Gjest Monikk Skrevet 1. februar 2021 #1 Skrevet 1. februar 2021 Jeg bor i en kommune hvor det hele veien har vært høye smittetall. Jeg er fulltidsstudent og jobber deltid i helsevesenet. Jeg har hatt hjemmeundervisning i flere måneder nå, men nå ser det ut som vi skal tilbake på skolen i løpet av denne uka. Jeg har også nylig byttet stilling i avdelingen hvor jeg jobber, og kommer til å følge helt nye rutiner og regler ift. der jeg jobbet før. Nå ønsker de bl.a at alle ansatte tester seg ukentlig. Og mye annet, som jeg må sette meg inn i når jeg starter.. Men spørsmålet: Med koronatesting, følger det med karantene til man får prøvesvaret. Og det medfører fravær fra skolen 1-2 dager i uken. Hvordan skal det gå? Har allerede testet meg 3 ganger i løpet av de siste månedene, til tross for at jeg bare har sittet hjemme. Men om jeg dukker opp snufsete og forkjølet på jobb, så må de vite at det ikke er korona. Praktiseres dette alle steder i helsevesenet? Jeg har ikke startet i den nye stillingen enda, men lurer på hvordan dette skal gå, om jeg skal gå å teste meg hele tiden, enten jeg er syk eller ei.. Jeg mistet en jobbhelg fordi jeg satt i karantene, og nå som skolen starter igjen fysisk, blir det jo fravær der også..
kvinne35+ Skrevet 1. februar 2021 #2 Skrevet 1. februar 2021 Kan du ikke teste deg hver fredag kveld da?
Gjest Monikk Skrevet 1. februar 2021 #3 Skrevet 1. februar 2021 kvinne35+ skrev (4 minutter siden): Kan du ikke teste deg hver fredag kveld da? Jeg jobber hovedsaklig bare i helger. Alle gangene jeg har testet meg, har det gått alt fra 1-6 dager for å få svar. Det går bort så mye tid i karantene 😩
Laraa Skrevet 1. februar 2021 #4 Skrevet 1. februar 2021 Vi har ikke karantene hos oss, med mindre du har forkjølelsessymptomer og det er grunnen til at du tester deg. Alle på jobb måtte teste seg etter juleferien og gikk rett i jobb dagen etter testen 1
kvinne35+ Skrevet 1. februar 2021 #5 Skrevet 1. februar 2021 Monikk skrev (18 minutter siden): Jeg jobber hovedsaklig bare i helger. Alle gangene jeg har testet meg, har det gått alt fra 1-6 dager for å få svar. Det går bort så mye tid i karantene 😩 Wow, når jeg har testet meg får jeg svar fra 1-2dager men det er pga jeg jobber i pasientnært arbeid (sykehjem).
Gjest Monikk Skrevet 1. februar 2021 #6 Skrevet 1. februar 2021 Laraa skrev (12 minutter siden): Vi har ikke karantene hos oss, med mindre du har forkjølelsessymptomer og det er grunnen til at du tester deg. Alle på jobb måtte teste seg etter juleferien og gikk rett i jobb dagen etter testen Makes sense. Har foreløpig hatt noe symptomer alle gangene jeg har testet meg, men det er klart at om det blir ukentlige tester på meg også, uten symptomer, så burde man få jobbe/gå på skole.
Mamma til én Skrevet 1. februar 2021 #7 Skrevet 1. februar 2021 Mener ganske sikkert at du kan gå rett på jobb/ skole etter test, når det bare er som rutine og ikke på indikasjon. Les på fhi, der står det mye 😊
Gjest ATLAS6 Skrevet 1. februar 2021 #8 Skrevet 1. februar 2021 Du må oppgi at du er helsepersonell. Da blir prøven din prioritert. Når du må teste deg ukentlig,m uten at det er grunn til å mistenke smitte,feks uten symptomer eller at du ikke er nærkontakt, så må du ikke i karantene.
Anbefalte innlegg