Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er i en situasjon der jeg strøk på et emne jeg virkelig opplevde at jeg forsto. Begrunnelsen ga heller ingen innsikt i hva jeg feilet på. Jeg må jo ha feilet på noe, det må ha vært noe jeg gjorde som var altfor dårlig, men hva det var, det vet jeg ikke.

Jeg leser, men jeg opplever at det blir repetisjon av det jeg allerede kan og ikke hjelper til noe. Det hadde vært så mye bedre om jeg satt og leste og fikk en større forståelse. Jeg bruker mange timer på lesinga hver dag i tillegg til de nye emnene vi har uten at jeg føler det hjelper. Jeg har det fryktelig tungt nå og gråter mye da jeg ikke føler at jeg lærer mer og at jeg kommer til å stryke på konten om to uker. Noen med gode råd?

Anonymkode: ac09a...971

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva var begrunnelsen da?

Anonymkode: 0cb2a...8ba

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hva var begrunnelsen da?

En helt elendig sensorveiledning. Eks hvis spm var "hva kom først av høna og egget?" Sto det i veiledninga "studenten skal skrive hva som kom først av høna og egget" 

På noen få spm skrev de litt mer  "studenten bør trekke inn Antonsen sin teori". På analysene var det riktige analyser som de viste.

Problemet er at jeg trakk inn det de skrev og gjorde analysene korrekt. Derfor vet jeg jo ikke hva jeg gjorde feil på.

(Og selvfølgelig er dette oppdiktede oppgaver for å anonymisere litt)

Skrevet

Klagde du?

Anonymkode: ae66b...92b

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Klagde du?

Anonymkode: ae66b...92b

Ja, men svaret har ikke kommet enda.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Jeg er i en situasjon der jeg strøk på et emne jeg virkelig opplevde at jeg forsto. Begrunnelsen ga heller ingen innsikt i hva jeg feilet på. Jeg må jo ha feilet på noe, det må ha vært noe jeg gjorde som var altfor dårlig, men hva det var, det vet jeg ikke.

Jeg leser, men jeg opplever at det blir repetisjon av det jeg allerede kan og ikke hjelper til noe. Det hadde vært så mye bedre om jeg satt og leste og fikk en større forståelse. Jeg bruker mange timer på lesinga hver dag i tillegg til de nye emnene vi har uten at jeg føler det hjelper. Jeg har det fryktelig tungt nå og gråter mye da jeg ikke føler at jeg lærer mer og at jeg kommer til å stryke på konten om to uker. Noen med gode råd?

Ta et dypt innpust. 
Dette er feilen du gjør. Å jobbe mye betyr at du jobber ineffektivt. Målet ditt må derfor være å bruke mindre tid på å lese, men tvinge deg selv til effektiv lesing når du først leser.

Steg 1: sett en timeplan for deg selv som etterligner en reell studiehverdag pre-korona:
mandag-fredag:
8.00 - stå opp
8.30-9.30 - lese emne 1
9.30-10.00 - fysisk aktivitet ute
10.30-11.30 - oppgaver eller kreativ skriving eller refleksjon rundt emne 1
11.30-12.30 - lunsj
12.30-15.00 - dypdykk i emne 1 utenfor leseboka med fokus på refleksjon over pugging
15.00 -23.00 - fritid
(neste dag nytt emne)

lørdag og søndag? Helg

Det holder ikke å kunne det som står i boka. Du må forstå hvorfor det står der og hvilke refleksjoner det skal lede deg mot. Utdanning er kunsten å tenke og resonnere og reflektere mer enn kunsten å kunne. Mer fokus på refleksjon og mindre på å lese er noe alle studenter lærer i et normalår. Men nå er du litt på selvstyring og risikerer å oppdage det for seint.

Og i morgen bør du ringe professoren din og be om en veiledningssamtale. Det er sånt hen har betalt for.

Anonymkode: 2fb3f...2f7

• Liker 4
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Ta et dypt innpust. 
Dette er feilen du gjør. Å jobbe mye betyr at du jobber ineffektivt. Målet ditt må derfor være å bruke mindre tid på å lese, men tvinge deg selv til effektiv lesing når du først leser.

Steg 1: sett en timeplan for deg selv som etterligner en reell studiehverdag pre-korona:
mandag-fredag:
8.00 - stå opp
8.30-9.30 - lese emne 1
11.30-12.30 - lunsj
12.30-15.00 - dypdykk i emne 1 utenfor leseboka med fokus på refleksjon over pugging
15.00 -23.00 - fritid
(neste dag nytt emne)

lørdag og søndag? Helg

Det holder ikke å kunne det som står i boka. Du må forstå hvorfor det står der og hvilke refleksjoner det skal lede deg mot. Utdanning er kunsten å tenke og resonnere og reflektere mer enn kunsten å kunne. Mer fokus på refleksjon og mindre på å lese er noe alle studenter lærer i et normalår. Men nå er du litt på selvstyring og risikerer å oppdage det for seint.

Og i morgen bør du ringe professoren din og be om en veiledningssamtale. Det er sånt hen har betalt for.

Jobbe så mye for en bachelor? Litt overdrevent. Jeg jobber ca. 30 min til 1 time om dagen og har B i snitt.

Anonymkode: 4a033...f50

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Ta et dypt innpust. 

mandag-fredag:
8.00 - stå opp
8.30-9.30 - lese emne 1
11.30-12.30 - lunsj
15.00 -23.00 - fritid
(neste dag nytt emne)

lørdag og søndag? Helg

Tusen takk for gode tips. Du har nok rett i mye, jeg bør absolutt slappe av mer, men jeg får det liksom ikke helt til. Jeg sover dårlig og er konstant stresset. Mye av dette er nok at jeg ikke vet hva jeg feilet på. Det er ikke et fag som krever særlig mye refleksjon, det er litt som matte, 1+1=2. Noen deler krever refleksjon, men stort sett ikke.

Skrevet

Opp med hodet! Du kommer til å naile dette! Jeg strøk så det sang etter før jul. Hadde kont i forrige uke, og følte det gikk SÅ mye bedre! 💪🏻🏻 

Anonymkode: 1951a...192

Gjest AnonymBurker
Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker said:

Jobbe så mye for en bachelor? Litt overdrevent. Jeg jobber ca. 30 min til 1 time om dagen og har B i snitt.

Anonymkode: 4a033...f50

Enig. Jeg jobbet ikke i det hele tatt utover oblig, men leste kun noen få dager før eksamen. B i snitt her også.

Skrevet

Eg strøk og eit fag ein gong. Hylgråt, tok det opp og klarte det med glans. Feilen eg gjorde var at eg ikkje skjønte kva nynorsklæraren på høgskulen eigentlig var ute etter. Det var ikkje ein sånn eksamen der du bare svarte rett, men måtte analyse litteratur i lys av dagens barnekultur (skreiv masse piss) klagde ikkje. Ba om begrunnelse og arbeida hardt med å retta opp det eg gjorde feil. Har blitt bedre på faget fordi eg strøk. 

Anonymkode: 720c5...a44

Skrevet

En liten oppdatering. Fikk svar på  klagen min i dag og endte opp med C! Det skal nevnes at det var rekordhøy strykprosent på dette emnet dette semesteret. Normalt sett er det rundt 10% som strøk, dette året var det 46%. 

• Liker 13
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

En liten oppdatering. Fikk svar på  klagen min i dag og endte opp med C! Det skal nevnes at det var rekordhøy strykprosent på dette emnet dette semesteret. Normalt sett er det rundt 10% som strøk, dette året var det 46%. 

Haha, fra stryk til C, det er jo et solid hopp! Godt jobba :)

Anonymkode: 605cc...358

• Liker 5
Skrevet
18 hours ago, AnonymBurker said:

Enig. Jeg jobbet ikke i det hele tatt utover oblig, men leste kun noen få dager før eksamen. B i snitt her også.

Det spørs jo noe veldig på hvilke studieretning og hvilke emner man tar. Selvfølgelig finnes det veldig enkle emner, til og med relativt enkle bachelorgrader alt i alt. Og motsatt..

• Liker 2
Gjest AnonymBurker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Det spørs jo noe veldig på hvilke studieretning og hvilke emner man tar. Selvfølgelig finnes det veldig enkle emner, til og med relativt enkle bachelorgrader alt i alt. Og motsatt..

Selvsagt, men jeg tok en ganske utfordrende bachelorgrad. Alle i klassen jobbet hardt unntatt meg og et par kompiser. Vi er ingeniører hele gjengen.

Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker said:

Wow! Bra du klaget da! Skulle ikke gått an at sensorene vurderer oppgaver så forskjellig! Gratulerer!

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Wow! Bra du klaget da! Skulle ikke gått an at sensorene vurderer oppgaver så forskjellig! Gratulerer!

Tusen takk,  er mildt sagt sjokkert. Jeg visste at det ikke var den beste besvarelsen, men en E var det langt over. Svært deilig å få bekreftet at jeg ikke var så dårlig som stryk heheh.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...