Gå til innhold

Dere som levde nærmest sukkerfritt i svangerskapet, hva veide babyen ved fødsel?

Anbefalte innlegg

Skrevet

:) 

Anonymkode: 2af00...7d6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

3,3 kilo en uke på overtid. 

Anonymkode: be044...e68

Skrevet

hva kan det ha med saken å gjøre? jeg levde ikke bevist sukkerfritt men jeg er bare ikke glad i søtsaker generelt, foretrekker klart chips fremfor sjokolade f.eks. Har fått to barn der ene var på 2,5 kilo og andre på 3,8, ene er født i uke 37 og dem andre i uke 40.. 

Beklager forferdelig eksempel, men totalt utsultet mødre på konsentrasjonsleirer fødte normalvektige friske barn, under andre verdenskrig. Det er åpenbar medisinsk illustrasjon på hvor langt kvinnelig kropp er villig til å streke seg for å produsere et friskt barn, selv på bekostning av egen helse. 

Anonymkode: ff175...7a1

• Liker 18
Skrevet

Jeg levde ikke frivillig tilnærmet sukkerfritt, men var plaget av kvalme og oppkast og hadde avsmak på det meste, inkludert alt av snop, snacks, juice og annet med sukker. Første barn veide 3,2 ved fødsel, andre veide 3,7.

Anonymkode: 8c1db...d62

Skrevet

Kosthold har ikke så mye å si for fødselsvekt. Selv kvinner innlagt med svangerskapskvalme som knapt får i seg noe, kan få gode runde babyer. Selv levde jeg veldig sunt under begge svangerskap, født 2 barn på 4 kg. 

Men generelt er det selvfølgelig fint å unngå for mye sukker. Men selv om du har spist sjokolade hver dag i svangerskapet betyr det ikke at det venter en 5 kilos baby. Svangerskapsdiabetes øker risikoen for stort barn, men det blir noe annet. 

Anonymkode: 01986...441

• Liker 3
Skrevet

Sukker og svangerskapet har ingen sammenheng. 

Jeg levde på sukker og har fått barn på 2,9. 3,3 og 2.8.

Så lenge du ikke får svangerskapsdiabetes blir ikke ungen stor heller. 

Anonymkode: 99ee6...3c9

• Liker 3
Skrevet

Ikke helt det du spør om, men jeg levde helt normalt med godis på lørdagene og noen ganger utenom, mine veide 3,3 kg begge to. Poenget mitt er at det viktigste er et variert kosthold også tar baby til seg næringen de trenger. Venninna mi spiste som meg, men både hun og mannen er kraftige bygd. De fikk en baby på 5,7 kg. 

Anonymkode: 1f68e...ae8

• Liker 2
Skrevet

Jeg spiste det jeg ville, og det inkluderte cola og sjokolade en gang i blant. 3,2 kg veide baby 

Anonymkode: 596ed...67a

Gjest Anonymus Notarius
Skrevet

Mors kosthold har lite å si for babyens vekt, med mindre det er snakk om svangerskapsdiabetes. 

Skrevet

4,8

Anonymkode: 80b20...dd5

Skrevet

Som flere her sier; ditt kosthold har veldig lite å si på babyens størrelse. Spiste som vanlig under mitt forrige svangerskap, koste meg brus når jeg ville og hadde cravings på melkesjokolade. Babyen veide 3,2 kilo, født tre dager etter termin. Venninnen min levde ekstremt sunt; unngikk det meste av sukkerholdige varer, gikk masse turer og var aktiv gjennom hele svangerskapet. Hennes baby veide 4,7 kilo, født ei uke før termin. Så her er det ingen fasit.

Anonymkode: a9db2...2d3

• Liker 2
Skrevet

Jeg levde så og si uten sukker og karbohydrater grunnet svangerskapsdiabetes, og la ikke på meg et gram i løpet av siste trimester. Baby kom på termin og veide 3,5 kg.

De andre gangene har jeg spist sunt, men ikke sukkerfritt, gått opp de sedvanlige 12 kg og fått barn på 2,9 og 2,7, litt før termin.

Anonymkode: 18344...cd8

Skrevet

Det er kun ved svangerskapsdiabetes dette har noe å si. Såkalte «sukkerbarn» er fordi mor har svangerskapsdiabetes. 
Jeg forøvrig har fått to barn, slet veldig med kvalme og dårlig matlyst med første mann - kom ut på 4,4kg. Andre mann var jeg ikke like påvirket av dette og spiste som vanlig - 3,6kg. Kom ca samtidig

Anonymkode: 757bf...dc7

Skrevet

Jeg levde så og si sullerfritt i begge mine svangerskap. Fikk babyer på 4.5 og 4.7. Så tror ikke det har så mye å si mtp hvor stor babyene blir

Anonymkode: 3a9ba...80b

Skrevet

Jeg spiste kanskje 50g sukker totalt i hele graviditeten, spiste hjemmelaget, økologisk mat av gode råvarer. Hadde ingen plager, litt mild kvalme i et par uker kanskje, men ikke problematisk. Trente som vanlig og levde som normalt, og la på meg 17 kg. 

Babyen veide 3600g og var 49 cm, 3 dager over termin. Frisk og fin. :)

Anonymkode: db595...c14

• Liker 2
Skrevet

I første svangerskapet spiste jeg sunt, da jeg bare ville ha grønnsaker, fisk og frukt. Babyen veide 4 kg. Neste svangerskap, så var crava jeg sjokolade, og spesielt milkshake fra gatekjøkken. Og da veide babyen 3.4 kg. Begge født rundt termin. 

Anonymkode: fd695...582

Skrevet

At flere mener mors kosthold ikke har innvirkning på barnets vekt 😂🙈

Uansett, levde stort sett sukkerfritt og sunt (næringsrikt) og fikk tvillinger begge over 3 kg. 

Anonymkode: c1113...d2e

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

At flere mener mors kosthold ikke har innvirkning på barnets vekt 😂🙈

Uansett, levde stort sett sukkerfritt og sunt (næringsrikt) og fikk tvillinger begge over 3 kg. 

Anonymkode: c1113...d2e

Det er jo ikke en mening. 

Anonymkode: 76baa...adf

• Liker 3
Skrevet

Jeg spiste knapt sukker fordi jeg fikk avsmak av alt av sukker i svangerskapet, babyen veide 3475 gram. 

Anonymkode: 3b39e...ef3

Skrevet

Bare husk at alle typer karbohydrater blir omdannet til sukker i kroppen. Så å holde seg uten vanlig bordsukker er ikke "nok". 

Klart mors kosthold har noe å si hvor bra barnet har hatt det i magen. Lav fødselsvekt er jo et tegn på at det ikke har hatt det optimalt. Å spise sunn, næringsrik mat uten mye raske kh vil jo gi barnet det det trenger for å vokse, selv om mor ikke nødvendigvis legger på seg så mye.

Anonymkode: e8753...670

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...