Anim92 Skrevet 2. februar 2021 #1 Skrevet 2. februar 2021 Jeg prøver å være mer økonomisk for tiden, planlegger ukesmeny osv, bruker Kiwi og Rema og kundefordelene dems, og følger med i tilbudsaviser. Ikke langt i fra ligger det en joker og en spar-butikk. Her er det dyrere priser og mindre utvalg (spesielt joker), og jeg handler der kun om jeg ikke vil reise altfor langt osv. Også reiser jeg innom når det er tilbud. Feks har joker karbonadedeig til 39kr denne uken, og jeg ønsker naturlig nok å reise innom, kjøpe de 5 stk man kan, for å fylle fryseren litt. De har også et par andre tilbud jeg er interessert i. Men jeg føler meg frekk om jeg ikke kjøper mer enn tilbudsvarer, tenker butikkene ikke tjener stort på meg som kunde. Er det flere som føler det sånn? Og går det faktisk negativt ut over butikkene?
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2021 #2 Skrevet 2. februar 2021 Hvis alle gjorde som deg ville det gått utover butikkene ja, selvfølgelig. Når «dyre» butikker har supertilbud, så er jo det for å lokke kunder inn så de tar hele handelen der, de tjener jo selvfølgelig ikke en dritt på at du handler tilbudsvarene de ikke har fortjenestepris på. Om det er frekt eller ikke skal jeg ikke uttale meg om, men jeg vet at som ansatt i butikk var det ofte jævla irriterende med de som alltid kun kom innom for å handle tilbudsvarer, men det var jo like mye fordi disse ofte er typete. Anonymkode: 91092...f47 4
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2021 #3 Skrevet 2. februar 2021 Nei, butikker selger ikke tilbudsvarer med tap. dette tar de høyde for i prissettingen. Matvarer er latterlig dyrt i Norge, butikkene kunne sikkert halvert prisene og fortsatt drevet med overskudd. Anonymkode: 12691...d5e 18
Pringle Skrevet 2. februar 2021 #4 Skrevet 2. februar 2021 Jeg gjør det samme som deg, og har tenkt på det samme. Men jeg har kommet fram til at vi helt sikkert ikke utgjør noen stor del av kundegrunnlaget. jeg himler litt med øynene når jeg ser folk kjøpe varer som finnes mye billigere hos en annen butikk, som også har åpent og ligger 50 meter unna. Og det gjør folk hele tiden mens jeg er der. Men jeg prøver å oppføre meg så normalt og høflig jeg kan, så jeg himler diskret 7
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2021 #5 Skrevet 2. februar 2021 Pringle skrev (21 minutter siden): Jeg gjør det samme som deg, og har tenkt på det samme. Men jeg har kommet fram til at vi helt sikkert ikke utgjør noen stor del av kundegrunnlaget. jeg himler litt med øynene når jeg ser folk kjøpe varer som finnes mye billigere hos en annen butikk, som også har åpent og ligger 50 meter unna. Og det gjør folk hele tiden mens jeg er der. Men jeg prøver å oppføre meg så normalt og høflig jeg kan, så jeg himler diskret Da hadde du sikkert himlet med øynene hvis du hadde sett meg i butikken. Og det hadde jeg overhode ikke brydd meg om. Jeg har annet å bruke fritiden min på enn å granske hvilken butikk som har hva billigst. Mitt mål er ikke å bruke minst mulig penger på mat. Hvorfor du i det hele tatt bryr deg om hva andre bruker sine egne penger på skjønner jeg virkelig ikke. Du må har for alt for mye fritid. Anonymkode: 3d386...7bf 11
Pringle Skrevet 2. februar 2021 #6 Skrevet 2. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Da hadde du sikkert himlet med øynene hvis du hadde sett meg i butikken. Og det hadde jeg overhode ikke brydd meg om. Jeg har annet å bruke fritiden min på enn å granske hvilken butikk som har hva billigst. Mitt mål er ikke å bruke minst mulig penger på mat. Hvorfor du i det hele tatt bryr deg om hva andre bruker sine egne penger på skjønner jeg virkelig ikke. Du må har for alt for mye fritid. Anonymkode: 3d386...7bf Og jeg bryr meg ikke om hva du mener - så da er vi skuls! 6
Nattero Skrevet 2. februar 2021 #7 Skrevet 2. februar 2021 Er også noe med at med tilbud kommer kunder, og som regel faller også litt annet ned i kurven sammen med tilbudsvaren.... - og kanskje også litt impulskjøp!;) Så...selv om du kanskje kjøper kun de tilbudsvarene den gangen...-Tror nok det skal gå bra:p 4
Daraya Skrevet 2. februar 2021 #8 Skrevet 2. februar 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Da hadde du sikkert himlet med øynene hvis du hadde sett meg i butikken. Og det hadde jeg overhode ikke brydd meg om. Jeg har annet å bruke fritiden min på enn å granske hvilken butikk som har hva billigst. Mitt mål er ikke å bruke minst mulig penger på mat. Hvorfor du i det hele tatt bryr deg om hva andre bruker sine egne penger på skjønner jeg virkelig ikke. Du må har for alt for mye fritid. Anonymkode: 3d386...7bf Så bra. Har du tenkt på at det finnes mennesker med dårlig råd, de handler ikke billig fordi de syns det er gøy eller sport i å spare penger, men de har rett og slett ikke mye å rutte med. Butikkene selger ikke med tap og selv hvis de gjorde det hadde jeg ikke brydd meg nevneverdig. Det er helt hårreisende å se hvor mange Rema og Kiwi butikker finnes, ofte ikke mer enn et par kilometer, i bynære strøk i hvert fall. Og alle disse går tydeligvis med overskudd ellers hadde de ikke klart seg. 5
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2021 #9 Skrevet 2. februar 2021 Pringle skrev (8 minutter siden): Og jeg bryr meg ikke om hva du mener - så da er vi skuls! Det hadde jeg ikke regnet med heller - du har nok med å følge med på hva folk har i handlevognene og himle med øynene. Anonymkode: 3d386...7bf 4
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2021 #10 Skrevet 2. februar 2021 Daraya skrev (Akkurat nå): Så bra. Har du tenkt på at det finnes mennesker med dårlig råd, de handler ikke billig fordi de syns det er gøy eller sport i å spare penger, men de har rett og slett ikke mye å rutte med. Butikkene selger ikke med tap og selv hvis de gjorde det hadde jeg ikke brydd meg nevneverdig. Det er helt hårreisende å se hvor mange Rema og Kiwi butikker finnes, ofte ikke mer enn et par kilometer, i bynære strøk i hvert fall. Og alle disse går tydeligvis med overskudd ellers hadde de ikke klart seg. Poenget mitt er at folk må få kjøpe hva de vil uten at en eller annen idiot bryr seg med hva de har i handlevognen og himler med øynene. Anonymkode: 3d386...7bf 4
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2021 #11 Skrevet 2. februar 2021 Har en bunnpris butikk i nærheten. Handler stort sett kun tilbudsvarer der. Men om jeg f eks trenger 1-2 vare som ikke er på tilbud kjøper jeg det i samme slengen. Hadde det ikke vært for tilbudsvarene hadde jeg jo ikke handlet der i det hele tatt. Etter at det åpnet en lavpriskjede 100 meter unna, har de hatt mye på tilbud, så legger jo igjen en del penger der. Anonymkode: adfbf...c93 1
Miss-Grey Skrevet 2. februar 2021 #12 Skrevet 2. februar 2021 Nattero skrev (1 minutt siden): Er også noe med at med tilbud kommer kunder, og som regel faller også litt annet ned i kurven sammen med tilbudsvaren.... - og kanskje også litt impulskjøp!;) Så...selv om du kanskje kjøper kun de tilbudsvarene den gangen...-Tror nok det skal gå bra:p Ja. Butikkene som har disse tilbudene tar en kalkulert risiko. De får mindre fortjeneste på f.eks. karbonadedeig (når det er på tilbud), men kundene handler kanskje andre ting ved siden av. Min lokale Post-i-Butikk ligger i en Joker-butikk. Det hender at jeg kjøper noe av det som er på tilbud (f.eks. gulost eller karbonadedeig) når jeg først er innom for å sende noe. Men prisnivået er for dyrt til at jeg ønsker å handle andre dagligvarer der. Det gjør jeg hos en annen dagligvarekjede som ligger nærmere, og som har et generelt lavere prisnivå. 6
Pringle Skrevet 2. februar 2021 #13 Skrevet 2. februar 2021 Daraya skrev (4 minutter siden): Så bra. Har du tenkt på at det finnes mennesker med dårlig råd, de handler ikke billig fordi de syns det er gøy eller sport i å spare penger, men de har rett og slett ikke mye å rutte med. Jeg handler billig nettopp fordi jeg synes det er gøy/sport - det er akkurat hva jeg kaller det, og det gjør at jeg har rikelig å rutte med, til tross for relativt lav inntakt. Hvis jeg ikke hadde benyttet meg systematisk av tilbud, ville jeg hatt dårlig råd. 6
Pringle Skrevet 2. februar 2021 #14 Skrevet 2. februar 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Det hadde jeg ikke regnet med heller - du har nok med å følge med på hva folk har i handlevognene og himle med øynene. Anonymkode: 3d386...7bf Tro meg, jeg er mest opptatt av hva jeg selv har tenkt å kjøpe. Ikke for at jeg føler noe ansvar for å trygge deg på at jeg ikke ser hva du kjøper... og trenger du en forsikring på det - skammer du deg over at det bare er potetgull og øl? 😅 3
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2021 #15 Skrevet 2. februar 2021 Nei nei. butikken tar høyde for sånt, og selger svært sjeldent med tap. Hos oss (ikke matvarebutikk men) selger vi en spesifikk vare til 90 kr. Vi får den til personalrabatt til 40 kr, og fremdeles så tjener bedriften vår penger på det aktuelle salget Anonymkode: 4219f...10e 2
NumberSix Skrevet 2. februar 2021 #16 Skrevet 2. februar 2021 Hadde absolutt alle kunder gjort dette så ville det nok på sikt ha gått utover butikken. Men tilbud og kampanjer er planlagt laaang tid i forveien, det er fått på plass avtaler rundt i innkjøpspris etc for å minimere tapet for butikkene. Dessuten handler de aller, aller fleste et par andre varer på impuls når de kommer for å kjøpe tilbudsvarer. Da er det langt verre med de som konsekvent kommer inn for å raide 40%-disken og ikke noe annet. Og så blir det ekstra gøy når de kjefter på ansatte fordi "det er jo faen meg ikke noe bra varer i dag!" 😂 Og de som blir sinte fordi butikken har sluttet å ta inn spesifikke varer som hele tiden ble priset ned, fordi "men for helvete, jeg brukte jo å kjøpe denne og denne varen!" Eh, nei, du (og alle andre) kjøpte den kun når den lå i billigdisken, og da er det ikke liv laga å ta inn varen når ingen kjøper den til fullpris. 6
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2021 #17 Skrevet 2. februar 2021 Pringle skrev (54 minutter siden): Jeg gjør det samme som deg, og har tenkt på det samme. Men jeg har kommet fram til at vi helt sikkert ikke utgjør noen stor del av kundegrunnlaget. jeg himler litt med øynene når jeg ser folk kjøpe varer som finnes mye billigere hos en annen butikk, som også har åpent og ligger 50 meter unna. Og det gjør folk hele tiden mens jeg er der. Men jeg prøver å oppføre meg så normalt og høflig jeg kan, så jeg himler diskret Hvorfor skal du himle for noe som helst? Det er da opp til dem, og deres matbudsjett? Raring. Folk ass. Anonymkode: ba740...53f 2
Brunello Skrevet 2. februar 2021 #18 Skrevet 2. februar 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Nei nei. butikken tar høyde for sånt, og selger svært sjeldent med tap. Hos oss (ikke matvarebutikk men) selger vi en spesifikk vare til 90 kr. Vi får den til personalrabatt til 40 kr, og fremdeles så tjener bedriften vår penger på det aktuelle salget Anonymkode: 4219f...10e Matvarer er noe helt annet enn andre produkter. Inntjening på matvarer baserer seg på enorme kvanta, så marginene er ofte lav pr. enhet. Matbutikker har ofte lokketilbud der de går med tap. 4
marleneK92 Skrevet 2. februar 2021 #19 Skrevet 2. februar 2021 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Det hadde jeg ikke regnet med heller - du har nok med å følge med på hva folk har i handlevognene og himle med øynene. Anonymkode: 3d386...7bf Man trenger ikke å "følge med" på hva folk har i handlekurven for å se det. Kommer kanskje litt ann på hvor godt sidesyn man har, men det ser man jo når man rusler for å finne det man skal ha å prøver å unngå å komme i veien for noen. Det er helt utrolig hvordan folk tror folk automatisk følger med på andres handlekurven bare de er oppmerksomme 😂
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2021 #20 Skrevet 2. februar 2021 Pringle skrev (10 minutter siden): Tro meg, jeg er mest opptatt av hva jeg selv har tenkt å kjøpe. Ikke for at jeg føler noe ansvar for å trygge deg på at jeg ikke ser hva du kjøper... og trenger du en forsikring på det - skammer du deg over at det bare er potetgull og øl? 😅 Gjesp 😴 Anonymkode: 3d386...7bf
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå