Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg fikk en datter for 7-8 måneder siden. Jeg går på p-piller, men har følt meg rar og ekkel - OG mensen uteble, så valgte å ta en test i går, for å være på den sikre siden. Og den viste to streker 😳 tok ny i dag og den viste gravid 2-3 uker. Vi vil jo ha søsken til ho lille, men såååå tette da.. 🙈 Jeg er sjokkert! Vi har plass, tid og økonomi til det - men gud, så slitsomt det blir. 

Noen andre som har barn som er tette? Og hvordan går det når jeg tok keisersnitt forrige gang? Har hørt at man skal vente et år med å bli gravid etter det..

Hjelp! 

Anonymkode: 13e45...ed9

Videoannonse
Annonse
Gjest Lama_Drama
Skrevet

Psudotvillinger er to innen et år, så det rekker du vel ikke?

Skrevet
Lama_Drama skrev (1 minutt siden):

Åh, trodde det var innen 18 måneder, jeg. Da tok jeg feil 😊

Ts

Skrevet

Det er innen 18 mnd 😊

• Liker 20
Skrevet
Lama_Drama skrev (4 minutter siden):

Det er to innen 18 mnd 😛 

Anonymkode: 06bfd...99e

• Liker 5
Skrevet
mirama skrev (1 minutt siden):

Det er innen 18 mnd 😊

Ja, var det jeg trodde 😊💁‍♀️

Ts

• Liker 3
Gjest Lama_Drama
Skrevet

Aha. My mistake! Da rekker du det!

Skrevet

Jeg blir mamma til psudotvillinger senere i år, så ingen tips dessverre, men jeg er sikker på at dette kommer til å gå kjempe bra!!

Anonymkode: 8407a...e52

Skrevet

Ikke keisersnitt, så det kan jeg ikke kommentere.

Det var noen travle år, men det var også praktisk. Nå har de veldig mye glede av hverandre. Vi planlagte det slik og har aldri angret. 14 mnd mellom

Anonymkode: d9412...623

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg blir mamma til psudotvillinger senere i år, så ingen tips dessverre, men jeg er sikker på at dette kommer til å gå kjempe bra!!

Anonymkode: 8407a...e52

Er det tungt med en liten en mens du er gravid? Ja, det går nok kjempefint 🥰 ble bare tatt litt på senga 😅

Ts

Skrevet

Ikke keisersnitt, så det kan jeg ikke kommentere.

Det var noen travle år, men det var også praktisk. Nå har de veldig mye glede av hverandre. Vi planlagte det slik og har aldri angret. 14 mnd mellom

Åh, så koselig å høre. ❤️ Det er jo veldig fint å tenke på hvor mye glede de kan få av hverandre. Hvordan var det å gå gravid med en liten en? 

Ts

Skrevet

Om det er innen 18 mnd er jeg og min søster pseudotvillinger. Jeg kan huske en del "rivalisering" og sånne utrivelige greier i tenårene (vi var nok mest forskjellige i akkurat denne tiden), men mener å huske at vi lekte fint sammen som små, med noenlunde like interesser. I tenårene var vi veldig forskjellige, og det fikk vennskapet prøve seg på ganske ofte. 

Etter hvert som tenårene gikk over i "voksne" år har vi vokst mer og mer sammen igjen på en måte. Jeg tror vi begge ser på hverandre som en av våre beste venner i dag, og en "trygg havn" hvor vi begge kan snakke veldig godt om ting som oppleves enten veldig bra eller veldig vanskelige - det seg være forhold til enten forlovede/samboer, barn, familiære ting og egentlig absolutt alt som rører seg der ute i den store verdenen. Vi deler både gleder og sorger, hverdagslige irritasjonsmomenter og alt imellom på både godt og vondt. Vi nærmer oss begge slutten av 20-årene nå, og jeg er så veldig takknemlig for at jeg får ha nettopp dette mennesket som en grunnstøtte i livet mitt. ❤️

Anonymkode: 4c9bf...6a5

Skrevet
Lama_Drama skrev (2 minutter siden):

Jeg ser du rakk å få svar, men får ikke slettet siteringen på mobil. Så hei 🤗 haha. 

Det er vanskelig å si på forhånd hvordan det blir. Det er vanskelig å forberede eldste på hva som skjer, og i følge mamma er det like vanskelig å hjelpe eldste å håndtere overgangen med så manglende språk. Eldste kan kreve mye oppfølging, spesielt i starten. 

Det kan være de får et tett bånd, eller så kan det bli som med min søster, at hun prøvde å kvitte seg med meg i mange år. Jeg måtte bæres mye, lenge, hvis ikke ble jeg angrepet av storesøster. Hun pælma meg ned trappa blant annet. Hun tålte ikke at mamma ble så opptatt med meg, det var for tidlig for henne. Når vi ble 5 og 4 kunne vi leke litt sammen, men som regel endte det med grining. Jeg turte ikke gå på do alene hvis hun ikke ble overvåket av foreldrene mine. Tisset meg ut til jeg var 9 år. Var redd for henne. Vi måtte ha separate miljø mtp. venner og fritidsinteresser, dra på besøk til besteforeldre på skift etc. Vi ble venner først etter vi flyttet ut som voksne. I dag er hun min viktigste støttespiller i livet.

Så det gikk ganske dårlig hos oss. Har ikke inntrykk av at det er normalt, heldigvis. Jeg vil ikke skremme deg, men du må ikke undervurdere hva dette kan kreve av eldste, som fortsatt vil ha behov for å være sentrum av foreldrenes univers. Du kan snakke med helsestasjonen om hvordan dere bør håndtere det. 

Anonymkode: 53b0e...d46

• Liker 3
Skrevet

Min mor er en av pseudotvillinger, det er 11 måneder mellom henne og hennes eldre søster. Akkurat i vår familie er det ingen solskinnshistorie, tvert imot. Det var så tungt for min mormor at hun fikk psykiske problemer, alvorlige og de forble resten av livet hennes. Hun lever fortsatt og er for det meste fungerende, men, det gikk jo utover barna når de vokste opp. De begge har utviklet tilknytningsproblemer og har de den dagen i dag.  Jeg har altså en mor som er snill og grei og for det meste helt bra mor, men hun er ikke til å stole på, du kan aldri forvente at hun faktisk gjør det hun sier hun skal gjøre. Uansett, små eller store tingene. Det er slitsomt - men det er også noe jeg er veldig vant til. Jeg er 40, min mor er i 60 årene, min mormor er snart 90. Tette graviditeter gikk også utover kroppen til mormor, hun klarte ikke å få flere barn, hun hadde flere graviditeter, men dessverre ingen barn ble født levende, noe som var sikkert også vanskelig for psyken. Ekteskapet røyk også, men både mormor og morfar giftet seg på nytt, men ingen av de har fått flere barn.

Så, det er absolutt toppers skrekkhistorie her. Ingen rus i bildet da, eller uføre, men vi er langt ifra velfungerende familie. Det foreller jeg allikevel ikke for å skremme deg eller på noen måte tvinge deg til å ta abort, nei tvert imot. Bare sånn at du forstår graden av hvor vanskelig det kan bli, og hvor mange generasjoner fremover kan det gi innvirkninger på. At du ikke tar lett på det. Og derfor, at du helt ærlig med deg selv, skaffer deg så mye hjelp du kan få, dropper å leke superkvinne, og tar være frem for alt på deg selv! Beregner kreftene dine riktig. Samtidig, å få barn i 2021 er ikke det samme som å få barn på 50-tallet, så alle sjansene er at alt kommer til å ordne seg og gå helt bra. :) 

Anonymkode: d9e47...f47

• Liker 2
Skrevet

Åh, så koselig å høre. ❤️ Det er jo veldig fint å tenke på hvor mye glede de kan få av hverandre. Hvordan var det å gå gravid med en liten en? 

Ts

Graviditeten var travel, både med første og andre. Bekkenløsning og ekstremt mye oppkast. Jeg måtte ha barnet mer på barnehagen enn jeg ønsket, selv om vi hadde kortere dager. Jeg trengte avlastning og barnet var aktivt. Det tok ikke lang tid før de gode tingene var på plass, som å bare legge klær fra et skap til det andre og slike ting. Veldig mange ting arves, mens noen ting må man ha dobbelt opp av. Det travleste var når ingen sov samtiden og jeg gikk i flere år med nesten ikke søvn. Men det er verd det.

Skrevet

Herregud, er glad jeg ikke leste sånne skrekkhistorier da jeg fant ut at jeg var gravid 8 mnd etter fødsel.

Uansett - jeg fikk en tøff fødselsdepresjon med nr 2, som gjorde at far måtte ta over permisjonen. Det var helt klart en påkjenning med to tette svangerskap og fødsler, og to tette barn som likevel hadde ulike behov. Nå er begge barna i skolealder, og de har utrolig mye glede av hverandre. De krangler og slåss selvfølgelig, men de er også veldig glad i hverandre og kjeder seg fort når den andre ikke er hjemme. Jeg ville ikke anbefalt noen å få så tette, men det er ingen krise heller. 

Anonymkode: 5df78...907

Skrevet

Off, dette var trist og vond lesning 😶 det er ikke ofte jeg leser noen oppfordrer til abort, så her må jeg gå i tenkeboksen. Men takk for svar alle sammen. 

Ts

Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Off, dette var trist og vond lesning 😶 det er ikke ofte jeg leser noen oppfordrer til abort, så her må jeg gå i tenkeboksen. Men takk for svar alle sammen. 

Ts

oppfordrer absolutt ikke til å ta abort, nei, det ville jeg selv aldri klart, og ville aldri oppfordret noen til det. Men, oppfordrer til å være bedre forberedt. Det finnes helt sikkert litteratur du kan lese om livet med tvillinger/pseudotvillinger, noen tips og triks og råd, som kan gjøre livet enklere. Oppfordrer først og fremst, til å ikke ta alt for lett på det. Ikke tro, at det kommer til å ordne seg av seg selv. Det er helt sikkert at du kommer til å møte utfordringer som er vanlige for familier med så tette barn, er ikke det da best å være forberedt. 

og se, de positive svar du fikk her - er enten fra fortsatt gravide, eller de med små barn. De to negative erfaringer fikk du om livet med voksne personer som er pseudotvillinger.. 

Anonymkode: d9e47...f47

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Ts

Uff da. Jeg har ikke ville valgt det annerledes. Og jeg hadde mann som var mye borte (sjømann) så jeg hadde ulempe der. Barna har så mye glede av hverandre, hjelper hverandre med lekser, hjelper hverandre med det sosiale og har alltid noen. Og det var deilig å bli ferdig med småbansfasen og kunne reise. At begge liker samme ting slik vi kan gå på aktiviteter (kino, fornøyelsesparker etc) og de har glede av det. Bare det å se på film hjemme og det er alderstilpasset begge. Fordelene hos oss er langt viktigere enn det negative. Om jeg hadde hatt et lengre mellomrom mellom de hadde jeg helt sikkert vært like syk i graviditeten. Inge. Viser tegn til psykisk sykdom eller manglende oppfølging.

• Liker 1
Skrevet

Jeg har 15 mnd mellom mine. Eldste er nå 1,5 år. Var heller ikke planlagt her. Det slitet alle har advart meg mot har enda ikke kommet. Krysser fingrene for at det holder seg slikt! 

er jo selvfølgelig nok å gjøre, men det er det vel uansett hvor mye mellomrom det er mellom barna? Har en mann som jobber og bor vekke hele ukene, så er alene med dem søndag kveld til fredag kveld. Eldste går ikke i barnehagen enda. 

hører bare «negative» kommentarer fra alle utenom fra de som faktisk har to tette. 

jeg syns egentlig det er såpass greit at vi vurderer å få nestemann også tett på for å bli ferdig med småbarnstida med en gang når vi allikevel er i gang🤪 

med keisersnitt kan jeg ikke si noe på da jeg fødte begge vaginalt. Hør heller med legen/jordmora om det! 

lykke til!

Anonymkode: 07dff...cd9

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...