AnonymBruker Skrevet 2. februar 2021 #1 Skrevet 2. februar 2021 Jeg er ei dame i midten av tjueårene som i 2020 ble ferdig med bachelor og fikk fast jobb som jeg trives godt i fagfeltet mitt. Jeg og samboeren har tenkt å starte med prøving av barn tidlig 2022, evt. sent i 2021. Vil forøvrig ha tette barn, om vi får det til. Har noen av dere fått negative reaksjoner fra ledelse eller kollegaer på at man får barn 1-2 år etter oppstart på ny arbeidsplass? Tror ikke det har så mye å si for vår avgjørelse om babyprøving, men er likevel nysgjerrig Anonymkode: 0309a...555
Pappi Skrevet 2. februar 2021 #2 Skrevet 2. februar 2021 Ingen oppegående arbeidsgiver forventer noe annet, så dette tror jeg du skal ta helt med ro. Og 1-2 år etter at du startet er langt fra ekstremt 12
alabaster Skrevet 2. februar 2021 #3 Skrevet 2. februar 2021 Jeg ga beskjed om at jeg var gravid to uker etter at jeg ble fast ansatt - fikk bare gratulasjoner. Jeg hadde jobbet der ca ett år i vikariat før jeg ble fast ansatt. 3
Blålilla Skrevet 2. februar 2021 #4 Skrevet 2. februar 2021 Alle som ansetter kvinner i fertil alder har det med i beregningen. 6
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2021 #5 Skrevet 2. februar 2021 Du rekker jo å jobbe der en liten stund før dere blir gravide. Det viktigste er at du rekker å sette deg inn i rutiner og systemet, og at du klarer å bygge et forhold til dine kollegaer. Det er ganske kjipt å endelig få en ny kollega også forsvinner de før man rekker å bli kjent. Anonymkode: ab59e...a33
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2021 #6 Skrevet 2. februar 2021 Blålilla skrev (26 minutter siden): Alle som ansetter kvinner i fertil alder har det med i beregningen. Nei. Og noen planlegger å få fast stilling og så gravid og mammapermisjon. Dårlig gjort. Anonymkode: c723a...51d 4
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2021 #7 Skrevet 2. februar 2021 Jeg ble gravid 6 mnd etter jeg begynte, fikk bare hyggelige tilbakemeldinger 😊 gikk ut i permisjon ett år og én måned etter jeg begynte. Anonymkode: e5f76...2bf
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2021 #8 Skrevet 2. februar 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Nei. Og noen planlegger å få fast stilling og så gravid og mammapermisjon. Dårlig gjort. Anonymkode: c723a...51d Må le.. Hvorfor er det dårlig gjort? Skal man heller nave mener du? Anonymkode: 8a757...75a 12
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2021 #9 Skrevet 2. februar 2021 Jeg startet i ny jobb (ettårig vikariat) når jeg var 12 uker på vei. Fortalte det et par uker etter oppstart. Jeg møtte bare gratulasjoner og gode ord, og fikk til og med til tilbud om fast stilling. Når man ansetter en kvinne i fruktbar alder, er man klar over at det kan komme barn i overskuelig fremtid. Sånn er det bare. Det er ikke «dårlig gjort», det er den eneste måten kvinner både kan befolke Norge og samtidig ha en karriere. Anonymkode: 700dd...bb0 4
LillEve Skrevet 2. februar 2021 #10 Skrevet 2. februar 2021 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Nei. Og noen planlegger å få fast stilling og så gravid og mammapermisjon. Dårlig gjort. Anonymkode: c723a...51d Nei, det er ikke dårlig gjort. Man ønsker en fast stilling for best mulig start på livet for barnet ditt. Vi får barn senere og senere, når det egentlig er best for kroppen å få barn i 20-årene. Hvis vi i tillegg må vente i årevis for å komme godt nok inn i en jobb til at det ikke er "slemt" mot bedriften, så kommer alderen til å øke mer, og i verste fall dropper mange å få barn i det hele tatt før det er for sent. 8
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2021 #11 Skrevet 2. februar 2021 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Må le.. Hvorfor er det dårlig gjort? Skal man heller nave mener du? Anonymkode: 8a757...75a Nei, jeg mener at hvis man planlegger å bli gravid så fort man får fast stilling, bør man informere arbeidsgiveren om det, i stedet for å lure han. Anonymkode: c723a...51d
flicka Skrevet 2. februar 2021 #12 Skrevet 2. februar 2021 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Nei, jeg mener at hvis man planlegger å bli gravid så fort man får fast stilling, bør man informere arbeidsgiveren om det, i stedet for å lure han. Anonymkode: c723a...51d Forstår ikke hvorfor. Mammapermisjonen tar jo et år uansett, så om man blir gravid og må i permisjon tidlig eller sent i den nye jobben, hvilken rolle spiller det? Mener du at alle barnløse kvinner lurer arbeidsgivere hvis de blir gravide? Eller gjelder det kun hvis de blir gravide fort? Når er det «lov» å bli gravid da? 7
Summeer Skrevet 2. februar 2021 #13 Skrevet 2. februar 2021 Ble gravid i prøvetiden jeg, gikk helt bra. Må bare ta igjen det som evt gjenstår når du kommer tilbake etter permisjon 🙂
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2021 #14 Skrevet 2. februar 2021 Det er ikke negativt i det hele tatt 😊 Jeg søkte jobb da jeg var fire måneder på vei, valgte å skrive det i søknadene. Var på et intervju hvor vedkommende var ekstremt negativt innstilt til at jeg søkte jobb som gravid, noe som nesten tok motet fra meg. Et par dager senere var jeg på nytt intervju hvor lederen var veldig forståelsesfull. Der ble jeg tilbudt jobb og de sa at de selvsagt ikke forventet at jeg skulle jobbe 100% effektivt i tiden før permisjonen, men at de heller så på det som en investering til etter permisjonen var over. Jeg ble veldig overrasket over at to ledere i samme kommune hadde så ulike innstillinger, og spesielt over at den negative var kvinne mens han som var positiv var mann 🤷🏻♀️😅 Anonymkode: 7c990...8e5 1
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2021 #15 Skrevet 2. februar 2021 flicka skrev (19 minutter siden): Forstår ikke hvorfor. Mammapermisjonen tar jo et år uansett, så om man blir gravid og må i permisjon tidlig eller sent i den nye jobben, hvilken rolle spiller det? Mener du at alle barnløse kvinner lurer arbeidsgivere hvis de blir gravide? Eller gjelder det kun hvis de blir gravide fort? Når er det «lov» å bli gravid da? Tar ikke ett år engang, knappe 7 måneder hvis du tar hele fellesperioden samt sper på med fire uker ferie. Det har ingenting å si i et langt arbeidsforhold. De fleste vil vel også være enig i at det er bedre og enklere å erstatte en nylig ansatt med en vikar, enn en godt innarbeidet og «uerstattelig» fast ansatt som har jobbet i flere år. Anonymkode: 700dd...bb0
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2021 #16 Skrevet 2. februar 2021 Ble gravid noen måneder inn i vikariat, gikk kjempefint. Jobbet omtrent ut vikariatet og fikk jobbe freelance på samme sted mens jeg hadde mammapermisjon, ble ca 20% til over 7 mnd (så kunne strekke mammapermisjonen enda litt lenger). 1-2 år er ikke nyoppstart, det er leeeenge Anonymkode: f335f...d74
Snurrepurre Skrevet 2. februar 2021 #17 Skrevet 2. februar 2021 Vi har hatt 3 graviditeter hos nyansatte siste året hos oss 😂 sånn er det med damer 25-35 🤷🏼♀️😁
Snurrepurre Skrevet 2. februar 2021 #18 Skrevet 2. februar 2021 Ikke unormalt med andre ord, og ingen tenker noe på det. 🙂 iallfall ingen som er oppegående 😆
Daria Skrevet 2. februar 2021 #19 Skrevet 2. februar 2021 Helt normalt, skjer stadig hos oss uten at noen reagerer på det. Da en av mine nærmeste kollegaer fortalte om graviditet etter å ha vært ansatt i snaut halvannet år - og i løpet av den perioden hadde mannen også fått fast jobb og de hadde kjøpt hus - var min umiddelbare reaksjon at dette hadde jeg ventet på... Alle vet hvordan verden fungerer.
Snedig Skrevet 2. februar 2021 #20 Skrevet 2. februar 2021 Helt normalt. 1-2 år etter du har startet er ikke for tidlig. I min bransje er det kanskje litt dumt hvis man går ut i permisjon under et år etter man starter pga opplæring. Da blir man liksom ikke stødig nok til å være helt selvstendig, og jeg tror mange da vil føle de trenger en ny runde med støtte og opplæring når de kommer tilbake. Men det er ingen som bryr seg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå