AnonymBruker Skrevet 1. februar 2021 #1 Skrevet 1. februar 2021 Jeg har nylig fått innvilget ung ufør. Har gått på AAP frem til da. Vil jeg miste ung ufør tilbakebetalingen? Det står i vedtaket at det er fra 2016 til nå. Jeg har ikke fått ung uførtillegget på aap. Men vil jeg nå ikke få den tilbakebetalingen fra 2016 frem til nå? "Arbeidsavklaringspenger Fra 1. februar 2020 skal minsteytelsen til mottakere av arbeidsavklaringspenger under 25 år reduseres fra 2G til 2/3 av 2G. Videre vil Ung ufør-tillegget i arbeidsavklaringspenger for alle mottakere avvikles, uavhengig av alder. Endringene vil ha virkning for nye mottakere av ytelsen." https://www.nav.no/no/person/innhold-til-person-forside/nyttig-a-vite/endringer-i-regelverk-og-satser-fra-januar-2020 Har du fått innvilget ung ufør nå etter 1.februar 2020: hvordan ble det med ung ufør tillegget og tilbakebetaling for deg? fikk du det ikke? Anonymkode: 584de...e23
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2021 #2 Skrevet 1. februar 2021 Du får etterbetaling i de periodene du har hatt aap. De som har fått innvilget aap etter 1. Februar 2020 vil ikke få etterbetaling. Tar vanligvis 8-12 mnd før etterbetalingen kommer. Anonymkode: 42b63...54b 1
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2021 #3 Skrevet 1. februar 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg har nylig fått innvilget ung ufør. Har gått på AAP frem til da. Vil jeg miste ung ufør tilbakebetalingen? Det står i vedtaket at det er fra 2016 til nå. Jeg har ikke fått ung uførtillegget på aap. Men vil jeg nå ikke få den tilbakebetalingen fra 2016 frem til nå? "Arbeidsavklaringspenger Fra 1. februar 2020 skal minsteytelsen til mottakere av arbeidsavklaringspenger under 25 år reduseres fra 2G til 2/3 av 2G. Videre vil Ung ufør-tillegget i arbeidsavklaringspenger for alle mottakere avvikles, uavhengig av alder. Endringene vil ha virkning for nye mottakere av ytelsen." https://www.nav.no/no/person/innhold-til-person-forside/nyttig-a-vite/endringer-i-regelverk-og-satser-fra-januar-2020 Har du fått innvilget ung ufør nå etter 1.februar 2020: hvordan ble det med ung ufør tillegget og tilbakebetaling for deg? fikk du det ikke? Anonymkode: 584de...e23 Jeg fikk innvilget i mars, eller fra april da. Jeg var også på aap først. I november fikk jeg etterbetaling ung ufør. Anonymkode: 1ffde...c63
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2021 #4 Skrevet 1. februar 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Du får etterbetaling i de periodene du har hatt aap. De som har fått innvilget aap etter 1. Februar 2020 vil ikke få etterbetaling. Tar vanligvis 8-12 mnd før etterbetalingen kommer. Anonymkode: 42b63...54b Oy. så lenge. får man noe brev om hvor mye før det eller hører man ingenting før 8-12 mnd? AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg fikk innvilget i mars, eller fra april da. Jeg var også på aap først. I november fikk jeg etterbetaling ung ufør. Anonymkode: 1ffde...c63 Ok, så du fikk det etter februar. takk for svar Anonymkode: 584de...e23
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2021 #5 Skrevet 1. februar 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Oy. så lenge. får man noe brev om hvor mye før det eller hører man ingenting før 8-12 mnd? Ok, så du fikk det etter februar. takk for svar Anonymkode: 584de...e23 Du hører ingenting før pengene plutselig står på konto. Selv fikk jeg innvilget ung ufør i desember 2019 og jeg fikk etterbetaling i rundt juni 2020 hvis jeg husker riktig. Anonymkode: f27fe...055
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2021 #6 Skrevet 1. februar 2021 4 minutter siden, AnonymBruker said: Oy. så lenge. får man noe brev om hvor mye før det eller hører man ingenting før 8-12 mnd? Anonymkode: 584de...e23 Som oftest bare dumper pengene inn på konto, så dukker det opp et vedtak om etterbetaling fra nav et par dager senere. Anonymkode: 42b63...54b
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2021 #7 Skrevet 1. februar 2021 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Du hører ingenting før pengene plutselig står på konto. Selv fikk jeg innvilget ung ufør i desember 2019 og jeg fikk etterbetaling i rundt juni 2020 hvis jeg husker riktig. Anonymkode: f27fe...055 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Som oftest bare dumper pengene inn på konto, så dukker det opp et vedtak om etterbetaling fra nav et par dager senere. Anonymkode: 42b63...54b Ok fint å vite. Skal også få etterbetaling på selve uføretrygden men det blir jo noe annet enn ung ufør tillegget, slik som jeg forstår det. får bare vent og se da Anonymkode: 584de...e23
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2021 #8 Skrevet 1. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ok fint å vite. Skal også få etterbetaling på selve uføretrygden men det blir jo noe annet enn ung ufør tillegget, slik som jeg forstår det. får bare vent og se da Anonymkode: 584de...e23 Jeg tror etterbetaling på selve uføretrygden får du tidligere. Hvis jeg husker riktig så fikk jeg etterbetalt det 2-3-4 uker etter.Det var fordi jeg fikk først vanlig ufør i desember 2019 og ung ufør innvilget først i begynnelsen av januar 2020. da fikk jeg etterbetalt det lille mellomlegget. Anonymkode: f27fe...055
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2021 #9 Skrevet 1. februar 2021 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Jeg tror etterbetaling på selve uføretrygden får du tidligere. Hvis jeg husker riktig så fikk jeg etterbetalt det 2-3-4 uker etter.Det var fordi jeg fikk først vanlig ufør i desember 2019 og ung ufør innvilget først i begynnelsen av januar 2020. da fikk jeg etterbetalt det lille mellomlegget. Anonymkode: f27fe...055 Slik jeg også tolker det. Jeg skal få for Desember og Januar. Da det står at "virkningstidspunktet" er fra Desember. Så jeg vil få de månedene snart, slik jeg forstår det. Mens den store tilbakebetalingen fra ung ufør tillegget, den kan ta måneder. Anonymkode: 584de...e23
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2021 #10 Skrevet 1. februar 2021 Dere som har fått etterbetaling, kan jeg spørre hvor mye dere fikk? Anonymkode: f7108...a37
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2021 #11 Skrevet 1. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Dere som har fått etterbetaling, kan jeg spørre hvor mye dere fikk? Anonymkode: f7108...a37 Rundt 170 000. fikk fra ca 2012-2019. Anonymkode: f27fe...055 1
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2021 #12 Skrevet 2. februar 2021 Får man fremdeles innvilget ung ufør? Jeg trodde det var avviklet? Grunnen til at jeg spør er at jeg kjenner en som nylig fikk innvilget ufør, men fikk beskjed om at ung ufør ikke var en greie lenger? Men mulig vedkommende har missforstått? Anonymkode: 1631f...1de
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2021 #13 Skrevet 2. februar 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Får man fremdeles innvilget ung ufør? Jeg trodde det var avviklet? Grunnen til at jeg spør er at jeg kjenner en som nylig fikk innvilget ufør, men fikk beskjed om at ung ufør ikke var en greie lenger? Men mulig vedkommende har missforstått? Anonymkode: 1631f...1de Ung ufør på uføretrygd finnes fremdeles, men ung ufør tillegget på AAP ble avviklet for nye mottakere fra 1.februar 2020. Anonymkode: f27fe...055 1
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2021 #14 Skrevet 2. februar 2021 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Ung ufør på uføretrygd finnes fremdeles, men ung ufør tillegget på AAP ble avviklet for nye mottakere fra 1.februar 2020. Anonymkode: f27fe...055 Jeg prøvde å spørre NAV på chatten men fikk ikke noe godt svar på om vi får etterbetaling. Om vi har fått innvilget ung ufør etter februar 2020 og som har gått på AAP før det Anonymkode: 584de...e23
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2021 #15 Skrevet 6. februar 2021 Jeg fikk innvilget ung ufør fra mars 2020. Gått på AAP siden starten 2016. Jeg fikk etterbetalt rundt 70000kr etter skattetrekk. De trekker vel 40% i skatt tror jeg, så du skal få slippe å få skattesmell. Også får du mulig litt ekstra igjen på skatten neste år istede. Etterbetalingen kom innenfor «tidsfristen». De sier 6-8 måneder, men det er ikke noe frist de er nødt til å holde, men likevel holder de den stort sett. Når jeg fikk innvilget ung uføre ventet jeg rundt en måneds tid, også sendte jeg en melding inne på ditt nav der jeg bare spurte om de hadde opprettet sak på etterbetaling. Dette er ikke noe du er nødt til å gjøre, men da har du i hvert fall gjort det. Gratulerer med innvilget ung ufør. Håper du klarer å slappe av nå, og konsentrere deg om deg selv, og å leve best mulig med de utfordringene du har!😊 Anonymkode: 0cbc3...15f
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2021 #16 Skrevet 6. februar 2021 AnonymBruker skrev (På 2.2.2021 den 15.14): Jeg prøvde å spørre NAV på chatten men fikk ikke noe godt svar på om vi får etterbetaling. Om vi har fått innvilget ung ufør etter februar 2020 og som har gått på AAP før det Anonymkode: 584de...e23 Da skal du få det. om du hadde fått AAP etter 1 feb. 2020 ville du ikke fått det. Anonymkode: f27fe...055 1
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2021 #17 Skrevet 7. februar 2021 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Jeg fikk innvilget ung ufør fra mars 2020. Gått på AAP siden starten 2016. Jeg fikk etterbetalt rundt 70000kr etter skattetrekk. De trekker vel 40% i skatt tror jeg, så du skal få slippe å få skattesmell. Også får du mulig litt ekstra igjen på skatten neste år istede. Etterbetalingen kom innenfor «tidsfristen». De sier 6-8 måneder, men det er ikke noe frist de er nødt til å holde, men likevel holder de den stort sett. Når jeg fikk innvilget ung uføre ventet jeg rundt en måneds tid, også sendte jeg en melding inne på ditt nav der jeg bare spurte om de hadde opprettet sak på etterbetaling. Dette er ikke noe du er nødt til å gjøre, men da har du i hvert fall gjort det. Gratulerer med innvilget ung ufør. Håper du klarer å slappe av nå, og konsentrere deg om deg selv, og å leve best mulig med de utfordringene du har!😊 Anonymkode: 0cbc3...15f 40% skatt er helt sykt 😮 Må vell bare sende en melding om noen uker. Det er 2 etterbetalinger jeg venter på. I vedtaket står det at "virkningspunktet" er november 2020. Så jeg skal ha etterbetalt fra november til og med januar 2021. Også trekker de fra 1 mnd aap og 2 mnd sosialhjelp regner jeg med. Rakk ikke å få tilbake aap før jeg fikk det innvilget. Hvor lang tid tok det før du fikk den utbetalingen? uføretrygden er jo regnet 1 mnd etter prosessen ble startet står det i vedtaket. Også er det den ung ufør etterbetalingen som jeg ble usikker på om jeg ville miste. Får håp det ikke tar et helt år med 6 mnd. AnonymBruker skrev (12 timer siden): Da skal du få det. om du hadde fått AAP etter 1 feb. 2020 ville du ikke fått det. Anonymkode: f27fe...055 bra, da har jeg forstått rett. ts Anonymkode: 584de...e23
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2021 #18 Skrevet 7. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): 40% skatt er helt sykt 😮 Må vell bare sende en melding om noen uker. Det er 2 etterbetalinger jeg venter på. I vedtaket står det at "virkningspunktet" er november 2020. Så jeg skal ha etterbetalt fra november til og med januar 2021. Også trekker de fra 1 mnd aap og 2 mnd sosialhjelp regner jeg med. Rakk ikke å få tilbake aap før jeg fikk det innvilget. Hvor lang tid tok det før du fikk den utbetalingen? uføretrygden er jo regnet 1 mnd etter prosessen ble startet står det i vedtaket. Også er det den ung ufør etterbetalingen som jeg ble usikker på om jeg ville miste. Får håp det ikke tar et helt år med 6 mnd. bra, da har jeg forstått rett. ts Anonymkode: 584de...e23 Jeg husker ikke når jeg fikk etterbetalt for tiden mellom innvilget ufør og ung ufør. Fikk innvilget vanlig ufør i mars, og ung ufør i april. Fikk vel kanskje etterbetalingen ca likt med utbetalingen av ung ufør i april? Anonymkode: 0cbc3...15f
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2021 #19 Skrevet 7. februar 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): AnonymBruker skrev (14 timer siden): Jeg fikk innvilget ung ufør fra mars 2020. Gått på AAP siden starten 2016. Jeg fikk etterbetalt rundt 70000kr etter skattetrekk. De trekker vel 40% i skatt tror jeg, så du skal få slippe å få skattesmell. Også får du mulig litt ekstra igjen på skatten neste år istede. Etterbetalingen kom innenfor «tidsfristen». De sier 6-8 måneder, men det er ikke noe frist de er nødt til å holde, men likevel holder de den stort sett. Når jeg fikk innvilget ung uføre ventet jeg rundt en måneds tid, også sendte jeg en melding inne på ditt nav der jeg bare spurte om de hadde opprettet sak på etterbetaling. Dette er ikke noe du er nødt til å gjøre, men da har du i hvert fall gjort det. Gratulerer med innvilget ung ufør. Håper du klarer å slappe av nå, og konsentrere deg om deg selv, og å leve best mulig med de utfordringene du har!😊 Anonymkode: 0cbc3...15f Ekspander Ekspander 40% skatt er helt sykt Du bør be skattekontoret ligne deg år for år hvis det er mest gunstig for deg. Det siste avgjør de. Anonymkode: 15947...6a6
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2021 #20 Skrevet 7. februar 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Du bør be skattekontoret ligne deg år for år hvis det er mest gunstig for deg. Det siste avgjør de. Anonymkode: 15947...6a6 Vet du hvordan man ber de om det? Jeg prøvde å ringe rett etter jeg hadde fått pengene inn på konto, men hun jeg snakket med skjønte ikke så mye. Må man vente til utregningen kommer nå snart? Anonymkode: 0cbc3...15f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå