Gå til innhold

Hva skal man svare vaksinemotstandere når man har tatt vaksinen selv?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal ta vaksinen neste uke. Jobber innenfor helsevesenet. Det jeg gruer meg mest til er alle kommentarene/diskusjonene jeg kan komme opp i. Jeg vet at både familie og venner har ulike meninger om vaksinen. Det er ikke slik at jeg har tenkt å farte rundt og si jeg skal ta vaksinen, men jeg vet med 100% sikkerhet at slike spørsmål og diskusjoner vil komme. 

Jeg trenger derfor råd fra dere hvordan man skal håndtere dette? Jeg liker ikke at noen skal blande seg inn i hva jeg gjør, og vil ikke gå inn i en diskusjon selv. Men går ut i fra at de ikke gir seg før jeg evt. har svart "noe". 

Anonymkode: 75371...d89

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Se rart på de, og si "er du så dum som du høres ut nå?"

Anonymkode: 41fad...69a

• Liker 37
Skrevet

Best å bare si at den er frivillig, og alle er frie til å ta det valget de ønsker. Dette er alle enige i. Å jeg som selv ikke skal ta vaksinen, setter pris på et sånt svar, istedenfor kritikk og unødvendige diskusjoner.

Anonymkode: 4f1fe...1ba

• Liker 15
Skrevet

Hvorfor diskutere? Bare si du orker ikke prat om hverken corona eller vaksine. Hvis dere møtes kan dere snakke om noe hyggelig.

Anonymkode: 1e597...748

• Liker 14
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Se rart på de, og si "er du så dum som du høres ut nå?"

Anonymkode: 41fad...69a

For all del, oppfordre til å oppføre seg som en drittsekk....

• Liker 19
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Best å bare si at den er frivillig, og alle er frie til å ta det valget de ønsker. Dette er alle enige i. Å jeg som selv ikke skal ta vaksinen, setter pris på et sånt svar, istedenfor kritikk og unødvendige diskusjoner.

Ja, det høres jo ut som et greit svar, men jeg er ganske sikker på at jeg får oppfølgingsspørsmål. F.eks "Men hvorfor tok du den når den ikke er testet ordentlig"? eller "det er helt utrolig at neon kan sprøyte gift i kroppen" osv. 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja, det høres jo ut som et greit svar, men jeg er ganske sikker på at jeg får oppfølgingsspørsmål. F.eks "Men hvorfor tok du den når den ikke er testet ordentlig"? eller "det er helt utrolig at neon kan sprøyte gift i kroppen" osv. 

Da får du bare gjenta at dette var ditt valg og at du ikke ønsker å gå mer i dybden på diskusjonen enn det. 

Anonymkode: f572a...a1c

• Liker 15
Skrevet

Bare vær ærlig og forklar hvorfor du tok den? Det er jo en grunn til at du valgte å ta den, og det er svar godt nok. 

Anonymkode: 064d7...dea

• Liker 12
Skrevet

«Fordi jeg gjør mitt for at vi skal komme oss ut av denne helvetes pandemien. Løsningen vi har er en vaksine som vi ser fungerer og som gir få bivirkninger. Hva er din løsning? Vente i mange år for å teste vaksinen? Eller er du så egoist at du lar andre ofre seg ved å vaksinere seg, mens du selv bare skal nyte godene av at samfunnet forhåpentligvis kan åpnes igjen?» 

Anonymkode: 1a40d...3f5

• Liker 40
Skrevet

"Jeg har valgt å stole de som kan dette" 

• Liker 26
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Ja, den ER frivillig, og derfor skjønner jeg ikke hvorfor de som ikke ønsker å ta den ikke blir respektert. 
Respekt går begge veier. 

Anonymkode: 1fcbf...460

• Liker 11
Skrevet

Hvis spørsmålet kom opp ville jeg si:

Er det noe galt med bilen min, foretrekker jeg å lytte til en bilmekaniker, heller enn til en tannlege. Brekker jeg et bein, tenker jeg det er best en lege fikser det, heller enn en baker.

På samme måte tror jeg ansatte i FHI mv. har bedre kunnskap om vaksiner, enn hva som er tilfelle for diverse mammabloggere 😂

• Liker 31
Skrevet

Tror jeg bare hadde smilt overbærende og byttet tema. Det hadde blitt så utrivelig i selskap om jeg skulle sagt meningen min. Sånne folk vil ikke høre uansett. 

Anonymkode: 06f99...447

• Liker 6
Skrevet
Fredelig skrev (2 minutter siden):

Hvis spørsmålet kom opp ville jeg si:

Er det noe galt med bilen min, foretrekker jeg å lytte til en bilmekaniker, heller enn til en tannlege. Brekker jeg et bein, tenker jeg det er best en lege fikser det, heller enn en baker.

På samme måte tror jeg ansatte i FHI mv. har bedre kunnskap om vaksiner, enn hva som er tilfelle for diverse mammabloggere 😂

Dette. Og så er den faktisk testet. 

Anonymkode: 5a95c...bb8

• Liker 14
Skrevet

Du sier nettopp det - jeg har tatt vaksine og fikk ingen bivirkninger, jeg er nå i etterkant fornøyd med valget mitt.

Nok! Jeg har selv tatt svineinfluensa-vaksine, og jeg har aldri angret. Jeg fikk ingen bivirkninger, jeg hadde derimot positive virkninger da jeg ble tilsynelatende beskyttet mot også andre infeksjoner i noen år fremover. Etter dette begynte jeg å ta influensavaksine hvert 2. år. Jeg er ikke gammel men har underliggende tilstand som gjør meg mottagelig for luftveisinfeksjoner. 

Anonymkode: 01a2f...2bf

• Liker 5
Skrevet

Jeg har mer inntrykk av at folk er opptatt av at de selv ikke vil ta den, ikke hva alle andre gjør. 

Anonymkode: 5560d...bf1

• Liker 4
Skrevet

Er det virkelig noen som diskuterer dette? De fleste som ikke vil ha den vil vel at andre skal ta den, bare at de slipper selv. Jeg vil ikke ha den, men synes alle som vil bør ta den. 

Anonymkode: 200e9...a1f

• Liker 3
Skrevet

Jeg svarer "Dette er ikke noe jeg diskuterer". De som står meg nærmest vet hvor mye jeg har ønsket vaksinen og har sett meg på mitt aller verste med tanke på frykt og angst. De skjønner meg. De jeg ikke viser slik sårbarhet til får heller ikke være med på å bestemme hva jeg putter i kroppen min. Og tar man en kjapp titt på exene mine er jeg ikke så kresen på hva jeg putter i kroppen uansett.

• Liker 8
Skrevet
akterut skrev (Akkurat nå):

Jeg svarer "Dette er ikke noe jeg diskuterer". De som står meg nærmest vet hvor mye jeg har ønsket vaksinen og har sett meg på mitt aller verste med tanke på frykt og angst. De skjønner meg. De jeg ikke viser slik sårbarhet til får heller ikke være med på å bestemme hva jeg putter i kroppen min. Og tar man en kjapp titt på exene mine er jeg ikke så kresen på hva jeg putter i kroppen uansett.

🤣🤣🤣🤣🤣👏👏👏

Anonymkode: 1fcbf...460

• Liker 7
Skrevet

Hvis du ønsker å begrunne det godt overfor dem, er det beste å støtte seg på fakta. «Kill them with facts». For eksempel er denne vaksinen like godt testet som andre vaksiner, det har bare gått fortere. Og man ser nå f.eks. i Israel at den har god effekt; god beskyttelse mot å bli syk, og reduserer smittespredning. Eventuelle bivirkninger av vaksinen, som er milde i de fleste tilfeller, må jo også ses opp mot virkningene/bivirkningene av å gå gjennom en koronasykdom. Hva er verst? En del som har hatt korona sliter med langtidsvirkninger og er fortsatt slått ut mange måneder etterpå. 
Denne artikkelen oppsummerer noen sentrale poenger: 

https://www.aftenposten.no/meninger/kronikk/i/1BjnOG/alt-du-trenger-aa-vite-om-koronavaksinene

Anonymkode: 7ab83...9c6

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...