Gå til innhold

Noen som forstår seg på eksterne harddisk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal kjøpe meg en ny ekstern harddisk. Har allerede en på 4TB, men i og med at den brukes mye til å se på bilder og filmer, så ønsker jeg å kjøpe en tilsvarende til back up. Tror ikke at jeg trenger noe større ihvertfall. Etter mange års bruk så har jeg brukt i underkant av 1TB. 

Men jeg ser at det er forskjellige typer Eks.harddisk. Portable, desktop, gaming osv. Hva er det fysiske og tekniske forskjeller på dette. Den jeg har pr idag er det strømkabel på, og tenker at det er den jeg går for ift neste også. Det er spesielt en som jeg har sjekket ut, men når jeg leser brukeromtaler så har folk skrevet at de har koblet den til playstation og xbox og noen få har lagret bilder også. Kan disse brukes om hverandre? 

Hva med denne?

EksternHarddisk.PNG

Anonymkode: 3f2a5...c77

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, hovedforskjellen er hastighet på hvor fort harddisker leser og skriver. Altså hvor lang tid det tar å overføre filer mellom hverandre. 

Anonymkode: c68fd...e78

Skrevet

Samt at om de trenger egen strømforsyning eller ikke. 2.5" gjør sjeldent det. Mens 3.5" trenger det, men er større og ofte raskere. 

Skrevet

Ja, de går omhverandre.

Det er ingen vits å bevisst gå for en som krever ekstern strøm, det er nok av de som ikke gjør det - så bare unødig bry.

Det er mange typer harddisker, uten å gå teknisk i dybden høres det ikke ut som om du trenger å tenke over det.

Kjøp billigste (USB 3)-disken som har plassen du trenger, til en backup har ikke spinnehastigheten, søkehastighet ol. noe å si.

Anonymkode: 61a96...23e

• Liker 2
Skrevet

Glemte å si, den du har linket til er helt grei for bruken du beskriver. Velkjent merke, grei byggekvalitet - dog jeg hadde valgt en som er fysisk mindre selv (enklere å håndtere).

Skrevet

TS her 

Den som går på batteri, ville ikke batteriet bli dårlig etterhvert? Mens en på strøm gjør ikke det? 

Hva med den som går på usb kobling? Hvilken type er best? Tenkte strøm var bedre, men jeg kjenner ikke til hva som teknisk er best. 

Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

TS her 

Den som går på batteri, ville ikke batteriet bli dårlig etterhvert? Mens en på strøm gjør ikke det? 

Hva med den som går på usb kobling? Hvilken type er best? Tenkte strøm var bedre, men jeg kjenner ikke til hva som teknisk er best. 

De har ikke batteri, de får strømmen de trenger via kabelen til PCen.

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

De har ikke batteri, de får strømmen de trenger via kabelen til PCen.

Ohh😬Skjønner. 

Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Ohh😬Skjønner. 

Utdypende, men forenklet forklaring - det er en del forskjellige typer disker, noen av de krever mer strøm enn andre - derav behovet for ekstern "ekstrastrøm". Mange disker, særlig de litt mindre (2.5" disk), får nok strøm via USB-kabelen.

Dette gjelder mye utstyr som går på USB. Vi bruker jo også USB til for eks. å lade mobilen - bare for å gi et bilde av at det går strøm i USB-kabelen :)

Mus, tastatur og slikt får alltid nok strøm, mens en printer må stort sett alltid ha strøm fra en annen kilde.

Skrevet

Og før du skulle begynne å lure - nei, harddisken er ikke bedre fordi den må ha ekstra strømkilde.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Og før du skulle begynne å lure - nei, harddisken er ikke bedre fordi den må ha ekstra strømkilde.

TS

Takk for en god forklaring. Et spm til. Er det noe som påvirker hastighet til overføring og den ene er bedre enn andre. 

Jeg redigerer en del videoer (hjemmevideoer, ikke profesjonell), så den ene laptop jobber bedre enn den andre. Eks forrige pc eksporterte 2 timers video på 3 timer. Min ny pc bruker litt over en time på samme video.  Vet ikke hva det heter på norsk. Har gratis redigeringsprogram som er på engelsk, der jeg utfører export video

Så er det noe spesielt jeg skal se etter for at hastighet til overføring fra den ene til den andre harddisk går relativt raskt. Eller er det kun PCens hastigheten som påvirker dette? 

Skrevet
18 hours ago, AnonymBruker said:

Så er det noe spesielt jeg skal se etter for at hastighet til overføring fra den ene til den andre harddisk går relativt raskt. Eller er det kun PCens hastigheten som påvirker dette? 

For overføring er det primært USB-protokollen som kan være flaskehalsen. Samt lese/skrivehastigheten til harddisken. Kanskje den ene pc'n din har SSD, de har overlegen ytelse sammenlignet med gammeldagse snurredisker

Skrevet
newman01 skrev (24 minutter siden):

For overføring er det primært USB-protokollen som kan være flaskehalsen. Samt lese/skrivehastigheten til harddisken. Kanskje den ene pc'n din har SSD, de har overlegen ytelse sammenlignet med gammeldagse snurredisker

Porter på min pc

A6597198-EFFF-481B-B32D-C2DF68CAE40D.jpeg

Skrevet
newman01 skrev (25 minutter siden):

FF93744D-C6E1-4F9D-9057-DC1463E4C3A1.jpeg

Skrevet
newman01 skrev (25 minutter siden):

A66C0E00-D817-493E-B617-C3F596DD68AB.jpeg

Skrevet

Hvorfor er det to ulike inngangsporter med SS icon??🤔

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvorfor er det to ulike inngangsporter med SS icon??🤔

TS her 

Skrevet
18 hours ago, AnonymBruker said:

TS her 

SS står for SuperSpeed. De forskjellige portene er USB kontakttype A og C. USB-C er den nye fine pluggen som kan brukes til eksterne harddisker, skjermer, TV, lading, nettverk og ganske mye annet. Man kan tilogmed bruke kabelen begge veier (litt som Apple sin lille plugg til gamle iPhone). 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.2.2021 den 18.48):

TS

Takk for en god forklaring. Et spm til. Er det noe som påvirker hastighet til overføring og den ene er bedre enn andre. 

Jeg redigerer en del videoer (hjemmevideoer, ikke profesjonell), så den ene laptop jobber bedre enn den andre. Eks forrige pc eksporterte 2 timers video på 3 timer. Min ny pc bruker litt over en time på samme video.  Vet ikke hva det heter på norsk. Har gratis redigeringsprogram som er på engelsk, der jeg utfører export video

Mitt gjett er at i prossessen (exportering) du beskriver her så er det den PCens prossessering som vil være flaskehalsen en god stund før diskoverføringshastighet blir problemet og at du ikke trenger å tenke på det i denne sammenheng. (med mindre det er enorme filer)

For ren kopiering vil overføringshastigheten har mer å si, men som det ble nevnt tidligere tror jeg du til ditt bruk vil være fornøyd med det du har.

Om disken kun brukes til backup ville jeg vurdert å ha den liggende utenomhus (hos noen andre) når den ikke er i bruk.

Skrevet
ekkoet skrev (1 time siden):

Mitt gjett er at i prossessen (exportering) du beskriver her så er det den PCens prossessering som vil være flaskehalsen en god stund før diskoverføringshastighet blir problemet og at du ikke trenger å tenke på det i denne sammenheng. (med mindre det er enorme filer)

For ren kopiering vil overføringshastigheten har mer å si, men som det ble nevnt tidligere tror jeg du til ditt bruk vil være fornøyd med det du har.

Om disken kun brukes til backup ville jeg vurdert å ha den liggende utenomhus (hos noen andre) når den ikke er i bruk.

Det er ikke enorme filer, kun hjemme video og bilder. Max str 3-4 timer. 

I form av ren kopiering så blir det å kopiere FRA en harddisk TIL den nye backup harddisk. 

Skal KUN brukes til backup, og KUN bilder og videoer. 

Jeg har en bankboks til noen smykker og viktige papirer, vurderte å legge denne der også. Med mindre det ikke er egnet sted. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...