Gå til innhold

Tips til noveller?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei! Jeg går fjerde år påbygg og fikk i forrige uke en fordypningsoppgave. Vi fikk et hefte med noveller, der vi skulle to noveller og sette opp mot hverandre i en presentasjon. Vi trenger ikke nødvendigvis å velge noveller kun fra heftet, men jeg leste dem og valgte meg en. Problemstillingen her er at det er kun denne ene novellen som genuint interesserte meg og jeg sliter derfor med å finne en annen som står på samme linje.

Novellen er Blues av Jan Kjærstad. Det hadde vært veldig fint om noen her hadde tips til lignende noveller som jeg kan lese og sette opp mot den. 

Anonymkode: 4567a...816

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva legger du i "på samme linje"? Skal det være samme tidsperiode, samme tematikk (og hva er i så fall det for den du har valgt?)- hva er problemstillingen for oppgaven?

Skrevet

Hvilke er de andre novellene i heftet, da?

Jeg hadde ikke lest Blues før, men leste den nå og det er en god novelle som man kan skrive en god del om. Vil tro at du enkelt kan sammenligne den med nesten hvilken som helst novelle, de behøver ikke nødvendigvis handle om samme tema, men kanskje du finner likheter i miljøskildringer eller språklige virkemidler?
Ensomhet er et såpass universelt tema at du ikke burde ha vanskeligheter med å finne en novelle som på et eller annet vis handler om det.

Anonymkode: 71aeb...5aa

Skrevet

Men må du være genuint bergtatt av begge noveller da? Du skal jo sammenligne to. Du kan jo bruke den du har valgt som utgangspunkt for sammenligningen. 

Anonymkode: 331d7...742

Skrevet

Uten å ha lest Blues (bare om den), kom jeg til å tenke på en som heter "På trikken" av Nina Lykke. I tilfelle kunne du jo sammenlignet hvordan de skildrer flyktige møter og inntrykk på offentlig kommunikasjon? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...