Gjest Rocka69 Skrevet 2. februar 2021 #3 Skrevet 2. februar 2021 Men du må regne med at ved utreise og ankomst bestemmelsesstedet at du må fremvise en fersk negativ Covid19 test, og sitte i karantene i 10-14 dager, før du kan begynne ferien. Så skal du hjem igjen, da må du ha en negativ Covid19 test (som er mindre enn 24 timer gammel) og deretter 10 dager karantene (som kan hende blir på et karantenehotell). Og det er ikke sikker at du får tatt en test i utlandet(ergo får du ikke boardet returflyet og må bo på gata). Jeg vet ikke hvor mange feriedager du har. Det er ikke sikker arbeidsgiveren din blir så happy, og normalt så er det slik at hovedferien skal skje mellom 1. mai og 1. september. Og har du barn, så får ikke de i permisjon så lenge. Max 14 dager, men ikke for å dra ferie. Så da vil barn miste plassen ved skolen, og skolen vil trolig varsle barnevernet. Så konsekvensen er du mister jobben, og blir satt på watchlist av barnevernet. Så selv om det ikke er forbudt, men frarådet - så kan konsekvensene bli store. Så hold deg hjemme til du er vaksinert
Gjest Smeltemann Skrevet 2. februar 2021 #4 Skrevet 2. februar 2021 Hadde vært en idé å sjekke FHI's sider kanskje 🤷♂️🤷♂️🤷♂️🤷♂️
Gjest mariannann Skrevet 2. februar 2021 #5 Skrevet 2. februar 2021 Ikke forbudt, kun frarådet, så du har lov. Men tester og karantene må du regne med
Caryline Skrevet 2. februar 2021 Forfatter #6 Skrevet 2. februar 2021 Rocka69 skrev (1 time siden): Men du må regne med at ved utreise og ankomst bestemmelsesstedet at du må fremvise en fersk negativ Covid19 test, og sitte i karantene i 10-14 dager, før du kan begynne ferien. Så skal du hjem igjen, da må du ha en negativ Covid19 test (som er mindre enn 24 timer gammel) og deretter 10 dager karantene (som kan hende blir på et karantenehotell). Og det er ikke sikker at du får tatt en test i utlandet(ergo får du ikke boardet returflyet og må bo på gata). Jeg vet ikke hvor mange feriedager du har. Det er ikke sikker arbeidsgiveren din blir så happy, og normalt så er det slik at hovedferien skal skje mellom 1. mai og 1. september. Og har du barn, så får ikke de i permisjon så lenge. Max 14 dager, men ikke for å dra ferie. Så da vil barn miste plassen ved skolen, og skolen vil trolig varsle barnevernet. Så konsekvensen er du mister jobben, og blir satt på watchlist av barnevernet. Så selv om det ikke er forbudt, men frarådet - så kan konsekvensene bli store. Så hold deg hjemme til du er vaksinert Barn og barnevern? Har ikke nevnt noe om barn og det er ingen barn involvert. Familie derimot er mye av grunnen (men ikke nær). Og hvorfor skulle jeg miste jobben om jobben har godkjent ferien? Mener du om jeg ikke får kommet tilbake i tide? Testing tas på fullt ansvar og også karantene. Dette er en selvfølge. 3
Gjest Rocka69 Skrevet 2. februar 2021 #7 Skrevet 2. februar 2021 Caryline skrev (9 minutter siden): Barn og barnevern? Har ikke nevnt noe om barn og det er ingen barn involvert. Familie derimot er mye av grunnen (men ikke nær). Og hvorfor skulle jeg miste jobben om jobben har godkjent ferien? Mener du om jeg ikke får kommet tilbake i tide? Testing tas på fullt ansvar og også karantene. Dette er en selvfølge. Ja selvsagt om du ikke kommer tilbake i tide, da har de heller ikke plikt til å gi deg lønn(HR og Lønn, selv om lederen har gitt godkjennelse til ferien). Er du også sikker på at fly går, og det går et returfly på returdatoen? Og er du sikker på at du får testet deg før du setter deg på returflyet? Selv nordmenn kan bli avvist på grensa uten negativ test, og da er det flyselskapet som må returnere deg for sin kostnad(som de vil kreve av deg - i tillegg så vil nok ikke reiseforsikringer gjelde), og det tør de ikke - så du må vise en negativ test som er mindre enn 24 timer før du får lov til å boarde. Så er du sikker på at du får testet innen 24 timer(og får resultatet før du kommer til flyplassen og boarder returflyet). Så det er en risiko for at du blir strandet i utlandet, uten lønn og kanskje uten jobb. Men etter min mening å dra til utlandet nå, uten at det er høyst påkrevet ved fare for liv og helse, er lite solidarisk og uansvarlig. Og svært egoistisk. Og det er flere land nå som faktisk krever en negativ test for nordmenn, og en del land har innreiseforbud for nordmenn (pga den britiske mutasjonen) - inkludert Sverige.
Nattero Skrevet 2. februar 2021 #8 Skrevet 2. februar 2021 Kun sterkt frarådet...Men regner med at mange ( inkludert meg..) sier et ironisk "takk skal du faen meg ha "... Blir jo ikke akkurat bedre denne koronaen når noen stadig bare "må" barebare fordi de er jo ikke syke.... 😡 2
Zaroos Skrevet 2. februar 2021 #9 Skrevet 2. februar 2021 Jeg kom hjem fra utlandet for noen dager siden. Det gikk greit. Jeg var i Egypt. Trengte bare å ta korona test før jeg reiste dit (72 timer) og trengte ikke å være i karantene der. Måtte ta testen før (72 timer) jeg reiste tilbake til Norge og tok testen på flyplassen i Gardermoen. Ganske lite kø på flyplassen. Flyet var i rute. Nå er jeg i innreise karantene. Skal ta testen etter 7 dager jeg ankomst Norge. Vist testen viser negativ så er jeg ferdig med karantene . 6
Gjest Rocka69 Skrevet 2. februar 2021 #10 Skrevet 2. februar 2021 Zaroos skrev (25 minutter siden): Jeg kom hjem fra utlandet for noen dager siden. Det gikk greit. Jeg var i Egypt. Trengte bare å ta korona test før jeg reiste dit (72 timer) og trengte ikke å være i karantene der. Måtte ta testen før (72 timer) jeg reiste tilbake til Norge og tok testen på flyplassen i Gardermoen. Ganske lite kø på flyplassen. Flyet var i rute. Nå er jeg i innreise karantene. Skal ta testen etter 7 dager jeg ankomst Norge. Vist testen viser negativ så er jeg ferdig med karantene . Grensen var 72 timer for negativ test. Ble 24 timer i helgen. Og det kan godt være at Stortinget vil overstyre Regjeringen i løpet av uken eller neste, og si at med unntak av transport av varer og helsepersonell som jobber i norsk offentlig helsevesen - så er grensen stengt for utenlandske og norske statsborgere som kommer fra utlandet. For fremdeles så er det mange hundre som sniker seg unna testing. Så plutselig så er regelen at reiser du ut, så kommer du ikke inn igjen. Dvs at passasjerfly fra utlandet ikke vil ta med passasjerer til Norge (fordi de må returnere de tilbake - og der kommer de heller ikke inn - på flyselskapets regning - og hvem tror du får regningen til slutt - jo passasjerene) eller at du befinner deg på svensk side av Svinesund i ukesvis. Det er i hvertfall signaler fra opposisjonen på Stortinget som sier at de vurderer dette, og vedtar de dette - så er det ikke mye Erna kan gjøre enn å si: "Javel, Kjære Storting" - i motsatt fall så er hun ikke statsminister lengre. Å reise til utlandet nå er uansvarlig og egoistisk, og lite empatisk både for andre som i Norge og Norge som nasjon. Altså en landsforræder.
Krantz95 Skrevet 2. februar 2021 #11 Skrevet 2. februar 2021 Rocka69 skrev (16 minutter siden): Å reise til utlandet nå er uansvarlig og egoistisk, og lite empatisk både for andre som i Norge og Norge som nasjon. Altså en landsforræder. Slapp nå av. Koronaviruset er bare 0,02 prosentpoeng mer dødlig i Norge enn det influensa er. 2
Djungelvrål Skrevet 2. februar 2021 #12 Skrevet 2. februar 2021 Rocka69 skrev (1 time siden): Ja selvsagt om du ikke kommer tilbake i tide, da har de heller ikke plikt til å gi deg lønn(HR og Lønn, selv om lederen har gitt godkjennelse til ferien). Er du også sikker på at fly går, og det går et returfly på returdatoen? Og er du sikker på at du får testet deg før du setter deg på returflyet? Selv nordmenn kan bli avvist på grensa uten negativ test, og da er det flyselskapet som må returnere deg for sin kostnad(som de vil kreve av deg - i tillegg så vil nok ikke reiseforsikringer gjelde), og det tør de ikke - så du må vise en negativ test som er mindre enn 24 timer før du får lov til å boarde. Så er du sikker på at du får testet innen 24 timer(og får resultatet før du kommer til flyplassen og boarder returflyet). Så det er en risiko for at du blir strandet i utlandet, uten lønn og kanskje uten jobb. Men etter min mening å dra til utlandet nå, uten at det er høyst påkrevet ved fare for liv og helse, er lite solidarisk og uansvarlig. Og svært egoistisk. Og det er flere land nå som faktisk krever en negativ test for nordmenn, og en del land har innreiseforbud for nordmenn (pga den britiske mutasjonen) - inkludert Sverige. Inn i Norge er det ikke vanskelig å slippe unna test, bare å ikke stille seg i kø det. Videre kan du bare si at du skal bo på et egnet sted for karantene i 10 dager etter hjemkomst. Det var slik det foregikk for noen uker siden.
Tusseladen Skrevet 2. februar 2021 #13 Skrevet 2. februar 2021 Rocka69 skrev (3 timer siden): Men du må regne med at ved utreise og ankomst bestemmelsesstedet at du må fremvise en fersk negativ Covid19 test, og sitte i karantene i 10-14 dager, før du kan begynne ferien. Så skal du hjem igjen, da må du ha en negativ Covid19 test (som er mindre enn 24 timer gammel) og deretter 10 dager karantene (som kan hende blir på et karantenehotell). Og det er ikke sikker at du får tatt en test i utlandet(ergo får du ikke boardet returflyet og må bo på gata). Jeg vet ikke hvor mange feriedager du har. Det er ikke sikker arbeidsgiveren din blir så happy, og normalt så er det slik at hovedferien skal skje mellom 1. mai og 1. september. Og har du barn, så får ikke de i permisjon så lenge. Max 14 dager, men ikke for å dra ferie. Så da vil barn miste plassen ved skolen, og skolen vil trolig varsle barnevernet. Så konsekvensen er du mister jobben, og blir satt på watchlist av barnevernet. Så selv om det ikke er forbudt, men frarådet - så kan konsekvensene bli store. Så hold deg hjemme til du er vaksinert Det er fryktelig ensporet å forbinde utlandet med kun ferie. Det finnes ca 1000 andre grunner for å dra ut av landet. Kanskje skal man ikke en gang tilbake igjen engang, 3
Caryline Skrevet 2. februar 2021 Forfatter #14 Skrevet 2. februar 2021 Rocka69 skrev (31 minutter siden): Grensen var 72 timer for negativ test. Ble 24 timer i helgen. Og det kan godt være at Stortinget vil overstyre Regjeringen i løpet av uken eller neste, og si at med unntak av transport av varer og helsepersonell som jobber i norsk offentlig helsevesen - så er grensen stengt for utenlandske og norske statsborgere som kommer fra utlandet. For fremdeles så er det mange hundre som sniker seg unna testing. Så plutselig så er regelen at reiser du ut, så kommer du ikke inn igjen. Dvs at passasjerfly fra utlandet ikke vil ta med passasjerer til Norge (fordi de må returnere de tilbake - og der kommer de heller ikke inn - på flyselskapets regning - og hvem tror du får regningen til slutt - jo passasjerene) eller at du befinner deg på svensk side av Svinesund i ukesvis. Det er i hvertfall signaler fra opposisjonen på Stortinget som sier at de vurderer dette, og vedtar de dette - så er det ikke mye Erna kan gjøre enn å si: "Javel, Kjære Storting" - i motsatt fall så er hun ikke statsminister lengre. Å reise til utlandet nå er uansvarlig og egoistisk, og lite empatisk både for andre som i Norge og Norge som nasjon. Altså en landsforræder. Er det virkelig mulig å snike seg unna testing på flyplassen når det nå er obligatorisk? Man må jo uansett gjennom flyplassen. Har ikke tenkt å snike meg unna. Og i forhold til det andre du nevner; at Stortinget kan overstyre regjeringen med å ikke slippe inn norske statsborgere, hvor har du lest det? Det vil være ekstremt inngripende når nordmenn i utlandet ikke har gjort noe ulovlig. (Altså uavhengig av hvorfor de er der) 1
Blålin Skrevet 2. februar 2021 #15 Skrevet 2. februar 2021 Rocka69 skrev (3 timer siden): Men du må regne med at ved utreise og ankomst bestemmelsesstedet at du må fremvise en fersk negativ Covid19 test, og sitte i karantene i 10-14 dager, før du kan begynne ferien. Så skal du hjem igjen, da må du ha en negativ Covid19 test (som er mindre enn 24 timer gammel) og deretter 10 dager karantene (som kan hende blir på et karantenehotell). Og det er ikke sikker at du får tatt en test i utlandet(ergo får du ikke boardet returflyet og må bo på gata). Jeg vet ikke hvor mange feriedager du har. Det er ikke sikker arbeidsgiveren din blir så happy, og normalt så er det slik at hovedferien skal skje mellom 1. mai og 1. september. Og har du barn, så får ikke de i permisjon så lenge. Max 14 dager, men ikke for å dra ferie. Så da vil barn miste plassen ved skolen, og skolen vil trolig varsle barnevernet. Så konsekvensen er du mister jobben, og blir satt på watchlist av barnevernet. Så selv om det ikke er forbudt, men frarådet - så kan konsekvensene bli store. Så hold deg hjemme til du er vaksinert Ving og andre selskaper selger reiser for kommende sommer og høst. De hadde da ikke gjort det hvis ting var så umulig. Ja, jeg vet de tenker penger. Men så innviklet tror jeg ikke det er. Ikke karantene på eks. greske øyer i alle fall. Og testing tror jeg de har ordninger for, ellers vil det jo bli kaos og slå tilbake på selskapet.
Enmanelskeråhate Skrevet 2. februar 2021 #16 Skrevet 2. februar 2021 (endret) Rocka69 skrev (56 minutter siden): Grensen var 72 timer for negativ test. Ble 24 timer i helgen. Og det kan godt være at Stortinget vil overstyre Regjeringen i løpet av uken eller neste, og si at med unntak av transport av varer og helsepersonell som jobber i norsk offentlig helsevesen - så er grensen stengt for utenlandske og norske statsborgere som kommer fra utlandet. For fremdeles så er det mange hundre som sniker seg unna testing. Så plutselig så er regelen at reiser du ut, så kommer du ikke inn igjen. Dvs at passasjerfly fra utlandet ikke vil ta med passasjerer til Norge (fordi de må returnere de tilbake - og der kommer de heller ikke inn - på flyselskapets regning - og hvem tror du får regningen til slutt - jo passasjerene) eller at du befinner deg på svensk side av Svinesund i ukesvis. Det er i hvertfall signaler fra opposisjonen på Stortinget som sier at de vurderer dette, og vedtar de dette - så er det ikke mye Erna kan gjøre enn å si: "Javel, Kjære Storting" - i motsatt fall så er hun ikke statsminister lengre. Å reise til utlandet nå er uansvarlig og egoistisk, og lite empatisk både for andre som i Norge og Norge som nasjon. Altså en landsforræder. Norske statsborgere kommer alltid inn i Norge, reis i veg og ikke bry dere om grinebiterne her inne;) Endret 2. februar 2021 av Enmanelskeråhate 2
NorthernLight Skrevet 2. februar 2021 #17 Skrevet 2. februar 2021 (endret) Krantz95 skrev (3 timer siden): Slapp nå av. Koronaviruset er bare 0,02 prosentpoeng mer dødlig i Norge enn det influensa er. Det er så latterlig å sammenligne influensa med Covid-19. Man vet godt at hvis man ikke hadde tiltak så ville det blitt langt flere døde av covid.. Endret 2. februar 2021 av NorthernLight
Krantz95 Skrevet 2. februar 2021 #18 Skrevet 2. februar 2021 NorthernLight skrev (29 minutter siden): Det er så latterlig å sammenligne influensa med Covid-19. Man vet godt at hvis man ikke hadde tiltak så ville det blitt langt flere døde av covid.. Synes det er mer latterlig at man tror man kan styre et virus og slå det ned 🙂 2
NorthernLight Skrevet 2. februar 2021 #19 Skrevet 2. februar 2021 (endret) Krantz95 skrev (12 minutter siden): Synes det er mer latterlig at man tror man kan styre et virus og slå det ned 🙂 Man kan begrense spredning osv med tiltak, noe som er viktig i en pandemi. Det er ikke så vanskelig å skjønne.. Endret 2. februar 2021 av NorthernLight
Momma Skrevet 2. februar 2021 #20 Skrevet 2. februar 2021 Krantz95 skrev (4 timer siden): Slapp nå av. Koronaviruset er bare 0,02 prosentpoeng mer dødlig i Norge enn det influensa er. Har du sett bilder fra Italia, USA og andre land da dette viruset herjet på det verste? Tror du ikke disse landene har opplevd vanlig influensa før, og rister på hodet av utsagn som dine?
Anbefalte innlegg