Zienna Skrevet 2. februar 2021 #41 Skrevet 2. februar 2021 Leo skrev (7 timer siden): Hvis man ikke liker å lage mat og/eller har tidvis lite energi, så kan det jo være greit å finne frem til noen (få) retter som fungerer og så heller lage flere porsjoner for fryseren nå man først er i gang. Oppvask og opprydning blir det samme enten man lager mye eller lite og tidsbruken pr. porsjon reduseres betraktelig. Når man har ferdig mat i fryseren er det veldig lite som skal til for å kunne ha rask og sunn mat ferdig på noen minutter når tiden/energien ikke strekker til og gjør man dette systematisk kan man slippe unna med matlaging en gang eller to i uken. En annen ting som er positivt er at man sparer penger også siden man får brukt hele pakken med hva det nå måtte være man har kjøpt inn og dessuten slipper impulshandling i en travel hverdag. Sånn gjør jeg det. Jeg liker egentlig å lage mat, men ofte er andre ting viktigere å bruke tiden til. Da er det fint å ha ferdig mat i fryseren som bare kan tas fram for ting om morgenen. Jeg lager f.eks. karbonadekaker og fiskekaker nok til minst fem middager når jeg først er i gang. Det samme med kjøttsuppe og fiskesuppe. Når jeg har fisk, reker, krabbe koker jeg kraft som jeg fryser ned i bokser. Da blir saus og supper mye bedre, og det er godt å ha i bakhånd. Sånn er det også med tilbehør. Jeg lager kålstuing, ertestuing, gulrotstuing og coleslaw i stort, fordeler i plastbokser og fryser. Til og med løk stekes i stort og fryses. Jeg har alltid hatt "matdager", dager hvor jeg lager for fryseren. Det sparer for arbeid på dager hvor jeg heller vil gjøre annet
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2021 #42 Skrevet 2. februar 2021 Jeg liker egentlig å lage mat. Men da er det som regel ting som tar litt tid å lage og gjerne krever mange ulike ingredienser (kanskje lit sjeldne som man ikke alltid har hjemme). Så det er jo litt pes i hverdagen, så i hverdagen forsøker jeg å holde det enklere. Har i det siste blitt veldig glad i å lage ting som kun krever 1 gryte, 1 panne eller 1 form. Da blir det gjerne retter som ikke tar for lang tid og krever en ørten ingredienser som skal kuttes, skrelles osv. Så noen ganger dropper jeg å fjerne skall på f.eks gulrøtter og poteter (er jo også sunt med skall). I en gryte kan jeg lage lapskaus (ferdig blanding, iblandet rester) og pølse. Chilli con carne. Ferdige supper (gjerne de som er ferdig og ikke toro-pulver) hvor jeg hiver oppi fisk/kjøtt. I panne kan det bli pytt i panne med speilegg og karbonade. Wok. Stekt ris hvis jeg har rester fra ris dagen før. I form blir det ofte rester av grønnsaker/poteter eller ferdige fryste blandinger i bunn, også fisk eller kjøtt på toppen. Sjyen blir til saus. Ellers er det greit til gratenger. Jeg synes også det er greit å ha noe som er veldig enkelt når man ikke gidder. F.eks toro-supper/gryteretter, ferdigretter fra frysedisken (pai, indisk, kinesisk wok, vårruller). Ostesmørbrød eller skive med karbonade eller fiskekake er også greit på late dager. Anonymkode: aba1f...c6a
Nabokjerringen Skrevet 3. februar 2021 #43 Skrevet 3. februar 2021 Jeg er glad i å lage mat og nesten alltid fra bunnen av. Men jeg lager stort sett veldig kjapp mat, bruker mye grønnsaker og helst kjøtt/fisk i ren form og improviserer mer enn å bruke oppskrifter. Jeg gidder stort sett aldri å skrelle poteter. De kan fint spises med skall både som kokte, stekte og i gratenger. Kålrabi er mye lettere å skjære opp hvis man helskreller den først. Ting koker fortere i mindre biter. Frosne grønnsaker er supert. Finn deg kjøkkendingser som gjør ting enklere. Riskoker er redning for meg når jeg koker ris. Der kan jeg også hive oppi grønnsaker og buljong som får koke sammen med for variasjon. Det går helt av seg selv. Airfryer er supert også hvis du har. Genial oppfinnelse som kan brukes til mye bra matlaging på enkelt vis. Bruk ting du liker og eksperimenter, erstatt det du ikke har når du følger en oppskrift. Og det er lurt å lage store porsjoner av ting som gratenger og lasagne. Todagers mat er gull, da slipper du lett unna på dag to😀
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå