Gå til innhold

Sliter med vond rygg - dårlig tilrettelegging.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei alle.

Jeg jobber i hjemmesykepleien, og i det siste har jeg hatt ufattelig vondt i ryggen. Har mange tunge brukere, og noen brukere har ikke sykehusseng en gang, og må derfor bøye oss for å hjelpe de Det er blitt tatt opp flere ganger men ingen gjør noe. Vi har tunge brukere som helst ikke skulle vært hjemme, men dagene bare forsetter uten at ting blir gjort.

Nå har jeg ufattelig vondt i ryggen.  Jeg prøver å ha en god ergonomisk stilling når jeg arbeider men noen ganger går det bare ikke.
Det er helt umulig å tilrettelegge på jobben da vi har mange lister som skal fordeles, og alle lister har tunge brukere. 

Føler ikke at jeg blir hørt. Jeg bare forsetter i samme tralten og knekker nesten ryggen for denne jobben her.

Noen som har vært i samme situasjon?

Anonymkode: c70d7...e4f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan jeg gå til legen og få smertestillende evt?

Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Hei alle.

Jeg jobber i hjemmesykepleien, og i det siste har jeg hatt ufattelig vondt i ryggen. Har mange tunge brukere, og noen brukere har ikke sykehusseng en gang, og må derfor bøye oss for å hjelpe de Det er blitt tatt opp flere ganger men ingen gjør noe. Vi har tunge brukere som helst ikke skulle vært hjemme, men dagene bare forsetter uten at ting blir gjort.

Nå har jeg ufattelig vondt i ryggen.  Jeg prøver å ha en god ergonomisk stilling når jeg arbeider men noen ganger går det bare ikke.
Det er helt umulig å tilrettelegge på jobben da vi har mange lister som skal fordeles, og alle lister har tunge brukere. 

Føler ikke at jeg blir hørt. Jeg bare forsetter i samme tralten og knekker nesten ryggen for denne jobben her.

Noen som har vært i samme situasjon?

Hva tenker du kan hjelpe deg for å kunne klare jobben? 

Anonymkode: f21a3...eed

Skrevet

Ts, dette må du ta på alvor. Jeg ødela ryggen min når jeg jobba i hjemmesykepleien. Sliter med det enda. 

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hva tenker du kan hjelpe deg for å kunne klare jobben? 

Jeg føler at jeg trenger å bli hørt. Jeg tar opp at det er dårlig ergonomi på arbeidsplassen, men ingenting skjer.  De forventer liksom at vi bare skal stå i det. 

• Liker 1
Skrevet
Tuttifrutt skrev (2 timer siden):

Ts, dette må du ta på alvor. Jeg ødela ryggen min når jeg jobba i hjemmesykepleien. Sliter med det enda. 

Ja jeg skjønner, men hva skal jeg gjøre? 

Skrevet

Du snakker med lege og ber om en sjekk for å se om det er skade, slitasje eller revmatisme. Også finner ut hva som må gjøres etter denne sjekken. Om legen ikke tar deg seriøst så bytt eller gå privat. MR av korsrygg og IS ledd. 

Anonymkode: e57cc...661

• Liker 3
Skrevet

Jeg jobber og i hjemmesykepleien, og har gjort det i noen år. Sliter også dn del med ryggen, og det kan man neste ikke unngå i dette yrket. 😕 Lurer virkelig på hva man kan gjøre den dagen man ikke kan jobbe med dette lengre. Alle jobber krever jo lange utdaninger og erfaringer, og jeg har ikke lyst å studere videre.

Anonymkode: 71898...2c0

• Liker 2
Gjest theTitanic
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Ja jeg skjønner, men hva skal jeg gjøre? 

Mener på at de plikter å tilrettelegge. Dette kan kanskje løses med et hjelpemiddel. Om alle pasientene hadde en krok i taket over sengen og dere hadde en form for transportabel vinsj feks? 

Skrevet

Kan du settes til oppgaver som ikke er løft? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 1.2.2021 den 21.31):

Kan jeg gå til legen og få smertestillende evt?

Dette er IKKE riktig løsning..... Konsekvensene av vond rygg forsvinner ikke med smertestillende, og paracet og ibux tar neppe denne typen smerter. Dessuten vil ikke en lege skrive ut svært sterke smertestillende til bruk på jobb. 

Du burde legge inn avvik på dette. Det er ikke greit at det er så dårlig tilrettelagt for helsearbeidere. Du ødelegger jo deg selv og sjansen for å holde ut i yrket er kjempe liten. Er ikke lenge før du kanskje må ha en lang sykmelding, og det vil vel ikke kommunen ha noe av? Snakk med verneombud på arbeidsplassen din og ikke slutt å mas om tilrettelegging. Du kan ikke fortsette sånn. 

Anonymkode: 52e1e...fe0

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Dette er IKKE riktig løsning..... Konsekvensene av vond rygg forsvinner ikke med smertestillende, og paracet og ibux tar neppe denne typen smerter. Dessuten vil ikke en lege skrive ut svært sterke smertestillende til bruk på jobb. 

Du burde legge inn avvik på dette. Det er ikke greit at det er så dårlig tilrettelagt for helsearbeidere. Du ødelegger jo deg selv og sjansen for å holde ut i yrket er kjempe liten. Er ikke lenge før du kanskje må ha en lang sykmelding, og det vil vel ikke kommunen ha noe av? Snakk med verneombud på arbeidsplassen din og ikke slutt å mas om tilrettelegging. Du kan ikke fortsette sånn. 

Anonymkode: 52e1e...fe0

Kan gjøre det ja. Prøve å prate med verneombud. Vet ikke hvor lenge jeg klarer mer. Legen har ventetid på opptil 2 uker, hva skal jeg gjøre i mellomtiden.. 

Skrevet
45 minutter siden, AnonymBruker said:

hva skal jeg gjøre i mellomtiden.. 

Gå tur i ulendt terreng og styrk kjernemuskulaturen.

Anonymkode: 540e3...155

• Liker 2
  • 3 uker senere...
Skrevet

Jeg sitter mye i løpet av en dag selv, og ryggen gjør drit vond :( sjefen min snakket noe om at en kan får dekt ergonomisk utstyr hos nav. . kan liksom ikke finne så mye info om dette. Min mor kjøpte en sånn sittepute og skryter veldig av den. Er det noen som vet om man kan få dekt en sånn pute?

Anonymkode: 4ef02...e3e

Skrevet

Tenker at arb plassen må se på tiltak som hjelper dere alle. Er selv i helsevesenet og har mange tunge løft.

Her har mange fått tilrettelagt, men de som ikke har tilrettelagt må da ta dobbel tyngde. Noe som slår ut i sykmeldinger. 

Anonymkode: 6cd84...13f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...