AnonymBruker Skrevet 1. februar 2021 #1 Del Skrevet 1. februar 2021 Har en hund som HATER/ER LIVREDD kloklipp. Har vært hos en hundefrisør som har forsøkt over lengre tid. Har belønnet masse. Belønnet for at jeg tar på potene. Belønnet når han snuser på saksen. Dette har vi gjort i snart et år. Ingenting fungerer. Kjæresten min har innimellom måtte gjøre dette ved å holde han fast (ellers ville hunden fått plager av klørne). Jeg har ikke gjort det selv, da jeg tenker det kan påvirke hunden mer siden det er jeg som eier som gjør ubehaget. Nå lurer jeg rett og slett på om jeg bare må få han til dyrlege og legge ha I narkose. Men er redd dette kan påvirke kroppen? Han et også livredd dyrlegen, så er jo redd disse besøkende kan assosieres med noe verre. Er det noen som vet ca pris? Og hva med brenning? Hvor lang tid tar det før man må klippe igjen? Går generelt lite på asfalt, så blir ikke ordentlig slipt. Anonymkode: e2383...b13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2021 #2 Del Skrevet 1. februar 2021 Hvorfor holder du ikke hunden fast og klipper klørne? Lat som ingenting og bare klipp. Så tar du hunden med ut og lar den rase fra seg. Og nei, hunden blir IKKE traumatisert. Anonymkode: 2bc60...81d 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2021 #3 Del Skrevet 1. februar 2021 Om kjæresten har holdt ham fast og klippet klørne med jevne mellomrom, så vil jo belønningstreningen ha gått tilbake til start. Hunden til en jeg kjenner var livredd for å få klippet klørne. Etter 2 år med tvangsklipp og annet, så bestemte han seg for å gå back to basics. Det ble belønningsbasert trening hver eneste dag, og ingen tvangsklipping imellom. Klørne ble litt lange mens han holdt på, men etter noen uker hvor trening mot kloklipp var belønning og lek, så kunne han endelig klippe klørne til hunden uten problem. Anonymkode: a527b...9d1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2021 #4 Del Skrevet 2. februar 2021 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Hvorfor holder du ikke hunden fast og klipper klørne? Lat som ingenting og bare klipp. Så tar du hunden med ut og lar den rase fra seg. Og nei, hunden blir IKKE traumatisert. Anonymkode: 2bc60...81d Det kunne du jo prøvd med gamlehunden vi hadde 🙄 hun var omplasseringshund som hadde opplevd nettop det der. Så fort hu så klosaksen ble hun helt fra seg, prøvde man å holde henne fikk hun fullstendig panikk. Men jada, du kan jo det der tydeligvis. Anonymkode: 8b3be...e74 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2021 #5 Del Skrevet 2. februar 2021 Jeg klipper en klo hver dag med skihansker på I tilfelle han biter. Har hatt han hos veterinæren for å klippe klør før, kostet rett under 2000 med bedøvelse. Uten bedøvelse betalte jeg ca 300 Anonymkode: d9022...998 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 2. februar 2021 #6 Del Skrevet 2. februar 2021 Jeg tenker også at det at dere ikke har kommet noen vei med treningen kan ha sammenheng med at han innimellom blir holdt fast og klippet - da raser dere tilbake til start hver gang. Jeg ville gjort det hos dyrlegen under narkose. Også kanskje hørt med dyrlegen om han kan gå på en type angstdempende medisiner mens dere trener, for å redusere frykten slik at dere kommer noen vei med treningen. Vil sterkt anbefale dette onlinekurset som starter nå 09.02. Husbandry med fokus på nettopp kloklipp, kan gi deg noen gode innspill for treningen videre: https://www.husbandry.no/onlinekurs/online-kloklipp Ellers vil jeg sterkt fraråde brenning. Hunden vil ha store smerter i etterkant og det er tilfeller hvor hundene har blitt enda reddere håndtering etter noe slikt, selv når de var i narkose. Det har også liten effekt på nervene. Flere og flere dyrleger går derfor bort fra dette og praktiserer det ikke lenger. https://www.facebook.com/AniCuraSorlandet/posts/hvorfor-brenner-vi-ikke-nervenvi-har-hatt-flere-henvendelser-den-siste-tiden-hvo/3008630552497299/ 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2021 #7 Del Skrevet 2. februar 2021 Få hjelp av en god hundetrener og slutt å bruke tvang. Det er ditt ansvar å trene hunden din slik at veterinær, kloklipp, dusj m.m. ikke er farlig for den lenger. Anonymkode: d8bf0...9f5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2021 #8 Del Skrevet 2. februar 2021 Jeg råder til å ikke ty til narkose. Problemet oppstår jo igjen om 6 uker, så dere må finne en permanent løsning. Det er ikke bra å ta hunden til narkose hver 6 uke, bare tenk hvor mange ganger det er ila 1 år. Og ikke minst, unødvendig dyrt. Jeg forstår det er vanskelig. Jeg får heller ikke klippe klørne til min hund. Jeg tar med min hund til dyrlegen hver 6 uke. Der er de flere og de får det gjort på en fei, uansett hvor mye hunden min motstår opplegget. Hunden hyler som at hunden får vondt og det høres godt ut i venterommet. Men jeg vet at hunden ikke får vondt, er bare protest oppførsel og det hele er over på 5 minutter. Etter min erfaring er dyrleger mye bedre til å klippe klør enn hos hundefrisør. Om du ikke får til å klippe klør selv og ender fortsatt opp med å betale for tjenesten, råder jeg deg til å fortsette treningen med å bare håndtere labbene på hunden, så ikke hunden assosierer å bli tatt på labben som bare klipp. Fortsett med godbiter og trening hjemme, selv om jobben blir gjort en annet sted. Jeg råder ikke til brenning.... det er en veldig drastisk og smertefull behandling. Ikke påfør hunden smerte vs noe som ikke påfører hunden noe fysisk skade i det hele tatt (klipping). Vil heller ikke råde til angst medisiner før klipp, da dvs å dope ned hunden hver 6 uke. Anonymkode: e9c30...00e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2021 #9 Del Skrevet 2. februar 2021 Min far hadde en livredd og stresset hund som bet ved kloklipp. Han tåler ikke å bli holdt fast i det hele tatt, og det gjorde hele situasjonen bare verre. Jeg startet med å fjerne alt som gjorde at jeg kunne holde den fast, da måtte jeg faktisk jobbe med hunden, jeg slapp å falle for fristelsen til å holde den fast. Så satte jeg i gang med å klipp luft. Hunden fikk godbit hver eneste gang, og det var godbiter av høy kvalitet. Labber ble ikke holdt fast. Når kloklipperen ikke var fremme, fikk hunden belønning for å la meg holde labben, aldri så lenge at den valgte å dra den til seg. Dro hunden labben til seg mens jeg holdt, var det tilbake til start. Dette pågikk 3-4 minutter flere ganger om dagen. Til slutt klippet jeg én klo, belønnet og avsluttet med lek. Slik fortsatte det til vi nå kan klippe alle klør med belønning kun etter hver pote, og det er nærmest en lek. Det tok tid, men det var verdt å bruke tiden på det. Og så skulle jeg ønske vi hadde begynt med det før, slik at vi ikke hadde begynt med en redd og stresset hund. Det er lett å være etterpåklok, men alle som måtte ha valper, håper jeg tenker gjennom dette! Anonymkode: ce48d...631 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2021 #10 Del Skrevet 2. februar 2021 Hunden min var vanskelig før når vi skulle klippe klør. Syting, rykket til seg foten å kjempet imot så vi ikke klarte å klippe eller klippet feil. Alt løsnet og ble bra etter at jeg brukte tid minst 1 gang hver dag på å kose med henne uten å klippe. Vi sitter i sofaen, jeg får henne til å ligge på ryggen mellom beina mine og lærte henne å slappe av å bli kost med i den stillingen. Hun fikk ikke lov å reise seg, da holdt jeg henne fast til hun slappet av. Ingen negativ erfaring for hunden, hun er bare en slik type som er utålmodig og ikke har tid til å kose for mye for det syns hun er kjedelig. Etterhvert fant jeg frem saksa og klippet i luften inntil klørne. Tilslutt klippet jeg så langt ute som mulig på en fot av gangen. Prosessen med å gjøre dette gradvis har gjort at hunden min ikke fikk noen dårlig opplevelse eller smerter av at jeg klipper feil/for mye osv. Og nå når hun ser at det går fint og ikke er vondt så har hun begynt å fokusere på belønning. Med en gang jeg er ferdig å klippe klør så hopper hun opp å skal finne en leke å belønne seg selv med. Anonymkode: 6af25...38d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2021 #11 Del Skrevet 2. februar 2021 Hva med klorebrett https://canishundeskole.no/4946/ Anonymkode: 1710e...ec3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2021 #12 Del Skrevet 2. februar 2021 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg råder til å ikke ty til narkose. Problemet oppstår jo igjen om 6 uker, så dere må finne en permanent løsning. Det er ikke bra å ta hunden til narkose hver 6 uke, bare tenk hvor mange ganger det er ila 1 år. Og ikke minst, unødvendig dyrt. Jeg forstår det er vanskelig. Jeg får heller ikke klippe klørne til min hund. Jeg tar med min hund til dyrlegen hver 6 uke. Der er de flere og de får det gjort på en fei, uansett hvor mye hunden min motstår opplegget. Hunden hyler som at hunden får vondt og det høres godt ut i venterommet. Men jeg vet at hunden ikke får vondt, er bare protest oppførsel og det hele er over på 5 minutter. Etter min erfaring er dyrleger mye bedre til å klippe klør enn hos hundefrisør. Om du ikke får til å klippe klør selv og ender fortsatt opp med å betale for tjenesten, råder jeg deg til å fortsette treningen med å bare håndtere labbene på hunden, så ikke hunden assosierer å bli tatt på labben som bare klipp. Fortsett med godbiter og trening hjemme, selv om jobben blir gjort en annet sted. Jeg råder ikke til brenning.... det er en veldig drastisk og smertefull behandling. Ikke påfør hunden smerte vs noe som ikke påfører hunden noe fysisk skade i det hele tatt (klipping). Vil heller ikke råde til angst medisiner før klipp, da dvs å dope ned hunden hver 6 uke. Anonymkode: e9c30...00e Men gjør alle dyrleger det? Har tenkt de heller nekter uten narkose om hunden er "spinnvill". Anonymkode: e2383...b13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2021 #13 Del Skrevet 2. februar 2021 Tabris skrev (6 timer siden): Jeg tenker også at det at dere ikke har kommet noen vei med treningen kan ha sammenheng med at han innimellom blir holdt fast og klippet - da raser dere tilbake til start hver gang. Jeg ville gjort det hos dyrlegen under narkose. Også kanskje hørt med dyrlegen om han kan gå på en type angstdempende medisiner mens dere trener, for å redusere frykten slik at dere kommer noen vei med treningen. Vil sterkt anbefale dette onlinekurset som starter nå 09.02. Husbandry med fokus på nettopp kloklipp, kan gi deg noen gode innspill for treningen videre: https://www.husbandry.no/onlinekurs/online-kloklipp Ellers vil jeg sterkt fraråde brenning. Hunden vil ha store smerter i etterkant og det er tilfeller hvor hundene har blitt enda reddere håndtering etter noe slikt, selv når de var i narkose. Det har også liten effekt på nervene. Flere og flere dyrleger går derfor bort fra dette og praktiserer det ikke lenger. https://www.facebook.com/AniCuraSorlandet/posts/hvorfor-brenner-vi-ikke-nervenvi-har-hatt-flere-henvendelser-den-siste-tiden-hvo/3008630552497299/ Har ikke tenkt på angstdempende før. Er det bare å få liksom? Anonymkode: e2383...b13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2021 #14 Del Skrevet 2. februar 2021 On 2/1/2021 at 8:22 PM, AnonymBruker said: Har en hund som HATER/ER LIVREDD kloklipp. Har vært hos en hundefrisør som har forsøkt over lengre tid. Har belønnet masse. Belønnet for at jeg tar på potene. Belønnet når han snuser på saksen. Dette har vi gjort i snart et år. Ingenting fungerer. Kjæresten min har innimellom måtte gjøre dette ved å holde han fast (ellers ville hunden fått plager av klørne). Jeg har ikke gjort det selv, da jeg tenker det kan påvirke hunden mer siden det er jeg som eier som gjør ubehaget. Nå lurer jeg rett og slett på om jeg bare må få han til dyrlege og legge ha I narkose. Men er redd dette kan påvirke kroppen? Han et også livredd dyrlegen, så er jo redd disse besøkende kan assosieres med noe verre. Er det noen som vet ca pris? Og hva med brenning? Hvor lang tid tar det før man må klippe igjen? Går generelt lite på asfalt, så blir ikke ordentlig slipt. Anonymkode: e2383...b13 Brenning? gi meg navnet på den dyrlegen og han eller hun rapporteres til Mattilsynet for brudd på dyrevelferdsloven. dette gjør man bare ikke! retningslinjene er helt klinkende klare! rystet Anonymkode: f7c95...3f3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 3. februar 2021 #15 Del Skrevet 3. februar 2021 7 hours ago, AnonymBruker said: Har ikke tenkt på angstdempende før. Er det bare å få liksom? Anonymkode: e2383...b13 Det er kanskje ulik praksis hos ulike dyrleger, men ofte så er det ikke "bare å få". Noen dyrleger krever at man har et planlagt treningsopplegg sammen med instruktør og at det er instruktøren som tar kontakt med dyrlegen ang dette. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå