AnonymBruker Skrevet 3. februar 2021 #41 Del Skrevet 3. februar 2021 Organiser deg. Da får du tak i lønnsstatistikken og lønnsutviklingen for din arbeidsplass og din stilling generelt, og et godt innblikk i hva du kan forvente. Anonymkode: d5a84...d6a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2021 #42 Del Skrevet 3. februar 2021 Jobber i staten på 14. året. Har en doktorgrad i relevant emne. Tjener 640 000. I utgangspunktet mye penger, men betydelig mye mindre enn mine medstudenter med samme bakgrunn og antall år i det private. Men jeg trives godt med arbeidsoppgavene, og det trumfer penger enn så lenge. Anonymkode: 76a68...e1c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym858 Skrevet 16. mars 2021 #43 Del Skrevet 16. mars 2021 (endret) Master her. Startet i et direktorat med 450.000 for 4 år siden. Er nå i et fylke hvor jeg først gikk ned i lønn før jeg fikk ny stilling og forhandlet meg opp til 650.000. Jeg er litt på utkikk etter jobb for tiden, men ser at min arbeidsgiver er grei på lønnen, da andre jobber i det offentlige tilbyr mindre for lignende roller (rådgiver og seniorrådgiver). Jeg er rådgiver i dag. Forøvrig kan nevnes at i det offentlige fins både konsulent, spesialkonsulent og førstekonsulent. Vi har de to førstnevnte i min seksjon og har selv vært førstekonsulent. Vil også anbefale å organisere deg, det var min organisasjon som hjalp med min forhandling. Men for å svare deg direkte, ja det er en grei årslønn 😀 Endret 16. mars 2021 av Anonym858 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2021 #44 Del Skrevet 16. mars 2021 Statlige ansatte tjener altfor mye i forhold til kommunal og privat sektor. En del av skylden/æren for dette skal fagforeningene ta, ettersom statlige ansatte ALLTID blir prioritet ved lønnsforhandlingen. Ikke nok med at statlige ansatte har sentrale lønnsforhandlinger som ligger høyere enn vanlig, men dem får også mye tillegg gjennom private lønnsforhandlinger. Enten i form av mer betalt i lønnstrinnet dem er i, eller høyere lønnstrinn. Noen ganger en ny lønnsramme også. Hvert eneste år. Dette vet jeg alt om. Fikk jobb i staten som konsulent uten utdanning eller jobberfaring. Jobbet der et par år og fikk opprykk til førstekonsulent. Jobbet så et par år til og fikk seniorkonsulent (som egentlig krevde bachelorutdanning). Tjener mellom 650.000 - 780.000,- i året, i gjennomsnitt 700.000,-. Inkludert her er litt tillegg og litt overtid også, men uansett. Jeg jobber meg ikke akkurat i hjel! Rimelig drøy lønn for "lite", spør du meg! Vi snakker om stillinger uten nevneverdig ansvar og uten særlig overbelastning. Man er tross alt overbemannet så det holder, så det blir mye kaffe og sosial snakk i løpet av arbeidsdagen. Det viktigste ser ut til at vi møter opp, er der og drar hjem litt tidlig. Anonymkode: df9b0...cf7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Baktusen Skrevet 16. mars 2021 #45 Del Skrevet 16. mars 2021 Har samme startlønn nå, med master, og førstekonsulenttittel. Så det var en god lønn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2021 #46 Del Skrevet 16. mars 2021 AnonymBruker skrev (På 2.2.2021 den 8.32): Fikk nylig jobb som konsulent i en statlig etat, og har ganske kjip lønn akkurat nå - type 450000 kr i året. Spurte dem som har jobbet der over 10 år va de tjente, og fikk se lønnsslippene til et par - der varierte lønna mellom 650000-800000 kr. Disse var da seniorkonsulenter, med en haug tillegg - tror alle tilleggene alene sto for rundt 20% av lønna. De fleste har faktisk ingen høyere utdanning (type Bachelor eller Mastergrad), men har tatt noen høgskolefag via jobber, eller annen type kursing. Selv har jeg bare generell studiekompetanse - men tenker jo litt fremtidsrettet. Om jeg skal konkurrere i det private, så må jeg vel skaffe meg en Bachelor minimum. Trakk frem lønna til disse medarbeiderne som eksempel, da jeg ser for meg å være der om ca. 10 år. Er lønna i privat mye høyere enn det? Jobben er for øvrig typisk "kontorarbeid". Anonymkode: 7e0bc...dc3 Seniorkonsulenter tjener da ikke så mye? Seniorrådgivere kanskje? Anonymkode: d107e...1a3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2021 #47 Del Skrevet 16. mars 2021 Jeg har brukt nærmere 15 år på å jobbe meg fra konsulent til rådgiver i staten, og det virker å være normalen i min institusjon. Har gått opp et lønnstrinn eller to hvert år. Jeg gjør større og mer kompliserte oppgaver nå enn da, så lønn og tittel har endret seg med ansvaret. Nå er lønna 535K. Anonymkode: 92799...4dd 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2021 #48 Del Skrevet 16. mars 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Seniorkonsulenter tjener da ikke så mye? Seniorrådgivere kanskje? Anonymkode: d107e...1a3 Jo. Jeg er seniorkonsulent og ligger flatt på 650.000,- i året i grunnlønn med 10 års ansiennitet. I rett lønnsramme og på rett lønnstrinn så gjør du det. Det handler om hvordan sentrale og lokale fagforeninger har forhandlet fram lønn i årenes løp. Anonymkode: df9b0...cf7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2021 #49 Del Skrevet 16. mars 2021 Hva vil dere tenker er en god lønn for en nyutdannet med mastergrad i staten, ansatt i stillingskode rådgiver? Anonymkode: 32cf3...950 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2021 #50 Del Skrevet 16. mars 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hva vil dere tenker er en god lønn for en nyutdannet med mastergrad i staten, ansatt i stillingskode rådgiver? Anonymkode: 32cf3...950 Mange momenter her. For det første har du kun 5 års ansiennitet, og er nyansatt. Men jeg ville tippet en startlønn på 650.000,- ville vært å forvente. Anonymkode: df9b0...cf7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2021 #51 Del Skrevet 16. mars 2021 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Mange momenter her. For det første har du kun 5 års ansiennitet, og er nyansatt. Men jeg ville tippet en startlønn på 650.000,- ville vært å forvente. Anonymkode: df9b0...cf7 I startlønn? Er ikke det veldig høyt? Jeg har fått tilbudt mer enn 100 kr mindre. Anonymkode: 32cf3...950 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2021 #52 Del Skrevet 16. mars 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): I startlønn? Er ikke det veldig høyt? Jeg har fått tilbudt mer enn 100 kr mindre. Anonymkode: 32cf3...950 Mente selvfølgelig 100 000 Anonymkode: 32cf3...950 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aktiv Kverulant Skrevet 16. mars 2021 #53 Del Skrevet 16. mars 2021 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Hva vil dere tenker er en god lønn for en nyutdannet med mastergrad i staten, ansatt i stillingskode rådgiver? Anonymkode: 32cf3...950 Ville forventet at du ville fått mellom 450 og 550 et sted. Alt over 500 ville jeg ansett som bra. Legg på 50 000 om du har master i juss Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2021 #54 Del Skrevet 16. mars 2021 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): I startlønn? Er ikke det veldig høyt? Jeg har fått tilbudt mer enn 100 kr mindre. Anonymkode: 32cf3...950 Ja jo. Kanskje. 600.000,- ville jeg tenkt var grei startlønn. Anonymkode: df9b0...cf7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2021 #55 Del Skrevet 17. mars 2021 Hvordan i alle dager fikk du jobb i staten uten utdanning? Det er jo vanskelig nok å få jobb på kiwi når man ikke har utdannelse. Anonymkode: 347b4...d6d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2021 #56 Del Skrevet 17. mars 2021 AnonymBruker skrev (På 2.2.2021 den 8.32): Fikk nylig jobb som konsulent i en statlig etat, og har ganske kjip lønn akkurat nå - type 450000 kr i året. Spurte dem som har jobbet der over 10 år va de tjente, og fikk se lønnsslippene til et par - der varierte lønna mellom 650000-800000 kr. Disse var da seniorkonsulenter, med en haug tillegg - tror alle tilleggene alene sto for rundt 20% av lønna. De fleste har faktisk ingen høyere utdanning (type Bachelor eller Mastergrad), men har tatt noen høgskolefag via jobber, eller annen type kursing. Selv har jeg bare generell studiekompetanse - men tenker jo litt fremtidsrettet. Om jeg skal konkurrere i det private, så må jeg vel skaffe meg en Bachelor minimum. Trakk frem lønna til disse medarbeiderne som eksempel, da jeg ser for meg å være der om ca. 10 år. Er lønna i privat mye høyere enn det? Jobben er for øvrig typisk "kontorarbeid". Anonymkode: 7e0bc...dc3 Statlige ansatte spesielt har et ansvar for å ikke ta for stor lønn.450 000 er en bra lønn. Spesielt lederstillinger har godt av å jekke seg ned kanskje 10 hakk. . Vil anbefale deg programmet debatten som gikk i går. Anonymkode: 705f7...16b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2021 #57 Del Skrevet 17. mars 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Statlige ansatte spesielt har et ansvar for å ikke ta for stor lønn.450 000 er en bra lønn. Spesielt lederstillinger har godt av å jekke seg ned kanskje 10 hakk. . Vil anbefale deg programmet debatten som gikk i går. Anonymkode: 705f7...16b Jeg jobber i staten selv, men der jeg jobber har alle minimum master. Der er det mange som tjener under 650k selv med lang ansiennitet, evt kortere ansiennitet og doktorgrad. De som tjener 650k-800 har alle doktorgrad OG lang ansiennitet, evt master i kombinasjon med lederstilling. Enkelte yrkesgrupper har en tendens til å tjene mer enn andre med sammenlignbar utdanning, som jurister og leger. Jeg er tillitsvalgt, så jeg vet hva folk tjener der jeg jobber. Det er nok forskjell mellom etater, men 650-800k uten høyere utdannelse eller lederansvar er ikke normalen de fleste steder i staten. Vi får jo stadig høre at staten «ikke skal være lønnsledende», og det er vi virkelig ikke (som helhet). Men klart det sitter noen direktører her og der som definitivt burde gått ned en million i lønn, evt jobben deres trengs faktisk ikke... Anonymkode: 01831...5ed 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2021 #58 Del Skrevet 17. mars 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg jobber i staten selv, men der jeg jobber har alle minimum master. Der er det mange som tjener under 650k selv med lang ansiennitet, evt kortere ansiennitet og doktorgrad. De som tjener 650k-800 har alle doktorgrad OG lang ansiennitet, evt master i kombinasjon med lederstilling. Enkelte yrkesgrupper har en tendens til å tjene mer enn andre med sammenlignbar utdanning, som jurister og leger. Jeg er tillitsvalgt, så jeg vet hva folk tjener der jeg jobber. Det er nok forskjell mellom etater, men 650-800k uten høyere utdannelse eller lederansvar er ikke normalen de fleste steder i staten. Vi får jo stadig høre at staten «ikke skal være lønnsledende», og det er vi virkelig ikke (som helhet). Men klart det sitter noen direktører her og der som definitivt burde gått ned en million i lønn, evt jobben deres trengs faktisk ikke... Anonymkode: 01831...5ed Jeg tror ikke på doktorgrad og master, så jeg diskuterer ut fra et annet ståsted enn deg tror jeg🙂. Jeg mener doktorgrader og master ikke er mer verd en en årrekke med vanlig arbeidserfaring. Man kan fint bestå en master med både hardt arbeid og lite arbeid. Men man kan ikke jukse til seg erfaring man ikke har (man blir ubrukelig /klarer ikke fungere godi i jobben, men dette løses med mer opplæring, så det er ikke noe problem). Jeg syns likevel ikke noen av disse høyere nivåene av intellekt (hvis det er det man mener man har med master) skal gi grunnlag for lønnsøkning på samme måte som i dag. Jeg syns heller ikke leder/mer ansvar er gode argumenter eller ensbetydende med høyere lønn. Det er bare unnskyldninger.. Man kommer ikke ut fra skolebenken og er ferdig utlært. Staten som helhet burde bli tydeligere på dette, selv om ikke alle er i den griske kategorien . Kast dem ut, griske folk som tror de er uunnværlig . Lag flere stillinger av deres lønn istedet. Norge kollapser ikke av den grunn. Anonymkode: 705f7...16b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Albbas Skrevet 17. mars 2021 #59 Del Skrevet 17. mars 2021 14 hours ago, AnonymBruker said: Hva vil dere tenker er en god lønn for en nyutdannet med mastergrad i staten, ansatt i stillingskode rådgiver? Anonymkode: 32cf3...950 Det er STORE variasjoner mellom de ulike statlige organisasjonene. Der jeg jobber er laveste lønn som tilbys 550 tusen. Det er også min lønn, vært her 2 år, og har samlet 6 års abeidserfaring (og master). Så innad i min organisasjon er jeg blant de med lavest lønn. I den forrige organisasjonen jeg jobbet i var lønnsnivået mye lavere. Der hadde jeg 520 tusen i årslønn og var blant de med best lønn. Mange nyansatte med master lå på 450 tusen. Verken her eller i forrige jobb var lønn knyttet til stillingstittel. Jeg må altså bytte jobb for å gå betydelig opp i lønn (utenom de få prosentene i årlig lønnsøkning i normale tider). Hos oss brukes kun titlene førstekonsulent, rådgiver og seniorrådgiver - i tillegg til ulike ledertitler. I forrige organisasjon var tittel knyttet til formell kompetanse, her jeg er nå er det knyttet til erfaring i nåværende stilling. Jeg gikk derfor ned i tittel og opp i lønn ved å begynne her. Summasumarum: dette varierer stort. De ulike organisasjonene har ulik økonomi og ulike behov for å bruke lønn for å trekke til seg folk, derfor kan lønnsnivået variere mye. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2021 #60 Del Skrevet 17. mars 2021 Albbas skrev (1 time siden): Det er STORE variasjoner mellom de ulike statlige organisasjonene. Der jeg jobber er laveste lønn som tilbys 550 tusen. Det er også min lønn, vært her 2 år, og har samlet 6 års abeidserfaring (og master). Så innad i min organisasjon er jeg blant de med lavest lønn. I den forrige organisasjonen jeg jobbet i var lønnsnivået mye lavere. Der hadde jeg 520 tusen i årslønn og var blant de med best lønn. Mange nyansatte med master lå på 450 tusen. Verken her eller i forrige jobb var lønn knyttet til stillingstittel. Jeg må altså bytte jobb for å gå betydelig opp i lønn (utenom de få prosentene i årlig lønnsøkning i normale tider). Hos oss brukes kun titlene førstekonsulent, rådgiver og seniorrådgiver - i tillegg til ulike ledertitler. I forrige organisasjon var tittel knyttet til formell kompetanse, her jeg er nå er det knyttet til erfaring i nåværende stilling. Jeg gikk derfor ned i tittel og opp i lønn ved å begynne her. Summasumarum: dette varierer stort. De ulike organisasjonene har ulik økonomi og ulike behov for å bruke lønn for å trekke til seg folk, derfor kan lønnsnivået variere mye. Tusen takk for svar. Jeg har fått tilbud om 535 000, tenker det er ok da. Anonymkode: 32cf3...950 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå