Gå til innhold

Dere som har blitt igangsatt pga stor baby

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når fikk dere igangsettelse? :) 

Anonymkode: 918ec...1a0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da jeg gikk gravid kunne vi hele veien vite at det ble en stor baby pga livmormålene. 

Jeg var på vekstkontroll i uke 38, da mente dem at baby var 24 % for stor. Ny kontroll ble da jeg var 41+3 da mente dem baby car 4.7 kg. likevel gikk jeg til uke 42 før fødselen startet av seg selv. Baby veide da hele 4.9 kg og måtte ut med tanhæg, revnet til grad 4. 

Nå er jeg gravid på nytt og har snakket med jordmødre om jeg kan settes igang enten til termin eller før, men dem mener jeg ikke skal settes igang da det kan føre til komplikasjoner. 

Tror det skal enormt mye til for å bli satt igang 

Anonymkode: e6a09...d43

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Da jeg gikk gravid kunne vi hele veien vite at det ble en stor baby pga livmormålene. 

Jeg var på vekstkontroll i uke 38, da mente dem at baby var 24 % for stor. Ny kontroll ble da jeg var 41+3 da mente dem baby car 4.7 kg. likevel gikk jeg til uke 42 før fødselen startet av seg selv. Baby veide da hele 4.9 kg og måtte ut med tanhæg, revnet til grad 4. 

Nå er jeg gravid på nytt og har snakket med jordmødre om jeg kan settes igang enten til termin eller før, men dem mener jeg ikke skal settes igang da det kan føre til komplikasjoner. 

Oi såpass! Fikk vite på kontroll i uke 33 at babyen min nok er litt stor, og skal da vekstkontroll uke 37. Da sa dem at hvis den er beregnet til å være over 4,5kg til termindato så vil de vurdere igangsettelse. Men da er det kanskje bare tomt prat det da 😭 jeg er skikkelig stressa for akkurat det du opplevde! 

Skrevet

På termindagen. De sa at babyen hadde det best i magen så lenge som mulig fram til termindag, men de ønsket ikke at jeg skulle gå særlig over. 4,5 kg til termin er forresten ikke regnet som en stor baby, det er innenfor normalområdet, så jeg er litt overrasket hvis de vurderer igangsettelse med den vekten. Mye kan uansett skje de neste ukene og målingen kan ha vært litt feil så det kan like gjerne være at babyen er helt normalt stor og at du ikke trenger å settes i gang.

Anonymkode: c0757...509

Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Oi såpass! Fikk vite på kontroll i uke 33 at babyen min nok er litt stor, og skal da vekstkontroll uke 37. Da sa dem at hvis den er beregnet til å være over 4,5kg til termindato så vil de vurdere igangsettelse. Men da er det kanskje bare tomt prat det da 😭 jeg er skikkelig stressa for akkurat det du opplevde! 

Hadde jeg vært deg hadde jeg fokusert mye på kosthold nå fremover.  Prøv å spis minst mulig sukker. Det er sukkeret som gjør babyer store. Jeg vet at jeg slurvet med kostholdet i første svangerskap, og det var sikkert årsaken til stor baby. Denne gangen prøver jeg å leve litt sunnere. 

Har du barn fra før som var veldig store? 

Hvis du er førstegangsfødende, blir du nok ikke igangsatt uansett da dem ikke ha noen tidligere fødsler på deg å sammenligne. 

Og ofte stemmer ikke vekstestimeringen på hva babyen faktisk veier ;)

Skrevet

Satt igang 38+2, født 38+4.

Anonymkode: 0d615...801

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

På termindagen. De sa at babyen hadde det best i magen så lenge som mulig fram til termindag, men de ønsket ikke at jeg skulle gå særlig over. 4,5 kg til termin er forresten ikke regnet som en stor baby, det er innenfor normalområdet, så jeg er litt overrasket hvis de vurderer igangsettelse med den vekten. Mye kan uansett skje de neste ukene og målingen kan ha vært litt feil så det kan like gjerne være at babyen er helt normalt stor og at du ikke trenger å settes i gang.

4,5 kg er en stor baby jo. 

Anonymkode: 9b3dc...a53

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Uff det skal ikke være lett. Enten for stor eller for liten. Min baby hadde vekst avvik på -35 prosent som gjorde at det ble keisersnitt i uke 37!

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Enig i at det er en stor baby, men har født en sånn en selv helt uten problemer.

Anonymkode: 27be6...6d0

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Enig i at det er en stor baby, men har født en sånn en selv helt uten problemer.

Ja det går sikkert fint uansett med mindre man ikke har for smalt bekken da 😮 

Skrevet

Ja det går sikkert fint uansett med mindre man ikke har for smalt bekken da 😮 

Jepp, men det vet man ikke før fødsel uansett. Tror nok en fødsel som starter av seg selv er det enkleste hvis det blir sånn.

• Liker 1
Skrevet

Ble satt i gang 14 dager før. Svangerskapsdiabetes. Ut kom en pjokk på 5,8 kg og 56 cm. Definitivt sistemann! 😅

Anonymkode: ee0d8...bd2

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Ble satt i gang 14 dager før. Svangerskapsdiabetes. Ut kom en pjokk på 5,8 kg og 56 cm. Definitivt sistemann! 😅

Anonymkode: ee0d8...bd2

Oj, så stor ❤️ Hvordan gikk det med deg?? Revnet du? 

Anonymkode: 2fee3...c27

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

4,5 kg er regnet som innenfor normalen (2,5-4,5 er definert som normal fødselsvekt til termin). Det er mulig DU mener det er stort, men det er medisinsk sett ikke en stor baby.

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

4,5 kg er regnet som innenfor normalen (2,5-4,5 er definert som normal fødselsvekt til termin). Det er mulig DU mener det er stort, men det er medisinsk sett ikke en stor baby.

Ok 🙂

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

4,5kg var sykehusets definisjon på «for stor baby» iallefall. 

Skrevet

4,5kg var sykehusets definisjon på «for stor baby» iallefall. 

Det er fordi det er det, selv om det er innafor normal så er det stort 🙂 Men det er jo ikke noe negativt med det! Det er bedre å få en stor baby enn for liten som jeg opplevde! 

• Liker 3
Skrevet

Jeg ble satt igang i uke 38+6. Men d var nok fordi at jeg så sent var på ul for å sjekke str. Målt til 23%. Hadde jeg kommet tidligere, hadde jeg sikkert blitt satt igang tidligere. Baby var 4050 g ved fødsel.

Anonymkode: 6feb6...5e6

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det er ikke tomt prat. Alle som vil kan bli satt i gang, på samme måte som at alle kan få keisersnitt. Er bare til å stå på ditt. 

Anonymkode: 9bdb9...e7e

Skrevet

Hadde to stk på 4,5 og 4,8 fra før og igangsettelse ble ikke gitt, ut kom tredjemann på 5,1.

Anonymkode: 8a8be...880

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...