Gå til innhold

FHI - Ikke lenger mulig å eliminere den britiske varianten i Norge

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vaksinering blir viktig. Det samme blir en viss realisme hos politkerne. Vi kan ikke stenge ned hele tiden. 

• Liker 18
Skrevet

Så lenge landet ikke er hermetisk lukket var det jo helt urealistisk å tro at det kunne elimineres helt. Like greit å være åpen om det. 

Skrevet

Velkommen etter til Høie.. Snakk om å gi miksede beskjeder. Men det var vel ingen som for alvor trodde at vi skulle bli kvitt denne muterte varianten når den først var kommet til landet..?

• Liker 7
Skrevet (endret)
Example skrev (5 minutter siden):

Sånn går det når myndighetene ikke har tatt importsmitte alvorlig nok i flere måneder. Ikke var det obligatorisk testing for alle ved grensen og en haug med folk har kommet inn i landet.... og selvfølgelig noen eksemplarer av den Britiske varianten..

Endret av NorthernLight
  • Liker 16
Skrevet

Betyr vel bare portforbud innen noen måneder det. 

• Liker 2
Skrevet
Capt. Obvious skrev (3 minutter siden):

Betyr vel bare portforbud innen noen måneder det. 

Portforbud blir det kun når man begynner å nærme seg helsevesenets kapasitet. Pr nå er vi under 1/3 av toppen i fjor mars. Og sykehusene klarer 3-4 ganger toppen i fjor.

Vi må altså ha over 10 ganger så mange på sykehus som det er nå før det blir portforbud.

• Liker 7
Skrevet

Er som forventet dette. Når politikerne er mer opptatt av å slippe billig arbeidskraft inn enn å skåne sin egen befolkning. Når det er viktigere å opprettholde kohorter, overarbeidede lærere, psykiske problemer og ensomhet, enn å sette inn tilstrekkelig ressurser med testing på flyplasser og grenser. De ser tilsynelatende overrasket ut på pressekonferanser, men dette har de nok sett komme. Er bare å forberede seg på noen år til med restriksjoner, konkurser, permitteringer og mistilitt. Man høster som man sår. 

• Liker 14
Skrevet

Blir ikke noe portforbud... Må dere slutte å ha så noia for det. 

Skrevet
Krantz95 skrev (4 minutter siden):

Portforbud blir det kun når man begynner å nærme seg helsevesenets kapasitet. Pr nå er vi under 1/3 av toppen i fjor mars. Og sykehusene klarer 3-4 ganger toppen i fjor.

Vi må altså ha over 10 ganger så mange på sykehus som det er nå før det blir portforbud.

Per nå vil jeg nesten ikke være overrasket over noe som helst. FHI har skrevet at man sannsynligvis ikke kan utradere britisk variant, og med det premisset så står flere deler av Norge i en situasjon med fallende smittetall men fortsatt de strengeste tiltakene siden mars. Det er med andre ord mye mindre sammenheng mellom smittesituasjon og tiltak enn det var, så jeg blir ikke overrasket hvis vi ser portforbud før sommeren, også selv om smittetallene skulle være relativt lave. 

• Liker 9
Skrevet
Krantz95 skrev (1 minutt siden):

Vi må altså ha over 10 ganger så mange på sykehus som det er nå før det blir olportforbud.

Jeg er ikke så sikker på om de klarer 3-4 ganger toppen i mars. Mange steder i landet ja, som hadde få i mars klarer selvsagt da flere. Men  ahus og Ullevål klarer aldri tre ganger så mye som i mars .De hadde rundt 60 covid pasienter hver da, og gang med 3-4 ... problemet er likevel intensiv plassene. Var jo nær fullt for en ukes tid  siden😯 

• Liker 1
Skrevet

kjempe flott, velkommen videre lockdown av Oslo, Jippi.

• Liker 2
Skrevet

Som nevnt i en annen tråd, er det også oppdaget en ny mutasjon på et eldrehjem i Bærum. Dette er ikke den britiske.

• Liker 2
Skrevet
Capt. Obvious skrev (4 minutter siden):

Per nå vil jeg nesten ikke være overrasket over noe som helst. FHI har skrevet at man sannsynligvis ikke kan utradere britisk variant, og med det premisset så står flere deler av Norge i en situasjon med fallende smittetall men fortsatt de strengeste tiltakene siden mars. Det er med andre ord mye mindre sammenheng mellom smittesituasjon og tiltak enn det var, så jeg blir ikke overrasket hvis vi ser portforbud før sommeren, også selv om smittetallene skulle være relativt lave. 

Samme men håper virkelig det. jeg går gal.

Skrevet
Guile skrev (7 minutter siden):

Blir ikke noe portforbud... Må dere slutte å ha så noia for det. 

Vel, store deler av Norge er i en smittesituasjon som ikke tilsier innstramninger egentlig, så her ser vi at grenser flyttes hele tiden, til at man skal ha tiltak hele tiden for å være føre var. Da kan det lett gli over i at man også skal ha portforbud for å være såkalt føre var. 

Det går utfor nå, demokratiet og det sivile samfunnet forsvinner bit for bit. Diktaturet kommer sakte men sikkert. Norge er nok ganske ferdig nå, men på samme måte som da Titanic gikk under står nok orkesteret på dekk og spiller til siste slutt. 

• Liker 10
Skrevet
Capt. Obvious skrev (3 minutter siden):

Vel, store deler av Norge er i en smittesituasjon som ikke tilsier innstramninger egentlig, så her ser vi at grenser flyttes hele tiden, til at man skal ha tiltak hele tiden for å være føre var. Da kan det lett gli over i at man også skal ha portforbud for å være såkalt føre var. 

Det går utfor nå, demokratiet og det sivile samfunnet forsvinner bit for bit. Diktaturet kommer sakte men sikkert. Norge er nok ganske ferdig nå, men på samme måte som da Titanic gikk under står nok orkesteret på dekk og spiller til siste slutt. 

For noe tull at demokratiet forsvinner... 

• Liker 12
Skrevet (endret)
NorthernLight skrev (6 minutter siden):

For noe tull at demokratiet forsvinner... 

Det skjer ikke over natten, men i små steg over lang tid. Akkurat slik vi er vitne til nå. Det jeg er spent på nå er hva som skjer med valget til høsten. Kommer det til å bli argumentert med at man ikke kan gjennomføre valg som planlagt fordi det innebærer smitterisiko? Håper ikke det skjer, men jeg ville nok ikke blitt så overrasket. 

Endret av Capt. Obvious
  • Liker 8
Skrevet

Jeg vil ha vaksinen min! 🧐

• Liker 7
Skrevet
parmanoia skrev (Akkurat nå):

Jeg vil ha vaksinen min! 🧐

Jeg også. 🥺

• Liker 2
Skrevet
Capt. Obvious skrev (1 minutt siden):

Det skjer ikke over natt, men i små steg over lang tid. Akkurat slik vi er vitne til nå. Det jeg er spent på nå er hva som skjer med valget til høsten. Kommer det til å bli argumentert med at man ikke kan gjennomføre valg som planlagt fordi det innebærer smitterisiko? Håper ikke det skjer, men jeg ville nok ikke blitt så overrasket. 

Jeg tror valget blir gjennomført på en eller annen måte. 

• Liker 3
  • Opprett ny...