Ha litt tilgjengelig i huset. Jeg skal også venne meg av med å snacke om kvelden og lære meg hva jeg skal gjøre for å bli mindre fysen på noe å tygge på slik som du nevner, men det var ikke spørsmålet mitt. 😊🥦🥗 6
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2021 #20 Skrevet 3. februar 2021 lemoncake skrev (Akkurat nå): Spørsmålet mitt handlet ikke om hvordan spise mindre snack for å gå ned i vekt, men om hva jeg kan velge istedenfor det mindre sunne jeg kanskje ofte går for. Derfor liker jeg ikke svar som de to første. Du svarer heller ikke helt på mitt spørsmål. Jeg vet at svaret er i beste mening. For meg handler ikke det å endre kostvaner kun om å gå ned i vekt. Men det skal være en varig endring. Jeg er den jeg er og vet at jeg ofte blir fysen på noe å tygge på. For å ikke falle tilbake til gamle uvaner så er det viktig at jeg vet hva annet jeg kan spise når jeg er fysen enn type chips og sjokolade. Usunne kjeks . Lære meg å spise og like det. Nye smaker som gjerne må vennes til. Ha litt tilgjengelig i huset. Jeg skal også venne meg av med å snacke om kvelden og lære meg hva jeg skal gjøre for å bli mindre fysen på noe å tygge på slik som du nevner, men det var ikke spørsmålet mitt. 😊🥦🥗 Jeg svarer jo på spørsmålet ditt. Jeg har jo foreslått baconsurrede dadler. Hva er forskjellen på det og andre som har skrevet dadler? Virker som du har piggene litt vel langt ute. Anonymkode: 7aa34...1aa 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå