Gå til innhold

Flere som synes matlagingen er noe av det kjedeligste man gjør hjemme?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Av husarbeid er nok matlaging noe av det kjedeligste jeg gjør! Sånn har jeg alltid følt det. Jeg spiser for å overleve, jeg lever ikke for å spise.

Jeg har en sønn boende hjemme, og jeg lager middag til oss begge to hver dag, selv om jeg synes det er noe av det kjedeligste man kan gjøre. Det er så sykt kjedelig å stå der og se på at ting steker i panna eller røre i gryter etc. Kunne ønske jeg bare kunne sette det på og gå derifra til det var ferdig!

Hører om folk som KOSER seg med å lage mat, står der og nyter å pusle med kjedelig kutting, skjæring, skrelling, steking og koking.... jeg fatter det ikke. Det er jo like kjedelig som å se maling tørke!

Er alle her på KG sånne som eeelsker å lage "sunn og variert mat fra bunnen av"? Eller er det flere som meg som ikke kan fordra å stå på kjøkkenet og lage mat?  

Anonymkode: 8a22d...c02

• Liker 7
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Lage mat er terapi! Finne nye retter og få til godt :)  Men det er når jeg har god tid da, hvis jeg må stresse så er det et ork. 

Anonymkode: dc35c...67b

• Liker 1
Skrevet

Hvis det å lage mat er ensbetydende med "sunn og variert mat fra bunnen av", så skjønner jeg deg godt. Jeg hatet å lage mat i alle år, fordi jeg trodde at jeg måtte ta hensyn til alle kostholdsrådenes regler. Etter at jeg innså hvilken tvangstrøye det er, og hvor feilslått det er, og at kosthold er hvordan man spiser under ett, over tid, har jeg begynt å lage mat jeg liker, og nå elsker jeg både å spise, og å lage mat.

Anonymkode: be9a8...d12

• Liker 1
Skrevet

Stort sett så elsker jeg matlaging, litt avhengig av hva vi skal ha og dagshumøret da. Brette klesvasken derimot... :Gjesp:

• Liker 1
Skrevet

Nei. Men ryddingen etterpå derimot 🤮

Anonymkode: a828f...677

• Liker 2
Skrevet

Det er veldig opp og ned her. Det kommer an på hvilket energinivå jeg har. Vanligvis kan jeg synes det er kjekt, men nå for tiden er energinivået veldig lavt, og det er uinspirerende å lage mat bare til seg selv når man bor alene. Er tom for ideer om hva jeg skal lage. Mye av grønnsaker og ting som er ferske blir ofte dårlig før det er oppbrukt, og det er begrenset hva man får sopet sammen av mer langtidsholdbare varer. Ender ofte opp med noe veldig enkelt som ofte er usunt, eller ferdigpizza.

Det er mye kjekkere å lage mat til/i selskap. Er ofte på besøk hos min brors familie eller har de på besøk hos meg og vi samarbeider om matlagingen. Maten og matlagingen blir da mer et høydepunkt for dagen, et sted hvor vi samler oss. Begge oss er relativt brukbare på kjøkkenet, sålenge inspirasjonen er tilstede.

Jeg vil tro det er lettere å holde inspirasjonen oppe når man bor som en familie, og kanskje kan rullere litt mer på hvem som lager maten. Grønnsakene blir ikke dårlige fordi det alltid lages større mengder mat og ting går unna fortere. Kjøpte noe brokkoli og blomkål for ca 2 uker siden som bare har ligget der siden og sikkert er muggent etterhvert. Har også rester etter kålrot og rødkål fra jul som sikkert er gåent.

Jeg vet ikke hvor gammel sønnen din er eller hvor engasjert han er på kjøkkenet, men tenåringer kan fint læres opp i å lage mat og kanskje han vil synes det er kjekt. Det trenger ikke være noe avansert, og kan startes med noe enkelt som spaghetti bolognese laget på ferdig pastasaus. Lasagne og andre ting. Halvfabrikata taco er jo noe ungdommer elsker å lage til.

Anonymkode: dd2d9...1db

Skrevet

Ja, jeg elsker å lage mat fra bunnen. Synes synd på de som ikke liker å lage mat og å kose seg med den - de går glipp av en stor glede i livet, synes jeg. Samtidig elsker jeg ikke husarbeid som støvsuging og vasking, og heller ikke å jogge. Det kan jo hende at noen har glede av disse tingene, og den gleden går jeg glipp av..

Anonymkode: 742a2...054

• Liker 2
Skrevet

Jeg synes det er gørrkjedelig å lage mat og gjør det fordi jeg må. Har og en sønn hjemme og håper han vil få mer glede av å lage mat for meg gir det ingenting. er gøy å lage mat sammen med han da og håper han har lyst til å stå for middag en gang og to i uka når han blir litt eldre. 😄 

Hadde jeg ikke hatt barn så hadde jeg nok ikke laget middag sånn utenom fredagstaco og ellers levd på knekkebrød. :P

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Ja, jeg elsker å lage mat fra bunnen. Synes synd på de som ikke liker å lage mat og å kose seg med den - de går glipp av en stor glede i livet, synes jeg. Samtidig elsker jeg ikke husarbeid som støvsuging og vasking, og heller ikke å jogge. Det kan jo hende at noen har glede av disse tingene, og den gleden går jeg glipp av..

Anonymkode: 742a2...054

For oss som klarer å fucke til til og med "mat som lager seg selv" så er det liksom ikke så veldig koselig å kokkelere når alt du lager blir blæ

Anonymkode: 2856a...591

• Liker 2
Skrevet

Hater intenst å lage mat. Finner ingen glede i det og syns det er et ork. Prøver å unngå det så ofte jeg kan men har en sønn og vil jo at han skal få middag, men elsker når han spiser hos besteforeldre og jeg kan droppe å lage mat 

Anonymkode: ce478...006

• Liker 2
Skrevet

Jeg hater alt husarbeid, bortsett fra matlaging. Matlaging gir belønning etterpå. Men jeg er ikke fremmed for ferdigpizza, der mitt bidrag er en salat. Slitsomt med folk som er fin på det, syns jeg.

Anonymkode: 50508...3a7

Skrevet

Synes generelt matlaging er ganske kjedelig, spesielt når jeg bare lager til meg selv. Nå som jeg er singel og bor alene går det mye i rundtstykker og frokostblanding, gidder ikke stå på kjøkkenet i en time for å ordne noe jeg spiser på ti minutter. Når jeg lager mat med eller til andre er det litt mer lystbetont.

Anonymkode: 5281e...a31

Skrevet

Jeg liker å lage mat, anser det knapt som husarbeid (i motsetning til å rydde opp etterpå, blæææ).

Mye god mat lager seg selv. langtidsstekt kjøtt i form med grønnsaker etc, da trenger man ikke å stå og se på at det steker eller koker, man bare skreller, kutter, putter i ovnen, og glemmer det de neste 2-6 timene til maten er ferdig.

Anonymkode: d8e71...458

Skrevet

Jeg er alt for utålmodig til å like å lage mat. Synes det er vanskelig nok å la frossenpizzaen steke ferdig før jeg spiser den. 

Anonymkode: 93cde...315

• Liker 1
Skrevet

Hverdagsmiddager syns jeg er kjedelig å lage. Men liker å lage spennende retter på helg, eller lage god mat når jeg skal ha middagsgjester.

Skrevet

Hvis man ikke liker å lage mat og/eller har tidvis lite energi, så kan det jo være greit å finne frem til noen (få) retter som fungerer og så heller lage flere porsjoner for fryseren nå man først er i gang. Oppvask og opprydning blir det samme enten man lager mye eller lite og tidsbruken pr. porsjon reduseres betraktelig. Når man har ferdig mat i fryseren er det veldig lite som skal til for å kunne ha rask og sunn mat ferdig på noen minutter når tiden/energien ikke strekker til og gjør man dette systematisk kan man slippe unna med matlaging en gang eller to i uken. En annen ting som er positivt er at man sparer penger også siden man får brukt hele pakken med hva det nå måtte være man har kjøpt inn og dessuten slipper impulshandling i en travel hverdag. 

• Liker 2
Skrevet

Hvordan klarer du bruke så mye tid på kjøkkenet?

Putt ting i panner, kok opp, sett deg i stua til det er ferdig. 

Om du har en stekeovn som er treig, kjøp en ny som er kjappere å koke opp. Det er verdt det når du er utolmodig

Anonymkode: 56244...60b

Skrevet

Ville også droppet skrellinga. Man kan spise poteter og gulrøtter med skall. Evt skrape av med kniv når den er kokt

Anonymkode: 56244...60b

• Liker 1
Skrevet

Elsker det. Lager heftig middag selv når jeg er alene. 

Anonymkode: 5a56c...a1c

• Liker 2
Skrevet

Misliker sterkt å lage mat jeg også. Hadde det ikke vært for at jeg har to barn, hadde jeg levd på take away og ferdigretter. Skulle ønske at jeg likte det og prøver være kreativ innimellom, men alt rundt innkjøp, kutting, steking/koking og rydding etterpå er gørr kjedelig. Er oppvokst på god gammeldags husmannskost og kan å lage mange retter, men liker det ikke.

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...