Gå til innhold

FHI har et forklaringsproblem om valgt vaksineringstrategi

Anbefalte innlegg

Skrevet

https://www.aftenposten.no/meninger/debatt/i/6zBQOe/vaksineprioriteringen-maa-forklares-bedre

Dette er bare en av mange innlegg som jevnlig dukker opp i media med kritiske blikk mot FHI og regjeringens valg av vaksineringstrategi.

Jeg må si meg helt enig med forfatteren her. Det er ingenting faglig i valget av jevn distribusjon over hele landet når smittetrykket er på noen få steder. Det er i Oslo og omegn folk bor, jobber og studerer. Derfra reiser de til andre deler av landet. Det er absolutt ulogisk at man ikke skal prioritere de tettest befolkede områdene når det gjelder vaksinering og skal ''kaste bort'' vaksiner på fjerne strøk uten smitte. Dette og at man var altfor sen med å stenge den norske grensen er, etter min mening, de to største tabbene denne regjeringen (og de som gir råd og anbefalinger til regjeringen) gjorde.

Hvor stor fare man står i alt i alt, bestemmes av to ting: risiko for å bli smittet og risiko for alvorlig forløp hvis man er blitt smittet. Ut ifra dette virker det opplagt at man bør la være å bruke knappe vaksinedoser på Røros, når det er behov for dem på Stovner og Søndre Nordstrand.

En smittet 80-åring på Røros har riktignok ca. ti ganger så stor risiko for å dø som en smittet 60-åring på Stovner ifølge FHIs smittetall (ca. 10 prosent mot ca. 1 prosent).

Men risikoen for at en 80-åring på Røros overhodet blir smittet, er bare i størrelsesorden en hundredel av risikoen for at en 60-åring på Stovner blir smittet (i størrelsesorden 0,01 prosent i løpet av en måned på Røros mot ca. 1 prosent på Stovner og Søndre Nordstrand).

Tar man hensyn til begge forholdene, svever 60-åringen på Stovner og Søndre Nordstrand i ca. ti ganger så stor fare.

...

Til slutt: Beregningen ovenfor er basert på grove anslag og ikke ment som fasitsvar. Folkehelseinstituttet kan og bør legge frem mer presise beregninger som folk kan forstå. Og helseminister Bent Høie (H) er på ville veier når han 23. januar sier til Aftenposten at vaksineprioritering i hovedsak er et faglig spørsmål. Det er alvorlig ansvarsfraskrivelse.

• Liker 2
  • Opprett ny...