AnonymBruker Skrevet 5. mars 2021 #21 Skrevet 5. mars 2021 AnonymBruker skrev (På 2.2.2021 den 19.04): Er nok lettere å være ufør hvis man ikke har barn og barnebarn å kjøpe gaver til . Anonymkode: 5939d...aa0 jeg har ikke barn, men er tante til 6(to er voksne nå). har foreldre og veninner. ja jeg sparer penger på gaver til barn og barnebarn, men har flere å kjøpe til likevel. Anonymkode: 8132c...f19
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2021 #22 Skrevet 5. mars 2021 Men hva er minsteufør når man er alene. Brutto? Anonymkode: 01024...3b5
PetterKanin Skrevet 5. mars 2021 #23 Skrevet 5. mars 2021 (endret) AnonymBruker skrev (4 timer siden): Men hva er minsteufør når man er alene. Brutto? Anonymkode: 01024...3b5 251 350. Det gir minimum 208 367 kr, eller altså 17364 kr i mnd netto. Endret 5. mars 2021 av PetterKanin
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2021 #24 Skrevet 5. mars 2021 Smeltemann skrev (9 timer siden): Hva har uføretrygden økt de siste 6 årene da? Ingenting i det store og det hele. De gir med den ene hånda og tar med den andre. Anonymkode: 80bfe...e71
Gjest Smeltemann Skrevet 5. mars 2021 #25 Skrevet 5. mars 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ingenting i det store og det hele. De gir med den ene hånda og tar med den andre. Anonymkode: 80bfe...e71 Hadde vært fint med et skikkelig svar, det samme kan jeg si om min lønnsforhøyelse i fjor.
Gjest Smeltemann Skrevet 5. mars 2021 #26 Skrevet 5. mars 2021 (endret) Smeltemann skrev (2 minutter siden): Hadde vært fint med et skikkelig svar, det samme kan jeg si om min lønnsforhøyelse i fjor. AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Ingenting i det store og det hele. De gir med den ene hånda og tar med den andre. Anonymkode: 80bfe...e71 Fra mai 2020 vil grunnbeløpet utgjøre 101 351 kroner, en økning på 1,5 prosent. Minste årlige satser for uføretrygdede følger grunnbeløpet og øker også med 1,5 prosent. Høy sats for enslig ung ufør blir 296 392 kroner, mens høy sats for enslig uføretrygdet nå vil være på 251 350 kroner. Altså 1.5 % økning. Endret 5. mars 2021 av Smeltemann
PetterKanin Skrevet 5. mars 2021 #28 Skrevet 5. mars 2021 Smeltemann skrev (9 timer siden): Hva har uføretrygden økt de siste 6 årene da? 14,69% KPI har i samme periode økt med 14,60%. (2014-2020)
Gjest Smeltemann Skrevet 5. mars 2021 #29 Skrevet 5. mars 2021 PetterKanin skrev (1 minutt siden): 14,69% KPI har i samme periode økt med 14,60%. (2014-2020) Det vil si at % økning er faktisk innenfor .
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2021 #30 Skrevet 5. mars 2021 Bor på et lite sted der jeg ikke kjenner noen og det ikke er noe å bruke penger på, og jeg har ikke bil så jeg får ikke dratt noe sted. Så så lenge ingenting viktig går i stykker eller leia settes opp så går det bra. Sparer hver måned i håp om at jeg skal få tjent opp nok til å kunne flytte til et bedre sted hvor det er småjobber å søke på. Anonymkode: 52a98...14b
Gjest Smeltemann Skrevet 5. mars 2021 #31 Skrevet 5. mars 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Bor på et lite sted der jeg ikke kjenner noen og det ikke er noe å bruke penger på, og jeg har ikke bil så jeg får ikke dratt noe sted. Så så lenge ingenting viktig går i stykker eller leia settes opp så går det bra. Sparer hver måned i håp om at jeg skal få tjent opp nok til å kunne flytte til et bedre sted hvor det er småjobber å søke på. Anonymkode: 52a98...14b Fint det da å få spe på uføretrygda med en jobb.
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2021 #32 Skrevet 5. mars 2021 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Bor på et lite sted der jeg ikke kjenner noen og det ikke er noe å bruke penger på, og jeg har ikke bil så jeg får ikke dratt noe sted. Så så lenge ingenting viktig går i stykker eller leia settes opp så går det bra. Sparer hver måned i håp om at jeg skal få tjent opp nok til å kunne flytte til et bedre sted hvor det er småjobber å søke på. Anonymkode: 52a98...14b Hva bruker du tiden på når du bor på et lite sted? Anonymkode: 5939d...aa0
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2021 #33 Skrevet 5. mars 2021 Smeltemann skrev (33 minutter siden): Fint det da å få spe på uføretrygda med en jobb. Tenkte mere på en jobb hvor jeg kan jobbe kanskje en time eller to i uka. Så motivasjonen er ikke økonomisk. Tenker det er flere sånne jobber på større steder. Her jeg bor så er det bare ordentlige jobber som lyses ut,jobber som fastlege og elektriker. Og jeg tenker jeg ville blitt gjennomskuet relativt fort om jeg dukket opp på jobbintervju der og foreslo at jeg kan jobbe en times tid i uka 😅 Anonymkode: 52a98...14b 1
Wilma89 Skrevet 5. mars 2021 #34 Skrevet 5. mars 2021 Mamma er uføretrygdet. Lever nøkternt, handler på salg og lager mat hjemme. Hun får derfor spart litt i måneden. Dette går som regel til en syden tur eller lignende en gang i året (utenfor sesong). Ser at hun ofte må velge bort ting. Spesielt nå som vennene hennes begynner å pensjonere seg og ofte vil finne på ting. Det er det rett og slett ikke penger til. Hun hadde bytta bort uføretrygden mot helsa si og jobb på et blunk. Det er virkelig ikke noe å trakte etter. 1 1
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2021 #35 Skrevet 5. mars 2021 Jeg føler med dere, jeg er ufør, men ikke på minstesats. Dermed får jeg jo utbetalt noe mer, og selv da sliter jeg må få endene til å møtes. Er ikke så lenge siden jeg ble ufør, og har ikke klart å redusere utgiftene nok enda. Blant annet står bilen for salg, som kommer til å løse opp en del penger - den har jeg rett og slett ikke råd til å ha. Nå sliter jeg nok med å den klar til salg, en større service må taes, og jeg har ikke en anlese om hvordan jeg skal få til det. Sannsynlig blir det (grøss) et forbruktslån til service, og får håpe at det blir noe ekstra til overs etter jeg får innfridd billånet. Da får jeg og en vesentlig lavere forsikringsutgift. Jeg har jobbet mye med å endre på forbruket, før kunne jeg bruke 9000 kroner i mnd. på dagligvarer, nå er det ukeshandling og ligger det på ca. 2500 (er stort sett bare meg i husstanden). Men, med litt kreativitet og egeninnsats når man lager maten, så føler jeg ikke dette er veldig kjipt - spiser faktisk relativt bra! Ting som takeaway/ut å spise og slikt er jo selvsagt kuttet ut. Nå om dagen går regnskapet i null hver mnd, men med salg av bil og andre tiltak, så skal det gå greit nok det. Men.. så kommer alle uforutsette utgifter da, som barna, bursdager, jul, øvrig familie. Har endt opp med at jeg i stor grad trekker meg fra slike arrangementer, jeg synes de er kjempekoselige, men jeg takler ikke møte opp i et juleselskap uten å stille med gaver, for eks. Ble ut med nærmere 3000 kroner bare i januar på grunn av "reset" av frikort (mye behandling, og en del av medisinene jeg går er ikke på blå resept. Sånt blir fort litt slit, jeg visste jo om det og hadde satt av penger til det egentlig, men de forsvant jo selvfølgelig på de julegavene jeg "måtte" kjøpe i desember. Det jeg synes er verst, er å ikke ha mulighet til å hjelpe den "voksne" sønnen (snart 20). Alt i alt er jeg i grunn fornøyd, tatt forholdene i betraktning. Jeg tror for min del at jeg helt greit skal klare å leve med denne inntekten - til tross for at da jeg var i jobb før jeg ble syk, tjente jeg over tre ganger så mye som jeg har utbetalt nå. Blir en tilvendigsfase. Anonymkode: 513ab...9a3 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå