Gå til innhold

Familie være besøkshjem?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan familie være besøkshjem, at de rett og slett får penger av barnevern eller hvor de kommer fra for og ha barnet annerhver helg? 

Jeg har en i familien som gir ungen min ekstremt med kjærlighet, og når jeg har nevnt et besøkshjem for og få litt avlastning har hun sagt at hun kan heller ha barnet. Det som er er at jeg ville helst hatt en fast avtale, og muligheten for penger gjør at de hadde syntes det var enda bedre med tanke på og kunne gjøre mer. 

Kan man søke om dette? 

Anonymkode: 13bea...531

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er usikker. Tror hun må være godkjent et «ekte» besøkshjem om hun skal passe barnet ditt og få penger av NAV for det. 

Anonymkode: 6f7b0...7ef

• Liker 2
Skrevet (endret)

Ja, det tror jeg at skal gå greit. Bare ring kommunen og hør med de. Forutsetter selvsagt at du har rett på / kommunen innvilger besøkshjem. Og selvsagt at kommunen anser familiemedlemmet som skikket til å være besøkshjem.

Endret av Brunello
Skrevet

Og nei, man får ikke penger av NAV for å passe en annen sitt barn med mindre man da ikke er godkjent besøkshjem. Men er jo ikke 100% sikker så går jo an å ringe nav og spørre 

• Liker 1
Skrevet

Her er det en AB over som ikke har peiling i det hele tatt. Ja, familie kan være besøkshjem og det vil ofte være foretrukket for alle parter. De trenger ikke være godkjent som besøkshjem på forhånd, men får opplæring og vil da regnes som godkjent besøkshjem på lik linje med alle andre som er det. Alle som er besøkshjem, også om de er det for barn i egen familie, får godtgjørelse samt dekking av utgifter. Til sammen utgjør det ca en tusenlapp per døgn. Alt dette og mer kan dere lese om på bufdir sine sider.

Anonymkode: d314b...808

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Her er det en AB over som ikke har peiling i det hele tatt. Ja, familie kan være besøkshjem og det vil ofte være foretrukket for alle parter. De trenger ikke være godkjent som besøkshjem på forhånd, men får opplæring og vil da regnes som godkjent besøkshjem på lik linje med alle andre som er det. Alle som er besøkshjem, også om de er det for barn i egen familie, får godtgjørelse samt dekking av utgifter. Til sammen utgjør det ca en tusenlapp per døgn. Alt dette og mer kan dere lese om på bufdir sine sider.

Så jeg tok feil nå. Syns bare det hørtes rart ut at f.eks mora mi kan passa ungen min å til og med få PENGER for det😳

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Så jeg tok feil nå. Syns bare det hørtes rart ut at f.eks mora mi kan passa ungen min å til og med få PENGER for det😳

Du som benytter deg av besøkshjem må jo selvfølgelig ha innvilget døgn med besøkshjem før noen får penger for å passe barnet ditt. 

• Liker 4
Skrevet

Det går ikke via NAV, men via barnevernstjenesten.

• Liker 2
Skrevet

Uansett er det trist om f.eks en bestemor som ønsker å hjelpe egen datter med barnepass, skal kreve betaling. Helt ærlig, jeg ønsker ikke at "mine skattepenger" skal brukes på slikt...

Anonymkode: 68508...653

• Liker 4
Skrevet

Først må man få innvilget besøkshjem. Det er selsvagt bare en fordel at dette er noen barnet kjenner dersom dette er et egnet hjem. Da får de også dekket doverse aktiviteter de kan gjøre med barnet. 

Men som sagt først må barnevernstjenesten/kommunen innvilge besøkshjem, det er ikke noe "hvem som helst" får

Anonymkode: 514c7...a9c

• Liker 1
Skrevet

Du må ha rett på besøkshjem eller avlastningshjem via kommunen (barnevernet eller sosial ved feks fysisk sykdom barnet). 

Hvis du har et slik vedtak kan familiemedlemmer være aktuelle. Men det er ikke nødvendigvis lurt å formalisere og gjøre en familierelasjon til business. Særlig ikke for barnet 

Ofte ønsker man både en betalt avlastningshjem og gratis avlastning fra familie i tillegg 

Anonymkode: de236...078

• Liker 4
Skrevet

Vil legge til at det er forskjell på å betale bestemor eller sin egen tante for avlastning. Det første kan være problematisk 

• Liker 1
Skrevet

Ja, det er mulig. Min mann og meg var avlastningshjem for min lillebror. 

Anonymkode: a8000...e6e

Skrevet

Avlastning er jo ikke noe alle familier har rett på, men for eksempel aleneforsørgere kan få dersom behovet er der. Det er ikke sånn at staten skal gå inn og sponse barnepass generelt, men er man i en tøffere livssituasjon, er det jo noe annet. Folk i denne tråden ser ut til å anta at det handler om alle og enhver, men det gjør jo det jo langt i fra. Ellers synes jeg det er fint at det går an å få noen i familien til å gjøre det, og dersom det er en fast avtale, er det mye lettere å planlegge rundt det. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Uansett er det trist om f.eks en bestemor som ønsker å hjelpe egen datter med barnepass, skal kreve betaling. Helt ærlig, jeg ønsker ikke at "mine skattepenger" skal brukes på slikt...

Anonymkode: 68508...653

Enig med deg. Det ønsker slettes ikke jeg heller 😳

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Men det er ikke nødvendigvis lurt å formalisere og gjøre en familierelasjon til business. Særlig ikke for barnet 

Hvorfor ikke lurt?

Tvert imot, synes jeg. Barnet får mye oppmerksomhet. Foreldrene får avlastning. Slektningene får penger. Systemet melkes, alle er glade.

Anonymkode: 0bde0...b5b

• Liker 1
Skrevet

Man kan iallfall få dekket utgifter man har når man har barnet, det fikk jeg når jeg skulle ha et barn hos meg og vi skulle gjøre det formelt. Nå spurte jeg ikke om å få noe de sa bare at jeg fikk så og så mye per helg for å dekke utgiftene. Nå begynner dette å bli en del år siden men regner med man iallfall fortsatt får dekket utgifter. 

Nå vet ikke jeg hva slags ordning dere har med barnevernet fra før men det er ikke så lett når man skal gjøre alt privat. For min del så var det enklere for dette barnet var i fosterhjem så da gikk det nærmest en automatikk i at man skulle motta dekning for utgifter.

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Men dette er snakk om besøkshjem, ikke vanlig barnepass. Besøkshjem får man bare dekket om det er et faktisk behov. TS kan ikke bare bestemme seg for at hun trenger avlastning og så får moren hennes 1000 kr dagen for å sitte barnevakt. Barnevernet må involveres, det må avgjøres om det er et faktisk behov og familiemedlemmene som ønsker å være besøkshjem må vurderes og læres opp og det må avgjøres hvor mange dager i en måned barnet skal være i besøkshjemmet og først da kommer godtgjørelse inn. Om familiemedlemmet ikke ønsker å få betalt så er det jo ingenting i veien for at hun gir privat avlastning til TS helt uten at noen involveres, men besøkshjem med godtgjørelse er altså ikke noe TS kan bestemme seg for selv. 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men dette er snakk om besøkshjem, ikke vanlig barnepass. Besøkshjem får man bare dekket om det er et faktisk behov. TS kan ikke bare bestemme seg for at hun trenger avlastning og så får moren hennes 1000 kr dagen for å sitte barnevakt. Barnevernet må involveres, det må avgjøres om det er et faktisk behov og familiemedlemmene som ønsker å være besøkshjem må vurderes og læres opp og det må avgjøres hvor mange dager i en måned barnet skal være i besøkshjemmet og først da kommer godtgjørelse inn. Om familiemedlemmet ikke ønsker å få betalt så er det jo ingenting i veien for at hun gir privat avlastning til TS helt uten at noen involveres, men besøkshjem med godtgjørelse er altså ikke noe TS kan bestemme seg for selv. 

Nei først og fremst er jeg alene forsørger 100%, jeg har noe som heter kompleks ptsd, som vil si jeg fungerer svært dårlig under stress blant annet, sliter også med regulering av følelser og tillit til andre mennesker. Jeg fikk tildelt en kommunal leilighet, som det mangler buss rute til, så må gå til nærmeste plass, og deretter ta buss for levering. Bruker rundt 2-2,5 time av dagen min på det og  10.000 skritt. Holder på med lappen men den kommer ikke på dagen.  Har veldig lite nettverk så mormoren min, oldemor er den som i hovedsak kan passe, oldefaren hennes er ikke så veldig glad i barnebesøk, så da hadde pengene snakket til han. Og dessuten så det gått Ann og hatt en god plan, som gjør at jeg stresser mye mindre. Får sånn som situasjonen er nå, får jeg ikke tenkt på meg selv en gang. En annen hadde kanskje klart det, men jeg klarer ikke det, fordi jeg fungerer ikke helt normalt rett og slett. Og derfor hadde avtalt avlastning vært alfa omega. Pga tillit hos familie. Og oldeforeldrene er bare i starten av 60åra. 

Ringte dog barnevernet, de sa man må sende bekymringsmelding på seg selv for og ordne besøkshjem evt. noe jeg ikke har lyst til, så de henviste meg til kommunen også har mulighet til samme opplegg. 

Anonymkode: 13bea...531

Skrevet

Ja. Familier kan også være besøkshjem. :)

Anonymkode: 1c761...f76

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...