Gå til innhold

Frakt, byggematerialer og oppussing av bad - spørsmål

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Hvor vanlig er det at firma som pusser opp bad bestiller varer fra en butikk som ligger lengre unna enn ''nærbutikken'' slik at vi får større frakt på fakturaen? Er det vi som må stå for frakt fra en butikk som ligger lengre unna eller kan jeg kreve at firma dekker den selv? Jeg trodde varene skulle bestilles fra nærbutikken i samme kommune, men ser nå at de ble bestilt fra nabokommunen - noe som gir mye høyere fraktipris. Det er samme butikkjede. 

Anonymkode: 1dbfd...e4f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tipper det ikke fantes i den nærmeste butikken. Handel mellom næringsaktører er forskjellig fra handel til privatpersoner. Antakeligvis måtte det uansett betalt frakt på varer som "nærbutikken" ikke lagerfører.

• Liker 1
Skrevet

En del håndverkere handler gjerne i faste butikker, for å oppnå gode rabatter. Slike ting bør avklares før jobben startes.

Anonymkode: c5d2c...f12

Skrevet
Pappi skrev (16 minutter siden):

Tipper det ikke fantes i den nærmeste butikken. Handel mellom næringsaktører er forskjellig fra handel til privatpersoner. Antakeligvis måtte det uansett betalt frakt på varer som "nærbutikken" ikke lagerfører.

Greia er at nærbutikken hadde det på lager og da vi fikk varene levert spurte sjåføren hvorfor vi bestilte fra nabokommunen. Jeg var ikke klar over dette. Sjåføren mente det gir mye høyere fraktpris fordi det er lengre distanse. 

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

En del håndverkere handler gjerne i faste butikker, for å oppnå gode rabatter. Slike ting bør avklares før jobben startes.

Det er jo firma i samme kommune hvor jobben utføres, så det gir ikke mening å ikke bestille fra butikken i samme kommune? Jeg må nok ta det opp med dem fordi det er lite aktuelt for meg å betale unødvendig mye i frakt.

Skrevet

Jeg tror at å ta det opp med dem har vært løsningen hele tiden :)

Det kan være andre grunner til at de handlet der de gjorde.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er jo firma i samme kommune hvor jobben utføres, så det gir ikke mening å ikke bestille fra butikken i samme kommune? Jeg må nok ta det opp med dem fordi det er lite aktuelt for meg å betale unødvendig mye i frakt.

Da er det en viss sannsynlighet for at denne butikken tilbyr større rabatter enn den lokale butikken. Dette er helt vanlig i bransjen, og vanligvis er det kundene som ender opp med en større regning, mens entreprenøren øker inntjeningen på materiell.

Som sagt: slikt bør avklares på forhånd.

Skrevet

Jeg tror ville tatt det opp firmaet som pusser opp badet først og ikke med KG.

Anonymkode: d5bd6...3d5

Skrevet

Hvordan er avtalen dere har med håndverker? Fastpris inkl materiale? Materiale + fast påslag?

Anonymkode: d0f95...be3

Skrevet

De har faste leverandører som de kjenner, og vet hva de har.

De har som regel avtale om 20-30% rabatt, eller trappetrinnsrabatter.

Tidsbruken med at de må orientere seg i nye butikker, med nye selgere, og finne nye steder, hver gang, bare basert på hva som er rimeligst i frakt, vil nok koste mye mer i arbeidstimer. 

Anonymkode: 8ed3c...c71

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...