Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, jeg studerer nå en master i industriell økonomi og lønn når jeg starter i jobb er ca 580 000kr i året. Jeg ønsker gjerne å jobbe et par år 100% men jeg ser meg nødt til å jobbe 80% eller 60% etter dette (personlige grunner for dette dessverre). På arbeidsplassen jeg har fått tilbudt jobb så vil jeg da få 64% stilling hvis jeg jobber man,tir og ons. Hvordan blir det da med pensjon? Noen tips til folk i lignende situasjon? :)  

Anonymkode: 46283...412

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skal du jobbe kun 64% frem du blir pensjonist? Da tjener du 371.000 og får pensjon på det grunnlag. Spiller ingen rolle hvor mye du potensiell ville tjent, det som du faktisk tjener som teller. Anbefaler på det sterkeste en god privat pensjonsordning.

Skrevet

Så bra at du undersøker dette allerede nå! 😀

Slik påvirker deltid pensjonen din:

• Både lønn og stillingsprosent påvirker pensjonen din. For å få full opptjening i offentlig tjenestepensjon må du i dag jobbe 30 år i heltid. Dette gjelder alle som er født i 1962 eller tidligere.
  • Jobber du deltid, blir stillingsprosenten gjennomsnittet av årene du har jobbet.
  • Jobber du mer enn 30 år, blir stillingsprosenten gjennomsnittet av de 30 beste årene.
  • Du kan øke den gjennomsnittlige stillings­prosenten ved å jobbe flere år på heltid.
  • Med endret offentlig tjenestepensjon blir den negative effekten av å jobbe deltid sterkere for pensjonen, ettersom inntekt for alle år i jobb vil regnes med. Da får du bedre tjeneste­pensjon desto flere år du jobber heltid. De som er født i 1963 eller senere får opptjening i denne fra 2020, men mange årskull får likevel mye av pensjonsopptjeningen sin fra det som kalles alderspensjon opptjent før 2020.

https://www.klp.no/om-klp/lurt-a-vite-hva-deltid-betyr-for-pensjonen

Snakk med en rådgiver i bank eller hos NAV for å få fullstendig oversikt over hvordan dette vil påvrke din pensjon. Kan nok være lurt av deg å opprette privat pensjonsparing.

Anonymkode: a2676...b1d

Skrevet

Kjempebra! Jeg gikk ut med lavere grad og har 100k mindre enn deg... Men jeg synes det er en digg jobb, så lønn betyr ikke så mye.

Dette her gjelder vel pensjon fra KLP. Fra private er det innskuddspensjon og denne ordningen er avhengig av hva arbeidsgiver betaler inn for deg (noen betaler det minste, andre betaler det høyeste), dette skal du finne i personalhåndboken om dere har noe slikt.

Denne pensjonen er også begrenset til x antall år avhengig av avkastning og kommer på toppen av folketrygden. Men du burde nok forvente samme %-sats for fulltid som deltid, og derfor blir det jo naturligvis mindre i pensjon.

Anonymkode: 874e6...343

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...