Gå til innhold

Han vi leier ut til har ikke betalt husleie på 3 mnd. Og røyker inne..

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Vi leier ut til en mann, men han har visst rusproblemer og han er en kjenning av rusmiljøet. Jeg synes litt synd på han og føler at vi har gitt han nok sjangser, men nå er det ikke greit lengre. Jeg var skeptisk til å leie ut til han, men samboer mente vi burde gi han en sjangse. Aldri mer! 

Samboer har blitt lurt og «manipulert» til å tro at vi får husleien snart men nå har det gått over 3 mnd. Han røyker inne, og dette er ikke lov men han har gitt faen, igjen. Ofte spør han oss om vi har alkohol og jeg er redd han skal sette meg og familien min i fare, feks om han sovnet med ovnen på eller noe da han er tydelig ruset hver dag. Han lyver å sier han er i jobb, men han jobber ikke og har aldri jobbet slik jeg har skjønt det. 

Han røyker også inne.. Jeg har gitt han beskjed om dette både på melding skriftlig og muntlig men her igjen røyker han inne.. Han røyker inne i en nyoppusset leilighet og barnerommet til sønnen vår er i veggen rett ved siden av og ofte kan jeg kjenne røyken gjennom veggen. 

Jeg sendte han en skriftlig varsel der jeg ber han betale husleie innen 2 uker, hvis ikke sier vi han opp grunnet mislighold og han har da tilsammen en måned på å komme seg ut. 
Han har sagt han skal betale, men igjen er det bare ord og ingen handling. Jeg snakket med en som leide ut til han tidligere og han ba oss om å skifte lås og  få han ut. Han er tydeligvis ikke til å stole på og han lyver om alt og alle. I tillegg ønsker jeg ikke å ha noen boende til oss som kan sette oss i fare fordi jeg tror han selger narkotika, noe hans forrige huseier også mente da han er rusmisbruker men vi har ingen bevis dessverre.

Nå har han to uker på seg, men jeg tviler på at han betaler. Har sendt melding til NAV om nav-garanteren vi kan få som dekker to husleier i to uker, men det skal jo dekke eventuelle skader i leiligheten og det tar laaang tid å få de pengene. 

Noe tips om hva jeg kan gjøre her? Har forresten snakket med advokat og fikk til beskjed og sende en skriftlig varsel og sende, der han får to uker på å betale, hvis ikke blir han sagt opp innen to uker etterpå. 

Har lyst å kreve inn pengene, og jeg har lyst å skifte lås. Men skal først forholde meg til det som står skrevet. Vi har lagt ut leiligheten på finn, og han vil uansett bli sagt opp.

Endret av SnartMammaLykke
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Leietaker? Nei, hva skal man fjøre?

Anonymkode: fd66b...ed9

• Liker 4
Skrevet

Ingenting? For utleiere bruker ikke å betale husleie, de bruker å kreve den inn...

Anonymkode: 3d275...61f

• Liker 11
Skrevet

Utleier eller leietaker? 

• Liker 2
Skrevet

Hvis det er du som eier er det du som er utleier, og personen som ikke har betalt er leieboer.

Anonymkode: 2ba89...c97

Skrevet

Faen, det har ikke min heller når jeg sjekket kontoutskriftene mine nå 😳

Jeg har bodd her i 2 år, dette er frekkhetens nådegave.

Anonymkode: b2efe...82b

• Liker 19
Skrevet

Jeg postet en link om utkastelse, men før det blir aktuelt må du følge fremgangsmåten som loven krever. Hva har blitt gjort så langt?

Anonymkode: eb57c...bff

• Liker 3
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Her er en grei fremgangsmåte.

https://www.politiet.no/tjenester/namsmann-og-forliksrad/utkastelse/begjare/

Og så bør du endre tittel, ellers kommer du aldri til å få relevante svar 😅

Nei, hun hadde fått relevant svar om hun faktisk hadde visst forskjell på utleier og leietager (og burde man drive med utleie om man ikke vet noe så grunnleggende relevant?). Slik som det er nå kan det godt være hun fremleier og hennes utleier ikke har betalt leie videre? Eller ikke betalt til borettslaget eller kanskje skylder å tilbakebetale husleie? Hvem vet?

• Liker 3
Skrevet
SnartMammaLykke skrev (7 minutter siden):

Hva fjør vi? 

Dere får begynne og betale for dere på lik linje som alle andre leitakere😅 Det at Leietaker ikke har betalt for seg er ikke greit. men har dere noe dialog med vedkommende eller personene slik at dere har litt informasjon hvordan det står til med det økonomiske. For mange sliter ekstra nå, men det er selvsagt ikke noe unnskyldinger for å ikke betale for seg.

• Liker 5
Gjest Dævendøtte
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nei, hun hadde fått relevant svar om hun faktisk hadde visst forskjell på utleier og leietager (og burde man drive med utleie om man ikke vet noe så grunnleggende relevant?). Slik som det er nå kan det godt være hun fremleier og hennes utleier ikke har betalt leie videre? Eller ikke betalt til borettslaget eller kanskje skylder å tilbakebetale husleie? Hvem vet?

Og hun lurer til og med på hva de skal fjøre ;) 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Sant nok, men sannsynligvis har TS bare rotet med begrepene. Det er ikke første gang jeg har sett det har blitt gjort her.

• Liker 7
Skrevet
MaleficentAurora skrev (1 minutt siden):

Dere får begynne og betale for dere på lik linje som alle andre leitakere😅 Det at Leietaker ikke har betalt for seg er ikke greit. men har dere noe dialog med vedkommende eller personene slik at dere har litt informasjon hvordan det står til med det økonomiske. For mange sliter ekstra nå, men det er selvsagt ikke noe unnskyldinger for å ikke betale for seg.

Ja, har sendt ut varsel skriftlig og tatt kontakt. Prøvd å ringe han svarer ikke. 

Han har ikke penger, og han er rusmisbruker og har gjeld opp til ørene. Grunnen til at vi har vært snille er fordi vi har forståelse for at han sliter nå, men når han er kjent for å drive på slikt og han selger stoff vil jeg ha han ut av huset forest mulig! 

Skrevet

Hvorfor skal utleier betale husleie? Ingen av de jeg har leigd av har betalt meg husleie.

Anonymkode: bd6a0...c49

• Liker 5
Skrevet
SnartMammaLykke skrev (1 minutt siden):

Ja, har sendt ut varsel skriftlig og tatt kontakt. Prøvd å ringe han svarer ikke. 

Han har ikke penger, og han er rusmisbruker og har gjeld opp til ørene. Grunnen til at vi har vært snille er fordi vi har forståelse for at han sliter nå, men når han er kjent for å drive på slikt og han selger stoff vil jeg ha han ut av huset forest mulig! 

Hadde vært i dialog med politiet når saken står sånn som den gjør.

Skrevet

Hvorfor skal utleier betale husleie? Ingen av de jeg har leigd av har betalt meg husleie.

ironi og ment som spøk

• Liker 2
Skrevet

Det er veldig høy terskel for å kaste noen på gata. Trolig kan dere ikke gjøre noe og nå i realiten la han bo der helt til han får annen bosted.

Anonymkode: d61a3...e5d

• Liker 3
Skrevet

Ts har rotet med begrepene. Hun mener leietaker og ikke utleier.

• Liker 4
Skrevet

Haha, ser at emnet ble helt feil og har rettet opp denne skrivefeilen nå😂 

Mest av alt har jeg lyst til å få en dialog på dette med han som leier, men han er umulig å få tak i, og han svarer ikke og han er ikke til å stole på. Han sendte et budsjett til samboer i desmeber der han skulle betale 4000kr 17 desember, og 10.000kr 1 januar, og resterende 22.. Vi har ikke fått noe av pengene så det er vare tull.. 

Vi overlever uten disse pengene, men vi blir jo litt liggende bakpå med tanke på regninger osv.. Så ja, det er sykt frustrerende. 

Har lagt ut leiligheten på finn, og håper på å finne ny leietager. Tenker at jeg forholder meg fortsatt til det som står i skriftlig varsel som jeg har sendt ut. 
Men har mest lyst til å få skiftet lås å bare kreve inn husleie via Nav fordi jeg vet han sover hos kjæresten så han blir ikke husløs.

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...