Gå til innhold

Når man ikke har lyst på mat.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva gjør jeg da? Titter inn i skuffer og skap. Kjøleskap og fryser. Kjører forbi takeaway og annet. Ikke anorektisk. Elsker mat, men klarer ikke svelge. Lei meg for brudd etter 20 år, så psykisk. Har gått ned 20 kg på 10 mnd. Sikkert greit, men kjenner jeg må spise noe, men svelgemuskelen kjennes lukket.

Anonymkode: d3116...a23

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kjøp næringsdrikker på apoteket og gå til legen. Hvorfor har du ikke tatt tak i dette før?

Anonymkode: 637ff...844

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Hva gjør jeg da? Titter inn i skuffer og skap. Kjøleskap og fryser. Kjører forbi takeaway og annet. Ikke anorektisk. Elsker mat, men klarer ikke svelge. Lei meg for brudd etter 20 år, så psykisk. Har gått ned 20 kg på 10 mnd. Sikkert greit, men kjenner jeg må spise noe, men svelgemuskelen kjennes lukket.

Hvorfor nevne anorektisk? Vet du egentlig hva anoreksi er?

Anonymkode: 3b1d9...dbc

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvorfor nevne anorektisk? Vet du egentlig hva anoreksi er?

Jeg tipper hun vet hva det er og hva det betyr. 

Ts. Stakkars, synd å lese om et brudd etter 20 år. Det er sikkert vanskelig å være alene etter så mange år. Klart det er tungt. Har du vurdert å dratt til legen? Har du noen å snakke med? 
Du vet dette selv men, kroppen din trenger næring. Prøv noen biter av frukt, smoothie, yoghurt eller noe slikt. Selv om det ikke frister. Det trenger ikke å være mye, bare noe. Bittelitt hver dag i begynnelsen. Håper du får set bedre. 🤍🤍🤍

Anonymkode: 3764c...fd6

Skrevet

Som nevnt i første svar, næringsdrikker fra apoteket. Smoothie, yoghurt osv noe som du bare kan svelge uten å tygge som også har noe næring. Er nok ikke dumt å gå til legen heller, og det er dessverre for mange en "vanlig" reaksjon på slike ting. Vært der selv.

Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Jeg tipper hun vet hva det er og hva det betyr. 

Ts. Stakkars, synd å lese om et brudd etter 20 år. Det er sikkert vanskelig å være alene etter så mange år. Klart det er tungt. Har du vurdert å dratt til legen? Har du noen å snakke med? 
Du vet dette selv men, kroppen din trenger næring. Prøv noen biter av frukt, smoothie, yoghurt eller noe slikt. Selv om det ikke frister. Det trenger ikke å være mye, bare noe. Bittelitt hver dag i begynnelsen. Håper du får set bedre. 🤍🤍🤍

Virker ikke sånn. Anoreksi handler faktisk ikke om å elske eller ikke elske mat. Maten er kun er symptom. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Virker ikke sånn. Anoreksi handler faktisk ikke om å elske eller ikke elske mat. Maten er kun er symptom. 

Var du virkelig slik du tolket HI.?

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Er det virkelig noe å henge seg opp i? Ts har det vondt, og får ikke til å spise. I forbifarten nevnte hun at det ikke dreier seg om anoreksi, som kan være greit å vite når man skal gi råd.

Ts: jeg skulle til å nevne ostesmørbrød, for det spiser jeg når matlysten ikke er på topp. Men så ser jeg at du sliter med å svelge. Du bør nok bestille en time til lege, som kan undersøke om det er noe fysisk med deg. Videre kan legen henvise til psykolog. Da jeg møtte veggen, var en av symptomene mine i forkant, at det var vanskelig å svelge mat (føltes som om jeg ble kvalt). Det var i perioder vanskelig å puste også. 

I mellomtiden kan du som andre anbefaler, drikke næringsdrikker og finmost smoothies. 

Anonymkode: 39e6a...be5

• Liker 1
Skrevet (endret)

.

Endret av Cleo88
Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Var du virkelig slik du tolket HI.?

Ja.

Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Er det virkelig noe å henge seg opp i? Ts har det vondt, og får ikke til å spise. I forbifarten nevnte hun at det ikke dreier seg om anoreksi, som kan være greit å vite når man skal gi råd.

Ts: jeg skulle til å nevne ostesmørbrød, for det spiser jeg når matlysten ikke er på topp. Men så ser jeg at du sliter med å svelge. Du bør nok bestille en time til lege, som kan undersøke om det er noe fysisk med deg. Videre kan legen henvise til psykolog. Da jeg møtte veggen, var en av symptomene mine i forkant, at det var vanskelig å svelge mat (føltes som om jeg ble kvalt). Det var i perioder vanskelig å puste også. 

I mellomtiden kan du som andre anbefaler, drikke næringsdrikker og finmost smoothies. 

Anonymkode: 39e6a...be5

Ja faktisk. Anoreksi er en alvorlig psykisk lidelse som er veldig misforstått og da synes jeg det er viktig å si i fra. Hadde hun nevnt en alvorlig fysisk lidelse hun hadde sagt hun ikke hadde som ikke hadde gitt noen mening hadde det vært helt ok å si i fra

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja faktisk. Anoreksi er en alvorlig psykisk lidelse som er veldig misforstått og da synes jeg det er viktig å si i fra. Hadde hun nevnt en alvorlig fysisk lidelse hun hadde sagt hun ikke hadde som ikke hadde gitt noen mening hadde det vært helt ok å si i fra

Det finnes tid og sted for å drive belærende opplysningsarbeid. Noen ganger er det viktigere å gjøre seg forstått enn å være 100% korrekt. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Sliter med det samme, drikker proteinpulver eller restitusjonsdrikk fra yt for å få i meg noe. 

Anonymkode: 0069f...dbf

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...