Gå til innhold

Kan man kjøpe sin fars hus når man har søsken?

Anbefalte innlegg

Skrevet
2 minutter siden, James-Dean said:

Hvis huset selges til takst vil alle bli fornøyde og det er en rettferdig løsning

Det var jo ikke snakk om noe annet. 

Jeg kan ikke se det minste problem med dette. 

Når det er sagt kan faktisk faren selge huset til ett av barna sine langt under markedspris, han kan gi bort huset. Om det er smart med tanke på fremtidig familieforhold er en annen sak... 

• Liker 10
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Snakk med søsknene, dersom ingen har noe problem med det så kjør på. For å ha mest mulig rettferdig takst kan dere få to takstmenn til å komme og se, og betale gjennomsnittet av verdien de setter, Da blir det kanskje vanskeligere for søsknene senere å mene at det ble satt for lav takst, eller lignende. 

Anonymkode: 3c6e3...50f

• Liker 5
Skrevet
James-Dean skrev (1 minutt siden):

Ja faren har mulighet til å ødelegge familien. Jeg synes fyren høres utrolig sleip ut

Hvem er sleip og på hvilken måte?

Anonymkode: 2f13f...064

• Liker 13
Skrevet

Frem til faren ikke er myndig bestemmer faren selv hva han ønsker å gjøre. Dere kan ta kontakt og ønske å kjøpe huset. Men faren må jo finne seg en annen plass å bo...

Hvis dere vil unngå familiekonflikter så får dere sørge for at dette er greit for resten av familien. Dersom faren evt. beholder pengene så kan han jo dele de ut som forskudd på arv, eller holde på de frem til død.

Det er fint å få ryddet bort eiendommen før det blir verge slik at den ikke bare blir liggende mange år med slitasje evt. skade pga manglende løpende vedlikehold eller oppsyn.

Anonymkode: 51be7...7da

• Liker 3
Skrevet

Klart man kan. Da min svigermor begynte å skrante, kjøpte min svoger huset hennes til litt under takst, mot at svigermor fikk borett i huset livet ut. Det ble laget leilighet til henne i sokkeletg. Alle søsken syntes at dette var en super løsning, og barndomshjemmet ble holdt i familien. Pluss at svigermor hadde det trygt sine siste år. 

Anonymkode: 794d5...50c

• Liker 11
Skrevet
Kristin70 skrev (8 minutter siden):

Det var jo ikke snakk om noe annet. 

Jeg kan ikke se det minste problem med dette. 

Når det er sagt kan faktisk faren selge huset til ett av barna sine langt under markedspris, han kan gi bort huset. Om det er smart med tanke på fremtidig familieforhold er en annen sak... 

Det ble gjort i en familie jeg kjenner, og forholdene mellom søskena er helt ødelagt. Foreldrene angret bittert, men da var det for sent. Søsken fikk vite i ettertid at huset ble solgt langt under takst, noe ingen skulle vite liksom. 

Anonymkode: f0586...9e3

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det ble gjort i en familie jeg kjenner, og forholdene mellom søskena er helt ødelagt. Foreldrene angret bittert, men da var det for sent. Søsken fikk vite i ettertid at huset ble solgt langt under takst, noe ingen skulle vite liksom. 

Få som vet det men det er offentlig informasjon hvor mye det ble gitt i vederlag så fremst det ble gjort av en advokat på en ryddig måte.

De har kanskje ikke tilgang til taksten men man vet som regel hva en eiendom er verdt i det området, og man kan finne lignende på finn for å sammenligne dem.

Anonymkode: 51be7...7da

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men det er jo ikke det ts foreslår. Hvis ts og partneren kjøper huset til takst så er det ingen som har fått verken forskudd på arv eller noen fordeler utover at far slipper styr med megler. 

Snakk med øvrige søsken for ordens skyld og forsikre dere om at alle er innforstått med situasjonen. Dette trenger du ikke gjøre, men det er lurt slik at ingen sitter med vonde følelser. 

Jeg skjønner ikke hvorfor folk maser om arv. Hvis dere kjøper huset for takst så har dere ikke fått noe som helst. Det er faren sitt hus og hans penger og med mindre dere får rabatt eller forskudd på arv så er dette en ikke-sak.

• Liker 14
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Ring eller send E-post til advokat og hør gratis

Gratis advokat liksom....  :fnise:  Hvor naiv går det an å være

Anonymkode: b4415...a55

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Gratis advokat liksom....  :fnise:  Hvor naiv går det an å være

Anonymkode: b4415...a55

Mange advokatkontor gir råd over telefon som en service for å ha godt rykte :) Jeg har selv ringt og fått råd gratis fra flere advokatkontor. Så lenge det er enkle spørsmål :)

Anonymkode: 3c6e3...50f

Skrevet

Såfremt ikke far sitter i uskiftet bo, eller er umyndiggjort, gjør han som han vil med huset. Han kan selge til hvem han vil, og til det beløpet han selv ønsker. Også til familie. Ingen lov som sier at han må selge til markedsverdi. Men, om det er lurt for familefreden, er noe helt annet. 

• Liker 5
Skrevet

Jeg hadde blitt såret om dette hadde blitt gjort bak ryggen min, og hvis jeg ikke var enig.

Anonymkode: e930d...ad2

Skrevet

Faren kan selge til hvem han vil, for hvilken pris han vil så lenge han er frisk nok til å ta slike avgjørelser.  Han kan gi bort huset om han ønsker.

Dersom dere kjøper huset til takst og ingen andre ønsker huset bør det da bare vere en fordel (dersom dette er barndomshjemmet) at det blir i familien 

Anonymkode: 696a7...48f

• Liker 2
Skrevet
James-Dean skrev (2 timer siden):

Alle har like mye rett til huset. 

Ingen har rett til å kjøpe huset. Det er helt og holdent opp til eieren av huset om han vil selge det, til hvem han i så fall vil selge det og til hvilken pris. Hvis han sitter i uskiftet bo kan han dog bare selge til markedspris.

• Liker 7
Skrevet

TS her. Tusen takk for alle svarene, det setter jeg pris på. Og det hadde vel ikke vært KG om ikke enkelte brukere hadde lagt til grunne onde hensikter hos både far og sønn...

Som jeg skrev i første innlegg er det ingen av søsknene som har interesse av huset. I det hele tatt. Skulle dette bli gjort ville mannen min selvsagt ha snakket med alle i god tid før en avgjørelse tas. Svigerfar sitter heller ikke i uskiftet bo og har ingen andre å tenke på enn seg selv i denne saken. 

Arv er et tema som medfører mange følelser, det skjønner jeg veldig godt. Det jeg egentlig var mest usikker på er om dette går som arv eller ikke, men så lenge man kjøper til markedspris er det vel ingen som kan utsette noe på det tolker jeg ut fra flertallets svar. 

Anonymkode: f6da5...a45

• Liker 12
Gjest Blondie65
Skrevet

Kåre har tre barn: Kari, Per og Ole. Kåre begynner å bli skrøpelig og det store huset - som han eier blir for mye for han både når det gjelder vedlikehold og oppvarming. Per ønsker å kjøpe huset. Kari og Ole har ingen interesse av huset.

Scenario 1: 

Kåre sier "kjøpe - neida, dette får du, værsågod". Dette har Kåre lov til, det er nemlig hans hus.

Kari og Ole er dritfornærmet på Kåre og de lurer på om Per har lurt far.

Scenario 2:

Kåre sier "ja du kan kjøpe - her skal du få en god pris". Dette har også Kåre lov til, det er nemlig hans hus. Salget foregår bak ryggen på Kari og Ole - de får i ettertid vite at dette gikk langt under markedspris. De lurer på om Per har lurt sin far.

Scenario 3:

Kåre sier "klart du kan kjøpe huset - men jeg vil at Kari og Ole er fullt informert om alt rundt salget slik at det ikke blir noe ondt blod mellom dere. Jeg skaffer to eller tre verditakster og så kjøper du til gjennomsnittet av dette". 

Det eneste jeg ville gått for her er scenario 3. Hva Kåre gjør med pengene han har fått - enten han gir hver av barna et forskudd på arv eller bruker alt sammen på piker, vin og sang - se DET har barna hans ingenting med.

Skrevet
James-Dean skrev (3 timer siden):

Ja faren har mulighet til å ødelegge familien. Jeg synes fyren høres utrolig sleip ut

Denne tråden ligger under Forbruker, Juss og Økonomi og spørsmålet TS stilte er juridisk.
Hadde den vært postet under Barn og familie eller Vennskap og sosiale relasjoner så hadde jeg kanskje skjønt hvorfor du svarer.

Juss delen på KG er utrolig useriøs, folk henger seg opp i alt annet enn det juridiske.

Anonymkode: 6a620...8a2

• Liker 8
Skrevet
James-Dean skrev (16 timer siden):

Enten alle sammen eller en fremmed. Alle har like mye rett til huset. Hold deg unna andres mulige fremtidige arv. Hvorfor sitter ikke alle søsknene sammen med advokat og diskuterer seg frem til en løsning. Snakk med en arve retts advokat om dette pleier å bli konflikter.

Ja, alle har like mye rett til huset. Så da får det barnet som vil kjøpe det, kjøpe det.

Arven påvirkes ikke av et av barna kjøper huset nå.

En arverettsadvokat kan ikke hjelpe her.

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Det er jo bare å kjøpe ut søsknene.

Anonymkode: 8eefe...32e

Hva skal man kjøpe ut søsknene fra?

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Ring eller send E-post til advokat og hør gratis. Tror dere må kjøpe ut søsken.

Anonymkode: 8eefe...32e

Hvorfor gir du råd om ting du ikke har pipling på?

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Denne tråden ligger under Forbruker, Juss og Økonomi og spørsmålet TS stilte er juridisk.

Ja det er juridisk, men som du ser fra de mest hysteriske innleggene er det mye rart her i verden.

Jeg har vært borti dette flere ganger. Riktig fremgangsmåte er å snakke med far og søsken slik at alle vet hva som foregår. Deretter innhenter man taskt eller meglervurdering fra minst 2 uvhengige steder. Det naturlige er at mannen din hyrer en og at søsknene hyrer en hvis de ønsker det. Hvorvidt boligen kjøpes til snitt av vurderingene eller til høyeste bør avklares før takstene innhentes. Sist gang jeg var borti dette ble det brukt 3 takstmenn og prisen ble satt til gjennomsnittet. Alle var innforstått med hvem som skulle overta, men de valgte å bruke litt penger på prissettingne for å unngå senere problemer.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...