inar Skrevet 16. august 2005 #1 Skrevet 16. august 2005 Vi pleier å samles 4 jenter, og tenkte jeg skulle bake noe til de. Men tror jeg har brukt opp sjokoladekakekvota Er litt tom for idèer. Er det noen som har oppskrifter på noe enkelt og godt?
Arkana Skrevet 16. august 2005 #2 Skrevet 16. august 2005 Denne eplepaien er aldeles nydelig, både alene og med iskrem/vispet krem. Ellers er jo gulrotkake alltid populært. Tarte aux pommes (fransk epleterte) 250 g hvetemel 150 g smør 1 egg 75 g sukker ½ ts salt ½ ts vaniljesukker 500 g epler (Golden Delicious) 4 eggeplommer 90 g sukker 2 ts vaniljesukker 1 ts kanel 2 dl kremfløte Smuldre smør og mel til en grov masse. Tilsett sammenvispet sukker og egg. Elt deigen raskt sammen. La hvile kaldt i en time. Forvarm ovnen til 215°C. Kjevle ut deigen til en 30 cm stor sirkel. Smør en rund pai-form. Kle formen med deigen. Skjær av overflødig deig i kantene. Skrell eplene og skjær dem i båter uten kjernehus. Anrett eplebåtene over deigen. La steke i 15 min. Bland sammen eggeplommer, sukker, vaniljesukker og kanel. Pisk inn fløten. Hell blandingen over eplene, la steke videre i ca 35 min. Gulrotkake med gourmetglasur 2 egg 2 dl sukker 2 dl hvetemel 1 ts natron 1 ts vaniljesukker 1 ts kanel ½ ts revet muskat 1 ts kardemomme ½ ts ingefær 1 dl soyaolje 4 dl grovt revne gulrøtter 50 g naturell kremost 30 g mykt smør 1 ts vaniljesukker 2 dl melis Visp eggedosis. Band alt det tørre og rør det inn i eggedosisen. Bland inn olje og revne gulrøtter. Hell deigen i en smurt form (24 cm), stek kaken på nederste rille ved 175 grader i 35-45 minutter. Bland sammen ost og smør, rør inn vaniljesukker og melis. Smør glasuren på den avkjølte kaken og lag mønster med en gaffel.
inar Skrevet 16. august 2005 Forfatter #3 Skrevet 16. august 2005 Åååå, mmmm.... Hørtes kjempedeilige ut begge to...... Tusen takk Bakte en sitronterte en gang, det ble veldig godt mottatt. Men aldri bakt epleterte, så prøver meg på den.
Grooo Skrevet 16. august 2005 #4 Skrevet 16. august 2005 Denne krydderkaka er bare helt sinnsykt god!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå