AnonymBruker Skrevet 2. februar 2021 #21 Skrevet 2. februar 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): På kursfortegnelsen står det ovn, «kjøkkenstikk» og vaskemaskin. Anonymkode: 46c5b...0f0 Kan legge til at jeg også har kjøkkenvifte koblet på denne kursen. Den var koblet på når elektrikerne var her. Jeg har som sagt ikke peiling, og de sa at de hadde ordnet vaskemaskin/ bad og kjøkken på to ulike kurser. Slik at jeg kunne lage mat og vaske klær samtidig. Har jeg rett til å klage, her? Er det sannsynlig at dette blir dyrt? Anonymkode: 46c5b...0f0
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2021 #22 Skrevet 2. februar 2021 Skybe skrev (39 minutter siden): En 10 amp. kurs er oftest godkjent for belastning opp til omlag 2300 w. Vannkokere er strømslukere, og bruker mye strøm (sjekk wattbehovet) og ikkje uvanleg det kan oppstå kortsluttning i elementet. Er vel ein vannkoker kjøpt på Europris, og dei har oftest ikkje lang levetid. Vaskemaskin har oftest egen 16 amp. kurs. Komfyr kjøkken har også oftast egen 16 amp. kurs. Gamle hus hadde tidligere 10 amp. skrusikringer / automatsikringer, men nyere hus har høgre amp. på dei fleste kursene. Dersom kursene blir overbelastet ryker sikringer,og kan derfor ofte vera greit å ha litt kontrl. på hva eit putter inn i veggkontaktene. Dei ferreste har nok ikkje oversikt over hvor mange rom, varmeovner m.m. som er koplet til hver enkel kurs. Dette kan ein enkelt finne ut ved å slå av / skrue ut sikringen når lysene er slått på, og ser hvilke rom lysene slukker. Har forlengst skiftet til led-pærer i hele huset, og de er strømsparende, og ikkje varmeutvikling, og har ikkje lenger problem med å gå rundt å skifte pærer 1 g i uka. TS her! Det virker som du har peiling, så jeg siterer deg. Nå tror jeg at jeg har fått oversikt: Det er mulig at jeg skrev feil tidligere i tråden, men det er ovn (og ikke komfyr) som står koblet på en 16amp-sikring. Pluss kjøkkenvifte, vaskemaskin, belysningen under kjøkkenskapene, kjøleskap og random vannkokere/ brødristere/ etc. som jeg har koblet på etter behov. Platetoppen har en egen kurs, og oppvaskmaskin har jeg ikke. Jeg trodde jo selv at vaskemaskinen sto på en annen sikring, men skjønner at det kan ha blitt litt vel mye press på én kurs. Vet du hva jeg bør gjøre? Kan jeg klage på at elektrikeren har gjort noe annet enn hva som var avtalt? Eller bør jeg leie inn en ny elektriker som f.eks. kan sette inn en separat 16 amp-sikring på vaskemaskinen? Er veldig takknemlig for gode råd! Anonymkode: 46c5b...0f0
Gjest Blondie65 Skrevet 2. februar 2021 #23 Skrevet 2. februar 2021 Ja du skal klage på elektrikeren for det er ikke dette du har bestilt.
Gjest Acer Skrevet 2. februar 2021 #24 Skrevet 2. februar 2021 (endret) AnonymBruker skrev (1 time siden): TS her! Det virker som du har peiling, så jeg siterer deg. Nå tror jeg at jeg har fått oversikt: Det er mulig at jeg skrev feil tidligere i tråden, men det er ovn (og ikke komfyr) som står koblet på en 16amp-sikring. Pluss kjøkkenvifte, vaskemaskin, belysningen under kjøkkenskapene, kjøleskap og random vannkokere/ brødristere/ etc. som jeg har koblet på etter behov. Platetoppen har en egen kurs, og oppvaskmaskin har jeg ikke. Jeg trodde jo selv at vaskemaskinen sto på en annen sikring, men skjønner at det kan ha blitt litt vel mye press på én kurs. Vet du hva jeg bør gjøre? Kan jeg klage på at elektrikeren har gjort noe annet enn hva som var avtalt? Eller bør jeg leie inn en ny elektriker som f.eks. kan sette inn en separat 16 amp-sikring på vaskemaskinen? Er veldig takknemlig for gode råd! Anonymkode: 46c5b...0f0 Dersom du har oppfordret elektriker å legge opp egen kurs til ( klesvaskemaskin) som forøvri er vanleg , så har han ikkje fulgt opp ditt ønske, og ikkje etter avtale. Dette skal m.a. fremgå av arbeidstimer / fakturaen. Kanskje har elektriker missforstått eller lignende. Eit alternativ er å koble kjøkkenutstyr på kjøkkent til kurs som er mindre belastet som foreksemp. soverom utebelysning. etc. En klesvaskemaskin trekker alene omlag 2 kw, og bør ha egen kurs. Likså komfyr på kjøkkenet bør ha egen 16 amp. kurs. Dei fleste har ikkje oversikt over belastningen på dei forskjellige kursene, men først når sikringen ryker dei først reagerer. Overbelastning kan føre til i verste fall brann. Panelover er strømslukere, og har derfor installert varmepumper, og en dyr engangsinvistering, men lønnsomt på sikt. Alle el.produkter har merkelapp som forteller strømforbruket, hvor ein kan sjekk strømforbruket , og vannkokere, brødristere, microbølgeovner m.m er strømslukere. Dei fleste panelovner idag er termostyrte, men de trekker like fult 1000 w - 1800w. når de er virksome. Varmtvannspredere er også oftast på egen kurs 2 kw. Mange kjøper El. biler og kobler dem til 10 amp. kurs, og kan i verste fall vera en brannfelle. Endret 2. februar 2021 av Skybe
Bøtteballetten Skrevet 2. februar 2021 #25 Skrevet 2. februar 2021 Hadde samme problem som deg med vannkokeren. Sprengte sikringen hver gang jeg skulle bruke den. Sjekket sikringen på den kursen, det var en 10 a. Jeg byttet over til annen kontakt, det var 16 a kurs. Det gikk bedre. Har ikke slått ut sikringer etter det.
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2021 #26 Skrevet 3. februar 2021 Bøtteballetten skrev (8 timer siden): Hadde samme problem som deg med vannkokeren. Sprengte sikringen hver gang jeg skulle bruke den. Sjekket sikringen på den kursen, det var en 10 a. Jeg byttet over til annen kontakt, det var 16 a kurs. Det gikk bedre. Har ikke slått ut sikringer etter det. Takk for svar! Jeg har allerede en 16 amp kurs på kjøkkenet, men det ser ut som om alt for mye er koblet til den. Etter å ha lest svarene til @Skybe over, tror jeg at jeg hyrer en elektriker til å legge opp en egen kurs til vaskemaskinen. Har noen kurser som «bare» er koblet til f.eks. takbelysning, og det trekker ikke så mye strøm (bor i en liten leilighet, og skiftet til LED-pærer for noen år siden). Trodde at elektrikeren hadde koblet vaskemaskinen på en slik kurs, men tydeligvis ikke... For meg ser det ut som om noen kurser er underutnyttet og den nye 16 amp-kursen er helt overbelastet. Fikk fastpris på oppdraget på forhånd, så det kan hende at elektrikeren har valgt den raskeste løsningen, snarere enn å vurdere det helhetlige behovet (eller det kan være noe jeg ikke har forstått helt...). Burde nok strengt tatt ha en ekstra/ større kurs på kjøkkenet, men avventer det til jeg likevel skal pusse opp kjøkkenet og installere oppvaskmaskin. Anonymkode: 46c5b...0f0 1
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2021 #27 Skrevet 3. februar 2021 Skybe skrev (9 timer siden): Dersom du har oppfordret elektriker å legge opp egen kurs til ( klesvaskemaskin) som forøvri er vanleg , så har han ikkje fulgt opp ditt ønske, og ikkje etter avtale. Dette skal m.a. fremgå av arbeidstimer / fakturaen. Kanskje har elektriker missforstått eller lignende. Eit alternativ er å koble kjøkkenutstyr på kjøkkent til kurs som er mindre belastet som foreksemp. soverom utebelysning. etc. En klesvaskemaskin trekker alene omlag 2 kw, og bør ha egen kurs. Likså komfyr på kjøkkenet bør ha egen 16 amp. kurs. Dei fleste har ikkje oversikt over belastningen på dei forskjellige kursene, men først når sikringen ryker dei først reagerer. Overbelastning kan føre til i verste fall brann. Panelover er strømslukere, og har derfor installert varmepumper, og en dyr engangsinvistering, men lønnsomt på sikt. Alle el.produkter har merkelapp som forteller strømforbruket, hvor ein kan sjekk strømforbruket , og vannkokere, brødristere, microbølgeovner m.m er strømslukere. Dei fleste panelovner idag er termostyrte, men de trekker like fult 1000 w - 1800w. når de er virksome. Varmtvannspredere er også oftast på egen kurs 2 kw. Mange kjøper El. biler og kobler dem til 10 amp. kurs, og kan i verste fall vera en brannfelle. Tusen takk for grundige og gode svar, Skybe! Er veldig takknemlig for at du kunne hjelpe meg! Jeg er mye klokere nå. Har i det minste alltid vært opptatt av strømsparing, og kjøper energieffektive produkter. Men varmepumpe har jeg ikke mulighet for, ettersom jeg bor i borettslag med forbud mot varmepumpe. «Heldigvis» er leiligheten liten, så det holder med to panelovner og en frittstående vifteovn i de kaldeste månedene. Ringer (en annen) elektriker og ber om å få installert en ny 16 amp. kurs til vaskemaskinen, så den kan kobles «av» kjøkkenkursen. Så får han vurdere om noe av det andre som står på «kjøkkenkursen» kan omfordeles. Anonymkode: 46c5b...0f0
Parasitt Skrevet 3. februar 2021 #28 Skrevet 3. februar 2021 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Etter å ha lest svarene til @Skybe over, tror jeg at jeg hyrer en elektriker til å legge opp en egen kurs til vaskemaskinen. Nei, du skal klage til de som ikke har gjort det du betalte for. 4
Gjest Acer Skrevet 3. februar 2021 #29 Skrevet 3. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Tusen takk for grundige og gode svar, Skybe! Er veldig takknemlig for at du kunne hjelpe meg! Jeg er mye klokere nå. Har i det minste alltid vært opptatt av strømsparing, og kjøper energieffektive produkter. Men varmepumpe har jeg ikke mulighet for, ettersom jeg bor i borettslag med forbud mot varmepumpe. «Heldigvis» er leiligheten liten, så det holder med to panelovner og en frittstående vifteovn i de kaldeste månedene. Ringer (en annen) elektriker og ber om å få installert en ny 16 amp. kurs til vaskemaskinen, så den kan kobles «av» kjøkkenkursen. Så får han vurdere om noe av det andre som står på «kjøkkenkursen» kan omfordeles. Anonymkode: 46c5b...0f0 Du bør ikkje hyre inn ny elektriker, men ta kontakt med dem som har gjordt jobben, og som du hadde avtale med. De har kanskje ikkje gjordt jobben som avtalt, men kanskje like fult tatt seg betalt for den. Sjekk om det går frem av regningen / fakturene om jobben vart utført etter avtale. Forsikre deg også om at installatør / elekttriker er godkjent. Å legge opp nye kurser kan ofte bli mer kostbart en å koble om kurser. Altrenativet er å la det vere som det er, men minne deg på at vaskemaskin ikkje bør nyttes når du nytter, brødrister, vannkoker, microbølgeovn på kjøkkenet. Sjølve har vi hus med 10 amp automatsikringer på kjøkkenet, men egen kurs saman med stue, gang. Lykke til !
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2021 #30 Skrevet 3. februar 2021 Sjekk hva fakturaen din sier. Dersom det ikke står detaljert hva du er blitt fakturert for kan du kreve en spesifisert faktura av elektrikeren. Anonymkode: ea1f0...e47 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå