AnonymBruker Skrevet 1. februar 2021 #1 Skrevet 1. februar 2021 Vi har en nabo der familien har svært dårlig råd. De får det så vidt til å gå rundt, og korona og permitteringer har ikke hjulpet. Jeg har hjulpet dem med å søke redusert barnehagekostnad, men tror eldste barnet hadde hatt godt av fritidsaktivitet sammen med jevnaldrende. Jeg får vondt inni meg hver gang han har stått ved vinduet og sett på at vi kjører vår sønn til trening. Det er lengsel. Vi har hjulpet til økonomisk der vi kunne med småaktiviteter og lignende siden 6 åringen er venn med sønnen vår. Men jeg vil jo gjerne at han får mulighet til å delta på fritidsaktiviteter også, i likhet med andre barn. Kan man søke tilskudd hos kommunen? Har prøvd å søke og finne noe på kommunens sider, men alt gjelder lag, foreninger ++. Ingenting om privatpersoner. Snakk om Ullensaker kommune. Anonymkode: 534aa...e4c
Arkana Skrevet 1. februar 2021 #2 Skrevet 1. februar 2021 Jeg ville heller tatt direkte kontakt med de som leder aktiviteten barnet ønsker å gå på og forklare situasjonen. De aller fleste tilbyr redusert betaling, eller ingen betaling, hvis man har det vanskelig økonomisk. 7
Gjest Mikaela24 Skrevet 1. februar 2021 #3 Skrevet 1. februar 2021 Kommunen får slik støtte fra NAV. De som har behov for støtte sender inn søknad om dette til kommunen. Kommunen vil da dekke medlemsutgifter og grunnleggende utstyr til en fritidsaktivitet.
Arx Skrevet 1. februar 2021 #4 Skrevet 1. februar 2021 Sjekk Røde Kors i ditt område. Her får RK tilskudd til å dekke fritidsaktiviteter inntill en viss sum for barn og unge i lavinntektsfamilier. 2
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2021 #5 Skrevet 1. februar 2021 Hjemmesiden til kommunen var jo klin umulig å bruke! Kari-roboten klarte jo ikke å svare på ting... så det lureste er nok å ringe kommunen og de aktuelle aktivitetene og høre hva som finnes av alternativ! Anonymkode: 8c084...996
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2021 #6 Skrevet 1. februar 2021 I speideren her kan man søke tilskudd/redusert betaling av speiderforbundet😃 Anonymkode: 886d9...bd1
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2021 #7 Skrevet 1. februar 2021 Jeg sitter i styret i den lokale fotballklubben. Vi har den policy at INGEN barn skal måtte stå utenfor klubben om de ønsker å begynne. Vi tar imot påmelding fra foresatte og søker så kommunen om å få dekket utgiftene. Her er det en gitt sum man få dekket, husker ikke summen. Men vi har fått dekket treningsavgift, treningsklær og cupavgift til de som sliter mest. Og skulle kontigentkassa fra kommunen ikke rekke, så spytter vi som klubb inn resten. Ta kontakt med trener til barnet ditt og hør om de har en lignende ordning, evt et av styremedlemmene. Anonymkode: 43521...a32 13
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2021 #8 Skrevet 1. februar 2021 Mikaela24 skrev (51 minutter siden): Kommunen får slik støtte fra NAV. De som har behov for støtte sender inn søknad om dette til kommunen. Kommunen vil da dekke medlemsutgifter og grunnleggende utstyr til en fritidsaktivitet. Det er nettopp søknaden jeg sliter med å finne. Aner ikke hva slags søknad og som en under her også sier; kommunens sider er umulige å bruke. jeg kan snakke med dem i morgen kanskje. Anonymkode: 534aa...e4c
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2021 #9 Skrevet 1. februar 2021 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Jeg sitter i styret i den lokale fotballklubben. Vi har den policy at INGEN barn skal måtte stå utenfor klubben om de ønsker å begynne. Vi tar imot påmelding fra foresatte og søker så kommunen om å få dekket utgiftene. Her er det en gitt sum man få dekket, husker ikke summen. Men vi har fått dekket treningsavgift, treningsklær og cupavgift til de som sliter mest. Og skulle kontigentkassa fra kommunen ikke rekke, så spytter vi som klubb inn resten. Ta kontakt med trener til barnet ditt og hør om de har en lignende ordning, evt et av styremedlemmene. Anonymkode: 43521...a32 Så herlig tiltak! jeg skal sjekke litt i morgen. Takk for tips 😃 Anonymkode: 534aa...e4c 1
Gjest Mikaela24 Skrevet 1. februar 2021 #10 Skrevet 1. februar 2021 (endret) AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Jeg sitter i styret i den lokale fotballklubben. Vi har den policy at INGEN barn skal måtte stå utenfor klubben om de ønsker å begynne. Vi tar imot påmelding fra foresatte og søker så kommunen om å få dekket utgiftene. Her er det en gitt sum man få dekket, husker ikke summen. Men vi har fått dekket treningsavgift, treningsklær og cupavgift til de som sliter mest. Og skulle kontigentkassa fra kommunen ikke rekke, så spytter vi som klubb inn resten. Ta kontakt med trener til barnet ditt og hør om de har en lignende ordning, evt et av styremedlemmene. Anonymkode: 43521...a32 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Det er nettopp søknaden jeg sliter med å finne. Aner ikke hva slags søknad og som en under her også sier; kommunens sider er umulige å bruke. jeg kan snakke med dem i morgen kanskje. Anonymkode: 534aa...e4c Ser du har fått et veldig fint svar. Ring gjerne kommunen og spør om du ikke finner ut av det. Ikke alle kommuner er like flinke til å oppdatere nettsidene sine. Forresten, så flott at du bryr deg. Du gjør virkelig en forskjell ❤️Widget span Endret 1. februar 2021 av Mikaela24
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2021 #11 Skrevet 2. februar 2021 Vet du at han vil begynne på akkurat fotball, på akkurat det laget? Jeg ville hørt med foreldrene (at dette er noe de ønsker han skal gå på hvis det var billig/gratis), så ville jeg bare kontaktet treneren/klubben (anonymiser gutten). De vet akkurat hvilke ordningersom finns, også innad i kommunen, hvordan søke hvor og hvordan, og de er sikkert behjelpelige med gratis «prøvetimer» ganske lenge, ikke sikkert en kommunal søknad er nødvendig før til neste år. DU kan selvsagt ikke søke tilskudd fra kommunen. Men du kan ta med deg gutten på treninga. Vet du at det ikke er andre ting han ønsker? Kor er ofte superbillig. Kulturskolen har rabatt for lavtlønnede (men er nok dyrt uansett). Allidrett er noen ganger gratis for den aldersgruppen. Norges musikkorpsforbund har ordninger det korpset søker støtte for medlemmer som ikke har økonomi til vanlig kontigent og turer ol, og der vet jeg man bare spør korpsstyret om å slippe betalingen, ingen søknad fra forelderens side, bare personlig forklaring. Osv. Finn først ut hva han/foreldrene ønsker, og ta det derfra. Ikke begynn med kommunen. En del fotballtreninger er sikkert greit å være gratispassasjer på hvis man spør på forhånd. Anonymkode: 7787d...996 4
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2021 #12 Skrevet 2. februar 2021 Søk opp nettsiden til de aktivitetene som er aktuelle. Ofte har de en egen nettside. Da pleier det gjerne å være info der om man kan få økonomisk støtte. Noen ganger hender det at man kan være heldig og få dekket alt det økonomiske fra fritidsklubben. Du kan også sjekke om dere har en Vel-forening i området deres, hør med lederen der om det er mulig å søke støtte fra de. Jeg har vært med i styret til en Vel-forening før, og lederen vår hadde et ekstra varmt hjerte for barn og unge. Den Vel-foreningen hadde også en god del midler på bok, så det er en mulighet. Jeg er enig med de som sier at kommunen/NAV ikke bør være det første man prøver. Lykke til. ❤️ Anonymkode: d58a6...937 2
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2021 #13 Skrevet 2. februar 2021 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Det er nettopp søknaden jeg sliter med å finne. Aner ikke hva slags søknad og som en under her også sier; kommunens sider er umulige å bruke. jeg kan snakke med dem i morgen kanskje. Anonymkode: 534aa...e4c I Oslo så er det sosialtjenesten man må henvende seg til. Kanskje du kan spørre dem? Jeg vet ikke hvordan det fungerer i Ullensaker, men utrolig flott at du prøver ❤️ Anonymkode: 76a51...fa0
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2021 #14 Skrevet 2. februar 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): I Oslo så er det sosialtjenesten man må henvende seg til. Kanskje du kan spørre dem? Jeg vet ikke hvordan det fungerer i Ullensaker, men utrolig flott at du prøver ❤️ Anonymkode: 76a51...fa0 Ikke lenger. I Oslo har alle bydelene innført støtteordning som fungerer slik at man søker gjennom den aktiviteten man ønsker å gå på, ingen kontakt med NAV. Om andre kommuner har tilsvarende, vet jeg ikke. Anonymkode: f0964...26b
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2021 #15 Skrevet 2. februar 2021 Jeg har vært kasserer i en svømmeklubb, og da hendte det at noen barn hadde aktivitetskort som gjorde at de fikk støtte til en aktivitet. Da sendte vi en faktura til kommunen, så dekket de kostnaden for barnet. Så kanskje du kan ringe kommunen og spørre om noe slikt finnes? Om noen hadde tatt kontakt og sa de ikke hadde råd så hadde vi selvsagt lagt tilrette for det- enten ved å søke eller redusere betalingen. Men mange har nok en høy terskel for å be om slik hjelp. Anonymkode: c1304...1f4 1
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2021 #16 Skrevet 2. februar 2021 Jeg er egentlig litt uenig med de som sier at man ikke skal prøve med kommunen først. Tror mange synes det er lettere å få tilskudd fra kommunen enn å få veldedighet fra idrettslag eller vel-foreninger hvor det sitter naboer og andre kjente i styrene. Og kommunene har gjerne en pott å dele ut uansett! Anonymkode: c1304...1f4 2
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2021 #17 Skrevet 2. februar 2021 Alle aktivitetene til barna mine her i Trondheim har tilpassede priser for barn fra familier med lavere inntekt. Både kulturskolen, fotballklubben og andre ting de har vært med på. Det er bare å ta kontakt med leder/administrasjon for mer informasjon. Anonymkode: 13b55...6bd 2
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2021 #18 Skrevet 2. februar 2021 Tror klubbene er pålagt å gi tilbud til alle. I Ullern fotball (stor klubb) i Oslo er det sånn selv om prisene for satsingsfotballen er veldig høye. Anonymkode: 2cc28...16d 1
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2021 #19 Skrevet 2. februar 2021 Man kan si mye dumt om kommunepolitikken i Arendal, men her har de valgt å gi alle barn (6-16år) 1000kr i halvåret til en aktivitet. Uansett familie og inntekt! Syns det er veldig fint. Anonymkode: 694d5...751 1
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2021 #20 Skrevet 2. februar 2021 Husk at det ofte ikke er selve kontigenten som er det dyreste med mange aktiviteter. Det er utgifter til utstyr, fotballsko, drakt, turer og turneringer, og slike ting som ofte er det største hinderet. For vår del, som i utgangspunktet har god økonomi, merket det godt på lommeboka da poden droppa fotballaget for å danse hipp hopp på dansestudio. Det ble langt billigere for oss å ha ham på privat dansestudio, tro det eller ei. Årsavgiften er høyere. Men vi har null utgifter til turer, turneringer, treningssamlinger, fotballsko osv. Til hipp-hopp’en holder det med ei baggy t-skjorte, som det alt er mange av i klesskapet, og ei hvilken som helst løs joggebukse. That’s it. Null dugnad er det også. Ingen krav om å stille med to bakte kaker til kiosken på kampdager. Anonymkode: 29f0f...d17 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå