Gå til innhold

Det å planelegge å bli gravid midt oppi en pandemi

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har veldig lyst å bli gravid snart men jeg blir også litt skremt om jeg plutselig skal bli korona smittet tidlig i første semester med høy feber og hva det kan føre til... 

Vil jo i hvertfall ikke ta vaksinen som gravid! Evt. Før eller etter men ikke under en graviditet.

Hva er deres synspunkter på å prøve å bli gravid midt oppi dette?

Anonymkode: 9b265...c3e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Man vet jo ikke hvor lenge dette vil vare. Vi startet aktiv prøving i mai i fjor og er veldig glad for å si det sånn! For mange tar det tid å bli gravid, og ikke alle av oss har så god tid.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan ta lang tid å bli gravid, vi har prøvd i et halvt år nå uten hell.. Så om du vurderer å bli gravid så anbefaler jeg deg å begynne å prøve snart.. Jeg trodde nemlig jeg ville bli gravid ganske fort siden både moren min og begge søstrene mine ble gravide kjempe fort.. Men sånn var det ikke for meg 😟😢

Anonymkode: 1fba0...9a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Amatariel said:

Man vet jo ikke hvor lenge dette vil vare. Vi startet aktiv prøving i mai i fjor og er veldig glad for å si det sånn! For mange tar det tid å bli gravid, og ikke alle av oss har så god tid.

Uff..nei det er jo en ting å tenke på også. Hvor gammel er du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker said:

Det kan ta lang tid å bli gravid, vi har prøvd i et halvt år nå uten hell.. Så om du vurderer å bli gravid så anbefaler jeg deg å begynne å prøve snart.. Jeg trodde nemlig jeg ville bli gravid ganske fort siden både moren min og begge søstrene mine ble gravide kjempe fort.. Men sånn var det ikke for meg 😟😢

Anonymkode: 1fba0...9a1

Halvt år ja...jeg tenker ko optimistisk at det går på første forsøk som tidligere men er endel eldre nå.. 35 år. Vil jo helst til Sverige for NIPT test også og det er jo vanskelig om dagen.

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Halvt år ja...jeg tenker ko optimistisk at det går på første forsøk som tidligere men er endel eldre nå.. 35 år. Vil jo helst til Sverige for NIPT test også og det er jo vanskelig om dagen.

Ts

Den kan du bestille på nettet fra Sverige altså, men videomøte. Men da er man jo avhengig av å kjenne sykepleier/helsepersonell som kan hjelpe deg med blodprøvetagingen/kanyleutstyr.. og det et jo ikke gitt😊

Anonymkode: cd321...eab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er i litt samme situasjon som deg TS. Er 33 år, samboer vil gjerne vente til ting ser litt lysere ut..men skjer ikke det i løpet av våren må vi jo bare sette i gang! Vil jo gjerne rekke å få et par.. har vært hos gynekolog å sjekket fruktbarhet, å hun sier jeg har mange gode egg for flere år fremover, men man vet jo aldri uansett.. 🙃

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Jeg er i litt samme situasjon som deg TS. Er 33 år, samboer vil gjerne vente til ting ser litt lysere ut..men skjer ikke det i løpet av våren må vi jo bare sette i gang! Vil jo gjerne rekke å få et par.. har vært hos gynekolog å sjekket fruktbarhet, å hun sier jeg har mange gode egg for flere år fremover, men man vet jo aldri uansett.. 🙃

Ja det er jo aldri perfekt timing for å få barn. Men klokka kan man ikke gjøre noe med i hvertfall, føler min begynner å tikke så ekstemt at jeg blir helt gal av å vente

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker said:

Den kan du bestille på nettet fra Sverige altså, men videomøte. Men da er man jo avhengig av å kjenne sykepleier/helsepersonell som kan hjelpe deg med blodprøvetagingen/kanyleutstyr.. og det et jo ikke gitt😊

Oh har ingen som kan hjelpe der, får ordne hjemmekontor..eller ferie isåfall. 😌 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Uff..nei det er jo en ting å tenke på også. Hvor gammel er du?

Jeg er bare 36 år, så sånn sett har jeg nok en del fertile år igjen. Men jeg prøver på 4. og siste barnet nå og de andre tre begynner å bli veldig store. Ønsker meg ikke "bare" et barn, men også et søsken til mine barn. Så haster med tanke på barnas aldersforskjell.

Sykdom er jo alltid en mulighet, selv uten pandemi. Skulle man bli gravid nå, så fortsetter man bare å være forsiktig og forholde seg til smittekrav. Det er ikke alt man kan forutse... det er dumt å gå rundt å være redd for ting som kan skje. I alle fall hvis det hindrer noe så viktig som å få barn. Det er en mye større sjanse for at man angrer at man ikke begynte prøvingen før, enn at man ikke gjør det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har prøvd i 2 år, og har bestemt oss for å begynne med IVF i April. Det kan ta tid og korona kommer nok ikke til å gi seg med det første. Du må egentlig se det ann og se hva som føles best for deg! Du kan treffe på første PP eller så kan det ta lang tid. Du må begynne når du føler deg trygg og klar 😃

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Amatariel said:

Jeg er bare 36 år, så sånn sett har jeg nok en del fertile år igjen. Men jeg prøver på 4. og siste barnet nå og de andre tre begynner å bli veldig store. Ønsker meg ikke "bare" et barn, men også et søsken til mine barn. Så haster med tanke på barnas aldersforskjell.

Sykdom er jo alltid en mulighet, selv uten pandemi. Skulle man bli gravid nå, så fortsetter man bare å være forsiktig og forholde seg til smittekrav. Det er ikke alt man kan forutse... det er dumt å gå rundt å være redd for ting som kan skje. I alle fall hvis det hindrer noe så viktig som å få barn. Det er en mye større sjanse for at man angrer at man ikke begynte prøvingen før, enn at man ikke gjør det.

Jepp det er sant. Jeg vil også gi søsken og det er siste barnet og har også aldersforskjell å tenke på. Begynt med folat i dag ☺️ Første steget

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 minutter siden, Saschi said:

Vi har prøvd i 2 år, og har bestemt oss for å begynne med IVF i April. Det kan ta tid og korona kommer nok ikke til å gi seg med det første. Du må egentlig se det ann og se hva som føles best for deg! Du kan treffe på første PP eller så kan det ta lang tid. Du må begynne når du føler deg trygg og klar 😃

2 år var en stund ja. Lykke til med IVF, føler meg egentlig klar i fjor men situasjonen rundt har ikke tillatt det. Men folat i dag og slutt på p piller så får vi se ☺️

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amatariel skrev (21 minutter siden):

Så deilig med en 36 åring som har denne holdningen.. (en holdning som jeg egentlig tror er den mest normale å ha, utenom enkleste KGtroll😊) men ditt oppegående vesen gjorde seriøst dagen min! er selv et par år yngre enn deg å blir hudfletta i andre forum her fordi jeg visstnok er alt for gammel :(  Men i følge gynekologen min er den ingenting som tilsier at jeg er for gammel.

lykke til, håpe det går veien snart🤞🏻

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fyller 35 år i sommer, og har to barn fra før. De fikk jeg da jeg var 20 og snart 23 år, så de blir mange år eldre enn barnet jeg evt vil få om vi lykkes med prøvingen. Vi har prøvd i ca 6 mnd, har mistet en gang underveis. Jeg har trodd at jeg har hatt så dårlig tid nå pga alderen, men det er sikkert fordi jeg ble mor som veldig ung første gang, og tenker at jeg er urgammel nå som straks har en konfirmant ;) 

Pandemien stopper meg ikke fra å prøve på barn, som nevnt over her, så kan man ikke gå å bekymre seg for hva som KAN skje, man har ingen garantier uansett. 

Lykke til! 

Anonymkode: 3840b...67e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

er selv et par år yngre enn deg å blir hudfletta i andre forum her fordi jeg visstnok er alt for gammel :(  Men i følge gynekologen min er den ingenting som tilsier at jeg er for gammel.

Uff nei, det er ikke noe særlig. Hev deg over det! Ganske sykt å mene at 34 er for gammelt! Gjennomsnittsalderen her til lands er vel rundt 30 år for å få sin nr. 1....
Da jeg nevnte for fastlegen min i fjor at jeg var redd jeg var blitt for gammel, så bare lo hun. Hun ble selv mor som 41-åring, så har personlig erfaring. Men hun skjønte faktisk hva jeg mente når jeg gikk nærmere inn på det. Det med søsken. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har vi jo lært at alt kan forandres på 1 dag. Det er pandemi i dag. Naturkatastrofe neste år og krig i 2022 (nå setter jeg ting på spissen). Det er ikke sikkert den vaksinen fungerer om 3 måneder. Det er ikke sikkert jeg lever til sommeren. Å sette ting på vent for å vente på kanskje bedre tider er ganske dumt. Lev nå. Vil du ha barn nå, sett i gang!❤️

Anonymkode: 1d75f...9ef

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Eggene er jo der fra fødsel av da, så det er jo ikke rart 😅 Men har mannen sjekket seg? 

Anonymkode: 55a62...437

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Eggene er jo der fra fødsel av da, så det er jo ikke rart 😅 Men har mannen sjekket seg? 

Anonymkode: 55a62...437

Nei, hvorfor skulle han det? Tenker ikke vi kommer til å begynne med utredning før vi i det hele tatt har startet å prøve😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...