Gå til innhold

Blir sjefen mistenksom om man ber om attest?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg vurderer å skifte jobb og trenger jo i den forbindelse attest på nåværende jobb med arbeidsoppgaver. Men jeg er redd sjefen blir mistenksom og mulig også kommer til å behandle meg dårlig etterpå. Har sett det før i bedriften; her skal den ansatte tynes og skvises for alt det er verdt og er du så frekk at du stiller spørsmål blir du som regel fryst ut. Samtidig har vi det veldig fleksibelt og bestemmer stort sett selv hvordan vi legger opp dagen så lenge arbeidsoppgavene blir gjort innen fristen. 

Noen som har erfaring med dette? Hvordan ble det i etterkant? Vet også at sjefen han jugd til ny arbeidsplass når han har vært referanse. Ikke lett dette. 

Anonymkode: 71112...e29

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Han vil nok skjønne at du ber om det for en grunn. Men du kan jo si til han, om han spør at du synes det er kjekt å ha. Du kan evt kontakte HR, høre om dem kan skrive deg en (det er dem som gir oss attester).

Når det kommer til din sjefs holdning/mobbing, så ville jeg tatt dette opp med verneombud. Slik oppførsel er ikke greit.

Anonymkode: 44653...51b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Han vil nok skjønne at du ber om det for en grunn. Men du kan jo si til han, om han spør at du synes det er kjekt å ha. Du kan evt kontakte HR, høre om dem kan skrive deg en (det er dem som gir oss attester).

Når det kommer til din sjefs holdning/mobbing, så ville jeg tatt dette opp med verneombud. Slik oppførsel er ikke greit.

Anonymkode: 44653...51b

Takk for svar. Alt går gjennom sjefen her (relativt lite firma) så må «dessverre» få attest gjennom han. 

Når det gjelder hans holdning er det ikke noe hverken verneombud eller ansatte kan gjøre for å endre på dette annet enn å slutte. Såpass ille er det ikke for meg enda, men denne bedriften blir jeg med 100% sikkerhet ikke særlig gammel i. 

Mulig jeg bare må se det an fremover og få attesten ved endt arbeidsforhold eventuelt. Og satse på andre referanser fra tidligere arbeidsforhold. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke tatt sjansen ved å spørre om attest. Jeg hadde ikke gitt noe tegn til å ønske meg bort før jeg var absolutt nødt, altså innstilt som nr 1. Dette kommer av erfaring.

Det er vanskelig når den man er avhengig av som referanse ikke er en real og ærlig person. Jeg føler med deg. Selv ble jeg i forrige jobb skrytt opp i skyene en dag, og truet med å bli oppsagt den neste. Han kunne be meg gjøre ting på en spesifikk måte, for så å kjefte på meg foran alle for å gjøre det på nøyaktig den måten han ba om. Jeg fikk hele tiden beskjed om at bedriften ville gå under om jeg sluttet. Han var gjerne referanse han, men jeg var avhengig av at han hadde en god dag for at det skulle komme noe godt ut av det. Dårlig dag = dårlig referanse. Hvem tør å satse på det? Veldig vanskelig å vite hva man skal gjøre når man ikke kan stole på folk. Da tror jeg det er klokt å ikke ta noen sjanser.

Ps. Jeg var mellomleder og har vært referanse for de andre etter jeg sluttet, siden ingen av de turte å bruke han. Er det noen andre du kan bruke som kan skrive attest? 

Anonymkode: e1a4f...177

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan be om attest når du vil. Hvis de spør om du skal bytte jobb så kan du bare si nei. Det er lov å se hvilke tilbud som er der ute. Hvis sjefen behandler deg dårlig pga du ber om attest så er han er dårlig sjef og du burde bytte jobb uansett.

Anonymkode: f64ff...88a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg hadde ikke tatt sjansen ved å spørre om attest. Jeg hadde ikke gitt noe tegn til å ønske meg bort før jeg var absolutt nødt, altså innstilt som nr 1. Dette kommer av erfaring.

Det er vanskelig når den man er avhengig av som referanse ikke er en real og ærlig person. Jeg føler med deg. Selv ble jeg i forrige jobb skrytt opp i skyene en dag, og truet med å bli oppsagt den neste. Han kunne be meg gjøre ting på en spesifikk måte, for så å kjefte på meg foran alle for å gjøre det på nøyaktig den måten han ba om. Jeg fikk hele tiden beskjed om at bedriften ville gå under om jeg sluttet. Han var gjerne referanse han, men jeg var avhengig av at han hadde en god dag for at det skulle komme noe godt ut av det. Dårlig dag = dårlig referanse. Hvem tør å satse på det? Veldig vanskelig å vite hva man skal gjøre når man ikke kan stole på folk. Da tror jeg det er klokt å ikke ta noen sjanser.

Ps. Jeg var mellomleder og har vært referanse for de andre etter jeg sluttet, siden ingen av de turte å bruke han. Er det noen andre du kan bruke som kan skrive attest? 

Anonymkode: e1a4f...177

Takk for svar! Det er så kjipt når det blir sånn som dette på jobb. Man tilbringer mange timer på jobb og det skal jo ikke være sånn som dette!

Jeg tror nok ikke jeg tar sjansen på å spørre om noe attest eller antyde noe som helst om mulig jobbytte. Og takk for tips om mellomleder som referanse. Vi har en slags faglig leder/senior som helt sikkert vil stille opp. Han har selv førstehånds erfaring med urimeligheter fra sjefen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Si at du tenker å ta deltidsstudier ved siden av jobb, og behøver attest 😛 

Anonymkode: cc5df...c4d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Du kan be om attest når du vil. Hvis de spør om du skal bytte jobb så kan du bare si nei. Det er lov å se hvilke tilbud som er der ute. Hvis sjefen behandler deg dårlig pga du ber om attest så er han er dårlig sjef og du burde bytte jobb uansett.

Anonymkode: f64ff...88a

Jeg tror jeg må føle meg litt frem her. Du har helt rett i at han på noen områder er en veldig dårlig sjef og til tider veldig urimelig. Jobbytte blir det nok uansett, maks et par år. Må i alle fall slutte på «good terms» hvis ikke snakkes det dritt om en i lange tider etterpå 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Den var neimen ikke dum! Hadde aldri slått meg å ta det på den måten. Takk 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja! Eller til en frivillig aktivitet, for eksempel :) 

Anonymkode: 01e5f...91d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Den var neimen ikke dum! Hadde aldri slått meg å ta det på den måten. Takk 😅

:takke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en vesentlig forskjell på attest og referanse. Attesten får du som tidligere nevnt i tråden når du slutter, og skal følge et rimelig enkelt og klart format.

Men ja, hvis du ber om en attest i eksisterende arbeidsforhold, så blir jo sjefen "mistenksom" på om du skal bytte jobb. Naturlig nok?

Anonymkode: 772e6...7ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ikke vanlig å ha med attest fra nåværende jobb når man søker ny. Hvis du kommer så langt i prosessen at de vil snakke med referanser får du vurdere om du vil oppgi sjefen eller noen andre på jobben. Regn med at du må forklare hvorfor om du ikke oppgir sjefen. 

Endret av Pappi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tilbakemeldinger :) Det blir å skaffe en god referanse og heller få attest når ny jobb er i boks. Har opplevd at noen har bedt om attest på nåværende jobb, men det er mulig man går mer og mer bort fra dette. Får bare være ærlig hvis det skulle dukke opp spørsmål fra en potensiell ny arbeidsgiver. Heldigvis er kompetansen min svært ettertraktet så det blir nok ikke noen veldige problemer med å få ny jobb etter hvert. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...