tobo Skrevet 16. august 2005 #1 Skrevet 16. august 2005 Altså... Dette med husvask. Det er så gørr!!!!!!!! Ideer til hvordan få gjort det på en hyggelig og/eller morsom måte? Synes ikke musikk hjelper. Hva gjør dere for at det skal gå lettere?
Malama Skrevet 16. august 2005 #2 Skrevet 16. august 2005 Det hjelper å være flere. Om det er mulig Også hjelper det masse å ikke ta alt på en dag, men litt hver dag. Du klarer UTMERKET å rydde/vaske dersojm du vet at du bare trenger å holde på i 15 minutter. Bare 15 minutter. Så kan du gi deg. (Ta evt 15 minutter igjen senere på dagen) Gjør det hver dag, så visp skal du se at det ordnr seg. En dag som hele dagn bare går til vasking, det blir færl uansett hvordan du vender og vrir på det...
tobo Skrevet 16. august 2005 Forfatter #3 Skrevet 16. august 2005 Tusen takk, det hjalp. Jeg har dermed gjort mitt i dag. Kjempetips! Og vil gjerne ha flere.
_Anki_ Skrevet 16. august 2005 #4 Skrevet 16. august 2005 Jeg og syns det er utrolig kjedelig med husvask. Har ikke nå særlig med tips da.. men.. Jeg pleier bare å hoppe i det, setter på høy musikk med litt fart i, og når jeg først har kommet igang er det jo ikke så ille Også tenker jeg på hvor godt det skal bli når jeg er ferdig og kan sette meg ned i sofaen og nyte at det er reint og ryddig rundt meg
Malama Skrevet 16. august 2005 #5 Skrevet 16. august 2005 www.flylady.net Flylady insisterer på "babysteps" og dette med "bare 15 minutter". At du gjør dine daglige rutiner hver dag, så blir det ikke så ille. Du har ikke rotet til alt på en dag, så det blir ikke ryddig på en dag heller, men litt etter litt, steg for steg, små babysteg, 15 minutter her og 15 minutter der, hver dag, så ordner det seg.
tobo Skrevet 16. august 2005 Forfatter #6 Skrevet 16. august 2005 Hæh?! Kommer ikke alt rotet på en dag? Og støvet?! Det føles slik, og det føles som de angriper - i en slags konspirasjon, liksom. Støvet og rotet. Det ser liksom greit ut noen dager. - Også! Vips! Så har de tatt over, og jeg blir like matt og oppgitt hver gang. Men jeg lover. Nå skal jeg følge nøyere med på dem. Babysteps i 15 min. Genialt.
Malama Skrevet 16. august 2005 #7 Skrevet 16. august 2005 et re mekelig det der, de kommer på en måte snikende om natta, og vips en dag bar ER de der... men de kommer litt etter litt, en ting hr en ting der, på dn måten oppdager du ikke at de kommer, før de har overtatt. Nå skal du snu den taktikken MOT dem, og fjerne dem sånn litt etter litt, 15 minutter her, 15 minutter der, så merker de ikke at du rydder/vasker dem bort, og plutselig en dag vil du opptage at DU har vunnet
Gjest Gjesta Skrevet 17. august 2005 #8 Skrevet 17. august 2005 Jeg liker best å få gjort alt samtidig. Jeg setter opp et skjema i hodet mitt, sier til meg selv, ok, nå skal du ta badet, hvis du får shinet det på tre kvarter, kan du sette deg ned med litt kakao, så rekker du akkurat det&det på tv. Innfører meg en kakao pause før jeg tar neste sjau
Gjest Espera Skrevet 17. august 2005 #9 Skrevet 17. august 2005 Ja, det ER kjedelig å vaske. DRIT kjedelig faktisk! Jeg har innsett at det aldri kommer til å bli GØY, men det er så deilig når jeg er ferdig og har nyvasket hus at det er vel verdt det! Mine tips? - For meg funker det faktisk best å være alene om jobben, musikk til arbeidet og samtidig har jeg det "aldri" rotete. - Rydder alltid kjøkkenet etter middag, vasker over benkene/komfyr, setter ting rett inn i oppvaskmaskin. - Ting har sin faste plass så jeg har ikke rot flytende på bord og benker. - Rydder raskt over stua før jeg legger meg (dvs fjerner glass/krus/skåler fra bord, bøker/blader/aviser går tilbake i bladkurv eller resirkuleringseske, strikketøy i kurven, pledd brettes sammen osv) - tar maks 5 min.
hilli Skrevet 17. august 2005 #10 Skrevet 17. august 2005 Jeg tror ikke det går an å gjøre vasking gøy. Selv nekter jeg å støvsuge, det tar kjæresten min seg av. Til gjengjeld vasker jeg klær. Prøv å fordele litt på oppgavene så kanskje du slipper å gjøre det du liker minst.
Sniglå Skrevet 17. august 2005 #11 Skrevet 17. august 2005 Med mindre en er Monica i Friends så er det vil ikke så mange som liker å vaske. For min del så hjelper det å bare konsentrere seg om et rom av gangen. Ofte når jeg begynner, så ser jeg ting som jeg går forbi, så glemmer jeg hva jeg egentlig drev med. F.eks, jeg skifter sengetøy, går ut på badet for å sette på en maskin med sengetøy, og ser noe på badet og fortsetter der. Når det skjer, så blir det kaos! Så nå tenker jeg kun et rom, gjør det ferdig, så evt en liten pause før neste rom. Da ser du liksom at huset/leiligheten blir ren og fin, steg for steg. Ble litt kronglete forklart, men du skjønner sikkert hva jeg mener....:smile:
Gjest Gjest Skrevet 17. august 2005 #12 Skrevet 17. august 2005 www.flylady.net Flylady insisterer på "babysteps" og dette med "bare 15 minutter". At du gjør dine daglige rutiner hver dag, så blir det ikke så ille. Du har ikke rotet til alt på en dag, så det blir ikke ryddig på en dag heller, men litt etter litt, steg for steg, små babysteg, 15 minutter her og 15 minutter der, hver dag, så ordner det seg. ← Denne teorien funker ikke hos oss. Jeg er ganske sikker på at jeg rydder 10-15 min hver dag, men jeg må åpenbart bruke mye mer tid på å rote, ettersom det blir mer og mer rot. Det lureste tipset for å få gjort alt rent er å invitere på besøk. Da får jeg stressa meg til å vaske hele huset i løpet av en dag eller to. Men selvsagt, regelmessige runder med støvsuger og mopp og sånn hjelper jo litt, da. Det bare synes ikke så godt...
Gjest Sissi Skrevet 17. august 2005 #13 Skrevet 17. august 2005 Min løsning på problemet blir fra i høst vaskehjelp. Og jeg gleder meg sånn Men ellers funker siste gjest sin "oppskrift" for meg og - blir alltid mer effektiv når jeg vet at noen kommer. ' Den 15-min strategien høres også besnærende ut, rent bortsett fra at jeg syns det er kjempekjekt å vite at hele huset er rent på en gang. Og da MÅ alt tas samtidig og da blir det for mye (eller - kanskje fordi jeg ikke er flink nok til 15 min taktikken til daglig blir det for mye ). For rydding etc prøver jeg å gjøre det med en egang, selv om jeg er usedvanlig flink til å rote..... Ellers er det to positive ting med husvask: får ut en del aggresjon og så er det så godt etterpå
Annie Skrevet 19. august 2005 #14 Skrevet 19. august 2005 (endret) Hadde en AHA opplevelse for et år siden. Jeg har alltid syns det har tatt sååå lang tid å skifte på senga. Men da jeg rakk det i en reklamepause på TV fant jeg ut at det ikke var så ille allikevel. Det gikk jo fort jo!!! Vasking derimot er PYTON!!! Hele huset venter på at jeg skal gå til aksjon nå... Endret 19. august 2005 av Annie
Gjest gjest1 Skrevet 19. august 2005 #15 Skrevet 19. august 2005 Jeg rydder og småvasker alltid i reklamepauser. Støvsuging og vasking av gulv og bad er bare nødvendige onder.
Grooo Skrevet 20. august 2005 #16 Skrevet 20. august 2005 Den 15-min strategien høres også besnærende ut, rent bortsett fra at jeg syns det er kjempekjekt å vite at hele huset er rent på en gang. Og da MÅ alt tas samtidig og da blir det for mye (eller - kanskje fordi jeg ikke er flink nok til 15 min taktikken til daglig blir det for mye ). ← Skal love deg at det faktisk holder med 15 min hver dag hvis du bruker disse 15 min. effektivt. Såklart må man bruke litt mer tid i blandt, men hvis du seriøst går inn for 15 min hver dag (og kanskje har du en samboer også? Da blir det jo 30 min til sammen...) så tipper jeg du blir overrasket selv og
Malama Skrevet 20. august 2005 #17 Skrevet 20. august 2005 Jepp, 15 minutter HVER dag, effektivt, og gjerne 15 minutter hver, og i tillegg enkle rutiner som man holder (rydd av bordet når du har spist, tøm oppvaskmaskina når den er ferdig, plukk vekk ting som samler seg på "roteplasser" før du legger deg, ta ut søpla når den er full, lag rutiner og følg dem, så holder det faktsik. Jeg er bare ikke så flink til å holde på det i lengden, så da glir det ut. Og da må vi ha en storopprydding av og til, og så begynne vi pånytt med små babysteps og rutiner, så klarer vi det en stund. Det går. Om man virkelig går inn for det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå