Gå til innhold

Kan man kjøpe sin fars hus når man har søsken?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! 

Min mann har begynt å tenke tanken på å snakke med sin far om å kjøpe huset faren bor i, da han begynner å bli gammel og skjør. Men vi aner ikke om dette er lov? Det er tre andre søsken inne i bildet, og de er slett ikke interesserte i å kjøpe huset. 

Noen her som vet om dette er lov med tanke på arveregler? Faren vil sitte igjen med en stor slump med penger etter salg av huset, som senere etter hans død vil fordeles som arv til alle hans etterkommere. Eller er det sånn at man må «kjøpe ut» søsknene til mannen? Noen som kan tipse om gode nettsider hvor man kan lese seg opp om denne typen tematikk?

Anonymkode: f6da5...a45

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så lenge dere kjøper huset til markedspris så er ikke noen andre transaksjoner nødvendig.

Men for familiefredens skyld kan det være både smart og sympatisk av dere å diskutere dette med alle involverte.

• Liker 15
Skrevet

Man må kjøpe ut/ha kontrakt på dette ifbm fremtidig arv ja. 

Anonymkode: 580df...7ef

Skrevet

Dette har ingen ting med arv å gjøre.  Kjøper sønn huset av far til markedspris er det sønnens hus. 

• Liker 14
Skrevet

Koko

Anonymkode: 24456...159

• Liker 1
Skrevet

Hvis dere kjøper mens han er i livet til markedspris blir det som et vanlig salg mellom to uavhengige parter. 

Hvis dere kjøper etter at faren er død, må dere kjøpe ut søsknene. 

Anonymkode: 2f13f...064

• Liker 12
Skrevet
James-Dean skrev (Akkurat nå):

Da kommer du til å miste dine søsken. Det ville aldri jeg ha tilgitt selvom du har lov

Denne skjønte jeg ikke. Hvorfor vil man miste sine søsken hvis man kjøper til markedspris og ingen av søsknene vil ha huset?

• Liker 24
Skrevet
2 minutter siden, James-Dean said:

Da kommer du til å miste dine søsken. Det ville aldri jeg ha tilgitt selvom du har lov

Hvorfor ikke?  Far får penge på konto som søsken arver når han er død. 

Anonymkode: 541b7...98a

• Liker 8
Skrevet

Sitter faren i uskiftebo? Hvis ja, så er det en del regler å forholde seg til, og jeg mener det er viktig å involvere søsken. Hvis nei, så kan faren i teorien selge til den han vil. Men om han begynner å bli «skjør» må det vurderes om han kan ta sånne avgjørelser på egen hånd. 

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Hei! 

Min mann har begynt å tenke tanken på å snakke med sin far om å kjøpe huset faren bor i, da han begynner å bli gammel og skjør. Men vi aner ikke om dette er lov? Det er tre andre søsken inne i bildet, og de er slett ikke interesserte i å kjøpe huset. 

Noen her som vet om dette er lov med tanke på arveregler? Faren vil sitte igjen med en stor slump med penger etter salg av huset, som senere etter hans død vil fordeles som arv til alle hans etterkommere. Eller er det sånn at man må «kjøpe ut» søsknene til mannen? Noen som kan tipse om gode nettsider hvor man kan lese seg opp om denne typen tematikk?

Hvorfor skulle ikke dette være lov? Så lenge boligen selges til markedspris er dette uproblematisk. Det er da ikke barna som eier boligen, hvorfor skulle disse kjøpes ut? Alle søsknene vil jo arve si del av pengene dere har betalt for huset (om de ikke brukes opp av far før dødsfall selvfølgelig), inkludert din mann.

Arveregler kommer bare inn i bildet om dere får sterkt rabattert pris.

• Liker 2
Skrevet
James-Dean skrev (2 minutter siden):

Prisen på huset er kanskje 100 kr i dag, men når faren dør er prisen 150 kr. Tror ikke søskene blir så glad for at den ene broren ender opp med 50% mer. Hvorfor må han kjøpe akkuratt faren sitt hus og hvorfor er det ikke felles advokat i bildet?

Hvorfor ender han opp med 50 % mer? Vekst vil det jo være på alles boliger om huset øker med 50% i verdi, det er ikke TS sin oppgave å påse at svigersøsken har råd til egen bolig.

Felles advokat? Hvilke familier har felles advokat?

Jeg tror ikke du helt forstår situasjonen. Det er helt normalt å ville kjøpe barndomshjemmet sitt. Da er det førstemann til mølla.

• Liker 12
Skrevet
James-Dean skrev (2 minutter siden):

Prisen på huset er kanskje 100 kr i dag, men når faren dør er prisen 150 kr. Tror ikke søskene blir så glad for at den ene broren ender opp med 50% mer. Hvorfor må han kjøpe akkuratt faren sitt hus og hvorfor er det ikke felles advokat i bildet?

Dersom faren selger til noen andre, vil arven fortsatt bare være 100kr. 

Alle, både TS og søsken, vil de neste årene ha verdiøkning på sine egne boliger uavhengig av hvem de har kjøpt av. 

Anonymkode: 30699...24e

• Liker 19
Skrevet
James-Dean skrev (9 minutter siden):

Hvorfor hadde du ikke tilgitt at ditt søsken kjøpte deres fars hus? Er det bedre at noen fremmede eier det?

• Liker 12
Skrevet

Ville tatt det opp på en fin måte med søsknene og hørt hva de tenker om saken. Om ingen av de andre er interessert i å overta huset, bør det jo ikke være et stort problem dersom man kjøper huset til markedsverdi og man har inngått en god avtale på dette med alle involverte parter :)

Anonymkode: 5b505...68a

• Liker 4
Skrevet
Parasitt skrev (4 minutter siden):

Hvorfor ender han opp med 50 % mer? Vekst vil det jo være på alles boliger om huset øker med 50% i verdi, det er ikke TS sin oppgave å påse at svigersøsken har råd til egen bolig.

Felles advokat? Hvilke familier har felles advokat?

Jeg tror ikke du helt forstår situasjonen. Det er helt normalt å ville kjøpe barndomshjemmet sitt. Da er det førstemann til mølla.

Det er jo bare å kjøpe ut søsknene.

Anonymkode: 8eefe...32e

• Liker 1
Skrevet
James-Dean skrev (3 minutter siden):

Enten alle sammen eller en fremmed. Alle har like mye rett til huset. Hold deg unna andres mulige fremtidige arv. Hvorfor sitter ikke alle søsknene sammen med advokat og diskuterer seg frem til en løsning. Snakk med en arve retts advokat om dette pleier å bli konflikter.

Men hva om det er helt OK for søsknene? 

Anonymkode: 3c6e3...50f

• Liker 2
Skrevet

Om så er, så kan jo søsknene få forskudd på arv tilsvarende verdien av den delen som huset kostet?

Anonymkode: 21b29...5c6

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Hei! 

Ring eller send E-post til advokat og hør gratis. Tror dere må kjøpe ut søsken.

Skrevet
James-Dean skrev (5 minutter siden):

Enten alle sammen eller en fremmed. Alle har like mye rett til huset. Hold deg unna andres mulige fremtidige arv. Hvorfor sitter ikke alle søsknene sammen med advokat og diskuterer seg frem til en løsning. Snakk med en arve retts advokat om dette pleier å bli konflikter.

Faren kan selge til hvem han vil så lenge han selger til markedspris. 

Jeg hadde blitt kjempeglad hvis ett av mine søsken hadde kjøpt barndomshjemmet mitt slik at det ble i slekten.

• Liker 10
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ring eller send E-post til advokat og hør gratis. Tror dere må kjøpe ut søsken.

Ikke før faren er død, da kan selge til hvem han vil til markedspris. Etter han er død arver alle søsknene huset og de andre søsknene må kjøpes ut.

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...