Gå til innhold

Har man rett til sykemelding når man har corona + gravid

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei jeg gravid i uke 27 og har fått påvist corona. Blir veldig mye belastning på meg. Har en 2 åring fra før. Jeg har ikke vært på jobb siden forrige mandag siden symptomene mine startet. Er fortsatt i isolasjon. Lurer på om jeg har rett på sykemelding?

Anonymkode: 50743...f4c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor ikke ringe legen?

Anonymkode: 2b9a5...485

• Liker 2
Skrevet

Eh ja, du får jo sykemelding når du har corona. 

Anonymkode: 4481c...e45

• Liker 19
Skrevet

Selvfølgelig får du sykmelding når du har korona? Hva mener du? Er det langtidssykemelding videre i svangerskapet du tenker på?

Anonymkode: 065e9...296

• Liker 3
Skrevet

Du får sykemelding frem til du er friskmeldt fra corona.

Anonymkode: 6631a...e22

• Liker 1
Skrevet

Du har jo alltid rett på sykmelding om du er syk utover egenmeldingsdagene, dersom du faktisk er for syk til å jobbe.. corona er selvfølgelig gyldig. Ring legen.

Anonymkode: e31a5...ffa

• Liker 4
Skrevet

Det er legen som skal vurdere helsesituasjonen videre (etter Corona). 
Dersom du føler at hverdagen er uoverkommelig så kan hun eller han hjelpe. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hei jeg gravid i uke 27 og har fått påvist corona. Blir veldig mye belastning på meg. Har en 2 åring fra før. Jeg har ikke vært på jobb siden forrige mandag siden symptomene mine startet. Er fortsatt i isolasjon. Lurer på om jeg har rett på sykemelding?

Selvfølgelig har du rett på sykemelding - du har Corona!! Graviditeten har ikke noe med dette å gjøre... Har du ikke vært i kontakt med lege?

• Liker 2
Skrevet

Takk til alle som svarte. Legen skal ringe meg seinere

Ts

Skrevet

At du er gravid og har en 2åring er jo ikke relevant... om du har sykdom eller symptomer eller andre plager relatert til helse (korona som gjør at man er i isolasjon går under det) som gjør at du ikke kan jobbe som vanlig så kan legen gi deg sykemelding dersom egenmelding ikke er nok (lenge nok). Det er ikke en "rett" man har men noe legen vurderer, og i ditt tilfelle så vil jeg tro han vurderer at korona = sykemelding. 

Om man har rett til sykepenger ikke henger sammen med hvor lenge man har jobbet på arbeidsplassen. Men med mindre du er nyansatt eller nylig har vært langtidssykemeldt så har du sikkert rett på sykepenger.

Husk at leger vanligvis ikke kan datere sykemelding tilbake så man bør kontakte lege med en gang man ser man er for syk til å komme tilbake på jobb etter egenmeldingsdagene. Hvis ikke så får du ikke sykemelding for dagene før du kontaktet lege.

Anonymkode: dd947...9c1

Skrevet
5 hours ago, AnonymBruker said:

At du er gravid og har en 2åring er jo ikke relevant... om du har sykdom eller symptomer eller andre plager relatert til helse (korona som gjør at man er i isolasjon går under det) som gjør at du ikke kan jobbe som vanlig så kan legen gi deg sykemelding dersom egenmelding ikke er nok (lenge nok). Det er ikke en "rett" man har men noe legen vurderer, og i ditt tilfelle så vil jeg tro han vurderer at korona = sykemelding. 

Om man har rett til sykepenger ikke henger sammen med hvor lenge man har jobbet på arbeidsplassen. Men med mindre du er nyansatt eller nylig har vært langtidssykemeldt så har du sikkert rett på sykepenger.

Husk at leger vanligvis ikke kan datere sykemelding tilbake så man bør kontakte lege med en gang man ser man er for syk til å komme tilbake på jobb etter egenmeldingsdagene. Hvis ikke så får du ikke sykemelding for dagene før du kontaktet lege.

Anonymkode: dd947...9c1

Man ble jo undersøkt den dagen man testet seg, så legen kan vel skrive sykemelding fra den dagen?

Fra helsedirektoratet:

"Sykmelderen skal bygge utstedelse av sykmeldingsattesten på en personlig undersøkelse av pasienten og datere attesten med virkning fra første konsultasjonsdato. Forutgående egenmelding regnes som brukte egenmeldingsdager og kan ikke erstattes av sykmelding."

Anonymkode: 88817...cde

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...