Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min første reaksjon er å ringe til lønnsavdelignen å be dem ordne opp i det, mens min bedre halvdel mener at jeg ikke skal si i fra. Jeg mener at det vil medføre at jeg må tilbakebetale det når de finner det ut.

What to do?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Forstår ikke helt hva du mener her, men hvis du har fått utbetalt for mye lønn er det klart du skal si fra.

Skrevet

Jeg ville ringt. Som du sier, det verste som kan skje er at du må betale tilbake, så det er like greit å vite med en gang.

Skrevet
Jeg ville ringt. Som du sier, det verste som kan skje er at du må betale tilbake, så det er like greit å vite med en gang.

Jepp, det tenker jeg også. Tror jeg følger mitt hjerten. Takk for veiledningen. ;)

Skrevet

Det er kjipt å få krav om tilbakebetaling når man allerede har brukt opp pengene.

Skrevet

Selvfølgelig skal du ringe, kanskje er lønna riktig og da kan du jo bruke pengene med god samvittighet. Dersom du har fått for mye utbetalt forhindrer du i alle fall å få et stygt rykte.... Kanskje slipper du og betale også...siden du var så grei....

Skrevet

Ærlighet varer lengst.... :)

Seff må du betale tilbake, men du hadde ikke rett på pengene i utgangspunktet. Jeg fikk utbetalt nesten en hel månedslønn for mye en gang, og sa seff i fra!

Gjest Violetta
Skrevet

Jeg hadde helt klart sagt i fra, pengene er jo ikke dine...

Skrevet

Står det ikke vanligvis noe i arbeidskontrakten om at man er pliktig til å si i fra dersom man får utbetalt for mye? Og at du er pliktig til å betale tilbake når/hvis det blir oppdaget...

Ville uansett sagt i fra, pengene er jo ikke dine ;)

Skrevet (endret)

Kunne jo ha vært en velfortjent lønnsøkning.

;)

Uansett, trenger ikke flere råd nå. Takker. :)

Endret av Lillesøster
Skrevet

Som oftest må man betale tilbake. Men ikke alltid alt på en gang. Og dersom det er omstendigheter som gjør ting "rotete" og du ikke forstod eller burde har forstått, så kan du få beholde pengene.

Skrevet

Dersom arbeidskontrakten ikke inneholder en klausul om at det er adgang til å trekke i neste lønn så har arbeidsgiver IKKE anledning til å trekke noe som helst.

Det betyr ikke at man ikke plikter å betale tilbake - det betyr bare at de må gjøre en avtale med deg om hvordan.

Uansett - hvis man ønsker å bevare et godt forhold til sin arbeidsgiver sier man fra når man har fått for mye penger. Da har man også mulighet til å få dette tilbakebetalt før det blir brukt opp og uten at det kommer et stort trekk på lønnen.

Skrevet

Jeg har opplevd den "oi, her har jeg da fått altor mye penger" en gang, og sa fra med en gang, men fikk vite at det var rett, og det var jo en deilig følelse.

Har opplevd å få for lite også, registrert med feil lønnstrinn på lønnskontoret, og sa selvsagt fra da også. Og fikk etterbetalt.

Klart man sier fra, begge veier.

Skrevet
:hoppe: jippi, det var lønnsøkning. :hoppe:
Gjest Embla s
Skrevet
:hoppe: jippi, det var lønnsøkning.  :hoppe:

:bursdag:

Så bra!!

(men uten at du visste om det?)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...