AnonymBruker Skrevet 2. februar 2021 #1 Skrevet 2. februar 2021 Såvidt jeg kan se så er det en mangel. Men, tenkte å høre litt med dere. Kanskje dere vet hvordan jeg bør gå frem. Vaskemaskin står oppført i kontrakt som en del av husleie. Ikke funket siden jeg flyttet inn og har ikke hatt råd til å kjøpe ny. Fikk beskjed om å fikse selv. Vasker klær hos en venn i mellomtiden. Lekkasje under vasken på kjøkkenet da jeg flyttet inn, ble fikset, med mye styr(var ikke min feil). Hovedkranen er knekt også(så ved fryste rør, vil jo det kunne bli et problem) vannlekkasje under vasken på badet, fikset av rørlegger. Kunne ikke bruke vasken på en stund. og NÅ tett vask på kjøkkenet. Har sjekket for matrester og det er i orden. Bruker jeg kranen på kjøkkenet, kommer det nå ulyder fra sluket i dusjen. Kan ikke vaske kopper mm, da vannet der sendes ut samme sted som vaskemaskinen. Så å lage middag blir en utfordring mtp oppvask. Hun sliter med å finne rørlegger visstnok... Vært utrolig slitsom siden jeg flyttet inn. De har heller ikke tatt vekk masse skrot utenfor boligen. Dette har jeg mast om, men enda ikke gjort på flere mnd. Hva gjør jeg? Om rørlegger ikke kommer i dag, så sover jeg hos en venn. Orker ikke stå i dusjen å vaske kasseroller, stekepanne mm.. Anonymkode: 68973...6fe
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2021 #2 Skrevet 2. februar 2021 Jeg er sjokkert og rystet! Jeg leier ut en leilighet og der er alt tipp topp. Hadde hun som leier hos meg, fått problemer eller noe ikke var i orden, ville jeg ha fått dette fikset på flekken. Anonymkode: cd3d2...7c9 1
*Mocca* Skrevet 2. februar 2021 #3 Skrevet 2. februar 2021 At huseier sliter med å finne rørlegger er jo bare tull. Om hun skal ha tak i en bekjent som kan ta det svart, så kanskje. Men er det ikke bare å avtale skriftlig med huseier at du bestiller rørlegger på vegne av henne og regning går til huseier. Vaskemaskin, hvis det står at det medfølger, be om at den byttes ut. Hvis det drøyer, foreslå at du ordner det og trekker fra beløpet fra husleien. Huseier får såklart kvittering slik at han/hun vet at beløp stemmer og har dokumentene siden den skal følge leieforholdet. 3
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2021 #4 Skrevet 2. februar 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg er sjokkert og rystet! Jeg leier ut en leilighet og der er alt tipp topp. Hadde hun som leier hos meg, fått problemer eller noe ikke var i orden, ville jeg ha fått dette fikset på flekken. Anonymkode: cd3d2...7c9 Hun er veldig grei i fremtoningen sin, det skal sies. Så ikke vært konflikter. Jeg har kanskje funnet meg i litt for mye? Hun sier selv hun forsøker å finne rørlegger, men jeg tror de har betalt svart. For er jo bare å Google etter en i området. Vært noe siden jeg flyttet inn og jeg føler det ikke trygt å bo her. Har ikke lyst å være her en gang, så har sover mye hos venner noen dager her og der Anonymkode: 68973...6fe
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2021 #5 Skrevet 2. februar 2021 *Mocca* skrev (1 minutt siden): At huseier sliter med å finne rørlegger er jo bare tull. Om hun skal ha tak i en bekjent som kan ta det svart, så kanskje. Men er det ikke bare å avtale skriftlig med huseier at du bestiller rørlegger på vegne av henne og regning går til huseier. Vaskemaskin, hvis det står at det medfølger, be om at den byttes ut. Hvis det drøyer, foreslå at du ordner det og trekker fra beløpet fra husleien. Huseier får såklart kvittering slik at han/hun vet at beløp stemmer og har dokumentene siden den skal følge leieforholdet. Takk for svar:) er veldig frustrerende. Er lenge til jeg kan få tak i en vaskemaskin, da jeg har mye utgifter. Det går akkurat rundt nå for tiden. Anonymkode: 68973...6fe
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2021 #6 Skrevet 2. februar 2021 Hva gjør jeg i forhold til husleie? Har nettopp betalt for februar. Så skjedde det noe IGJEN.. Anonymkode: 68973...6fe
*Mocca* Skrevet 2. februar 2021 #7 Skrevet 2. februar 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hva gjør jeg i forhold til husleie? Har nettopp betalt for februar. Så skjedde det noe IGJEN.. Anonymkode: 68973...6fe Sjekk husleieloven i forhold til å holde tilbake husleie ved vesentlige mangler. AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Takk for svar:) er veldig frustrerende. Er lenge til jeg kan få tak i en vaskemaskin, da jeg har mye utgifter. Det går akkurat rundt nå for tiden. Anonymkode: 68973...6fe Det skjønner jeg godt. Men kanskje en slik løsning med at du tar det av beløpet som skal gå til husleie, dvs trekker fra utlegget til vaskemaskin fra husleien kan gjøre at det ordner seg. Men husk å ikke bare gjøre det, ha skriftlig dokumentasjon på kommunikasjon/ bekreftelse fra huseier. 2
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2021 #8 Skrevet 2. februar 2021 Takk for gode råd. Ser klart det er en mangel, bare usikker på hvor mye som kan trekkes fra husleien, siden det må vurderes ut fra mangelen. Om boligen ikke er i den stand som den skal være ved kontraktsinngåelse så er det en mangel. Som feks det med vaskemaskinen Anonymkode: 68973...6fe 1
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2021 #9 Skrevet 2. februar 2021 Hva er problemet med vaskemaskinen? Hva mener husverten om denne? Er den ødelagt eller kan det fikses? Du kan si til husverten at du kan skaffe rørlegger også trekker du kostnadene av husleien. Du kan ikke trekke fra husleien ved mangler, men du kan holde tilbake fram til det er utbedret. Meld deg inn i leieboerforeningen og så hjelp der. Anonymkode: b3795...022 2
Vegglampe Skrevet 2. februar 2021 #10 Skrevet 2. februar 2021 Det at det surkler i sluket når du bruker vann på kjøkkenet. Tyder på at røret starter å tette seg. Mudin, Plumbo eller kjerringråd kan ikke fikse det. Det må spyles med spylebil eller et rørleggerfirma med utsyr for å åpne det. Her er ofte matrester, fett, hår, ting som ikke skal i do, våtservietter, q tips, såperester synderen. Dette burde være litt i utleiere interesse å få fikset opp i. Hvor lenge har du bodd i boligen? Utleier vil sannsynligvis prøve seg på at du har tettet rørene, og få deg til å ta regningen. Men har du bodd der mindre enn 4 mnd , er sjansen for at du greier å lage en sånn propp, veldig liten. Med mindre du bruker tørkepapir på do, enn dopapir (tørkepapir løser seg dårlige opp enn vanlig dopapir). Så lenge utleier leier ut med vaskemaskin, så skal den være i orden. Stå på kravene dine. Sjansen for at vannet fryser er veldig liten, så lenge du holder temperaturen over 10 grader der det går rør. Nå er frysepunktet 0.grader, men går strømmen og blir borte noen timer så kryper tempen fort nedover, og da er det greit å ha litt temperatur å gå på. Men hovedstoppekrana er utleiers ansvar. Med alle disse vesentlige feilene, ville jeg ha vurdert om det er verdt å bo der.. 1
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2021 #11 Skrevet 2. februar 2021 Ja det er en mangel. Det er en mangel etter kontrakt. Du kan kreve erstatning for tiden du har gått uten vaskemaskin. Akkurat hvor mye kan være vanskelig å tallfeste, men noe er det. Anonymkode: 439de...93b
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2021 #12 Skrevet 2. februar 2021 Vegglampe skrev (14 minutter siden): Det at det surkler i sluket når du bruker vann på kjøkkenet. Tyder på at røret starter å tette seg. Mudin, Plumbo eller kjerringråd kan ikke fikse det. Det må spyles med spylebil eller et rørleggerfirma med utsyr for å åpne det. Her er ofte matrester, fett, hår, ting som ikke skal i do, våtservietter, q tips, såperester synderen. Dette burde være litt i utleiere interesse å få fikset opp i. Hvor lenge har du bodd i boligen? Utleier vil sannsynligvis prøve seg på at du har tettet rørene, og få deg til å ta regningen. Men har du bodd der mindre enn 4 mnd , er sjansen for at du greier å lage en sånn propp, veldig liten. Med mindre du bruker tørkepapir på do, enn dopapir (tørkepapir løser seg dårlige opp enn vanlig dopapir). Så lenge utleier leier ut med vaskemaskin, så skal den være i orden. Stå på kravene dine. Sjansen for at vannet fryser er veldig liten, så lenge du holder temperaturen over 10 grader der det går rør. Nå er frysepunktet 0.grader, men går strømmen og blir borte noen timer så kryper tempen fort nedover, og da er det greit å ha litt temperatur å gå på. Men hovedstoppekrana er utleiers ansvar. Med alle disse vesentlige feilene, ville jeg ha vurdert om det er verdt å bo der.. Bodd her siden 1 nov i fjor, bruker ikke q-tips(uansett ikke bra for ørene, bruker litt papir i stedefor). Kun dasspapir går i toalettet her. Skal uansett flytte nå snart, for orker ikke dette. Prøver de seg med at jeg må fikse røret, så skal jeg love at det blir konflikt. Da blir jeg ganske så urokkelig. Har sagt fra i dag om at jeg ikke har mulighet til å kjøpe vaskemaskin. Hun har sluttet å svare etter jeg påberopte mangel, nevnte dette da vi snakket om rørlegger. Anonymkode: 68973...6fe
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2021 #13 Skrevet 2. februar 2021 AnonymBruker skrev (52 minutter siden): Hva gjør jeg i forhold til husleie? Har nettopp betalt for februar. Så skjedde det noe IGJEN.. Anonymkode: 68973...6fe Meld deg inn i leieboerforeningen og be om råd der. Anonymkode: 9c680...0aa
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå