Grandidosa83 Skrevet 2. februar 2021 #21 Skrevet 2. februar 2021 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Tidligere arbeidsgiver betalte inn pensjon først to år etter jeg startet i en 100 % stilling, det går vel også ut over folketrygdens registrering på opptjente pensjonspoeng? Har jo "mistet" to år med innbetalinger. Noen som vet hvordan gå fram her? ønsker ikke å ta det opp med tidligere arbeidsgiver. Mulig advokat? Anonymkode: 84438...913 Når var dette? Hvilket beløp mener du mangler?
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2021 #22 Skrevet 2. februar 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg har helt klare bevis som ikke kan misforstås, har en attest som viser arbeidsforholdets varighet, underskrift av arbeidsgiver. Så hvordan politiet kan henlegge en slik sak med 100 prosent bevis er litt vanskelig og forstå. Vet ikke helt hvordan jeg skal ta dette videre, vurdere advokat eller ringe direkte til lønnsansvarlig den gangen, har barn og forsørge og det er en sorg at jeg nesten jobbet meg i hel for en slik arbeidsgiver, til minder lønn også. Var ung og naiv. Hvordan kan mennesker egentlig vite at de får utbetalt riktig pensjon? jobber som vikar nå, ser at pensjonsinnbetalingene er små og har jobbet som fast vikar i ca 1.6 år, hvordan sikre meg om at de betaler inn riktig beløp? er lei av å bli lurt. Anonymkode: 84438...913 Kan ikke svare deg på det med pensjon, men ift aa-register osv, så vet jeg ikke om du kommer så langt med å melde det. Jeg fikk ikke lønnsslipp av arbeidsgiveren min, jeg fikk feil lønn, og han hadde trukket skatt av lønna mi... Som han putta i lomma. Ble til slutt sykemeldt, men da fikk jeg ikke sykepenger fra nav, fordi jeg ikke var registrert i aa-registeret. Fikk til slutt nærmest truet arbeidsgiver til å melde meg inn, og da hn gjorde det, meldte hn meg inn med over 200.000 kr feil i lønn. Fikk dermed et elendig sykepengegrunnlag. Jeg hadde arbeidskontrakt med timelønn og stillingsprosent, bilder av innlogging for antall timer jeg hadde jobbet i et år, bilder av nettbanken (innbetaling fra arbeidsgiver), men kom ingen vei. Var aa-registeret som dikterte hvor mye jeg skulle få i sykepenger. Som igjen gjorde at jeg havnet på minstesats aap. Som en siste fuck you fikk jeg skattesmell på flere titalls tusen, da det ikke var betalt inn skatt i mitt navn. At det var arbeidsgiver som hadde trukket pengene fra min lønn, for å så stjele de selv, hjalp ikke en dritt. Mitt navn, mitt problem. Eneste kompensasjonen jeg fikk oppi dette, var reduksjon i neste års skattesmell. Så slapp å betale for to runder hvor hn hadde stjålet penger fra meg. Jeg var organisert, og saken ble meldt inn til både politi og arbeidstilsynet. Syns ikke det hjalp meg nevneverdig. lang historie kort, om du har feil lønn på aa-registeret, få arbeidsgiver til å rydde opp i det asap. Og om han driver å tuller med sånt, så hadde jeg seriøst vurdert å bytte arbeidsplass. Anonymkode: baf0c...a6f 1
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2021 #23 Skrevet 2. februar 2021 15 minutter siden, AnonymBruker said: Kan ikke svare deg på det med pensjon, men ift aa-register osv, så vet jeg ikke om du kommer så langt med å melde det. Jeg fikk ikke lønnsslipp av arbeidsgiveren min, jeg fikk feil lønn, og han hadde trukket skatt av lønna mi... Som han putta i lomma. Ble til slutt sykemeldt, men da fikk jeg ikke sykepenger fra nav, fordi jeg ikke var registrert i aa-registeret. Fikk til slutt nærmest truet arbeidsgiver til å melde meg inn, og da hn gjorde det, meldte hn meg inn med over 200.000 kr feil i lønn. Fikk dermed et elendig sykepengegrunnlag. Jeg hadde arbeidskontrakt med timelønn og stillingsprosent, bilder av innlogging for antall timer jeg hadde jobbet i et år, bilder av nettbanken (innbetaling fra arbeidsgiver), men kom ingen vei. Var aa-registeret som dikterte hvor mye jeg skulle få i sykepenger. Som igjen gjorde at jeg havnet på minstesats aap. Som en siste fuck you fikk jeg skattesmell på flere titalls tusen, da det ikke var betalt inn skatt i mitt navn. At det var arbeidsgiver som hadde trukket pengene fra min lønn, for å så stjele de selv, hjalp ikke en dritt. Mitt navn, mitt problem. Eneste kompensasjonen jeg fikk oppi dette, var reduksjon i neste års skattesmell. Så slapp å betale for to runder hvor hn hadde stjålet penger fra meg. Jeg var organisert, og saken ble meldt inn til både politi og arbeidstilsynet. Syns ikke det hjalp meg nevneverdig. lang historie kort, om du har feil lønn på aa-registeret, få arbeidsgiver til å rydde opp i det asap. Og om han driver å tuller med sånt, så hadde jeg seriøst vurdert å bytte arbeidsplass. Anonymkode: baf0c...a6f Lønn rapporteres ikke i AA registeret, det er kun koblingen arbeidsgiver og arbeidstaker aa-registeret får av informasjon. Lønn og skatt innberettes til skatteetaten via a-melding, akkurat som arbeidsforhold, startdato, yrkeskode rapporteres til AA-registeret via a-melding. Anonymkode: 292e4...ca3 2
Hotwife Skrevet 2. februar 2021 #24 Skrevet 2. februar 2021 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Kan ikke svare deg på det med pensjon, men ift aa-register osv, så vet jeg ikke om du kommer så langt med å melde det. Jeg fikk ikke lønnsslipp av arbeidsgiveren min, jeg fikk feil lønn, og han hadde trukket skatt av lønna mi... Som han putta i lomma. Ble til slutt sykemeldt, men da fikk jeg ikke sykepenger fra nav, fordi jeg ikke var registrert i aa-registeret. Fikk til slutt nærmest truet arbeidsgiver til å melde meg inn, og da hn gjorde det, meldte hn meg inn med over 200.000 kr feil i lønn. Fikk dermed et elendig sykepengegrunnlag. Jeg hadde arbeidskontrakt med timelønn og stillingsprosent, bilder av innlogging for antall timer jeg hadde jobbet i et år, bilder av nettbanken (innbetaling fra arbeidsgiver), men kom ingen vei. Var aa-registeret som dikterte hvor mye jeg skulle få i sykepenger. Som igjen gjorde at jeg havnet på minstesats aap. Som en siste fuck you fikk jeg skattesmell på flere titalls tusen, da det ikke var betalt inn skatt i mitt navn. At det var arbeidsgiver som hadde trukket pengene fra min lønn, for å så stjele de selv, hjalp ikke en dritt. Mitt navn, mitt problem. Eneste kompensasjonen jeg fikk oppi dette, var reduksjon i neste års skattesmell. Så slapp å betale for to runder hvor hn hadde stjålet penger fra meg. Jeg var organisert, og saken ble meldt inn til både politi og arbeidstilsynet. Syns ikke det hjalp meg nevneverdig. lang historie kort, om du har feil lønn på aa-registeret, få arbeidsgiver til å rydde opp i det asap. Og om han driver å tuller med sånt, så hadde jeg seriøst vurdert å bytte arbeidsplass. Anonymkode: baf0c...a6f Dette høres ut som en alt for spesiell situasjon som vi ikke kan kommentere uten fult innsyn saken. Regner med du har drøftet det med en advokat. 1
Hotwife Skrevet 2. februar 2021 #25 Skrevet 2. februar 2021 Til ts, har du tatt kontakt med lønnsavdelingen angående dette? At du ikke har blitt meldt inn med pensjon er en stor glipp. 1
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2021 #26 Skrevet 2. februar 2021 Hei, tusen hjertelig takk til alle som har svart meg, det varmer.☘️🌺🌸 Til deg som fortalte om tilsvarende forhold: føler med deg! 🌺/ At det ikke får mer konsekvenser for folk som helt åpenbart svindler andre er uforståelig, det er kriminelt og berører enkeltmennesker dypt, det burde være straffet med fengsel. Må nesten tenke gjennom neste skritt her, et par telefoner først. 🌺Takk!⭐ Anonymkode: 84438...913
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2021 #27 Skrevet 2. februar 2021 Hotwife skrev (4 timer siden): Til ts, har du tatt kontakt med lønnsavdelingen angående dette? At du ikke har blitt meldt inn med pensjon er en stor glipp. Blir min første telefon;) Anonymkode: 84438...913
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2021 #28 Skrevet 2. februar 2021 Grandidosa83 skrev (11 timer siden): Når var dette? Hvilket beløp mener du mangler? Pensjonsinnbetalinger for 2 år, registrert to år for sent. Anonymkode: 84438...913
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2021 #29 Skrevet 2. februar 2021 Pensjon er to forskjellige ting. Jeg forstår det slik at du jobber i privat sektor. 1. Pensjon fra folketrygden/ NAV. Her bør du se på ligningspapirene dine fra årene det gjelder. Hvis inntekta stemmer kan jeg ikke forstå annet enn at det må blir rett hos NAV også, informasjonen går tross alt via samme kanal. Hvis det mangler inntekt har du i prinsippet jobbet svart. 2. Innskuddspensjon. Dette har ikke noe med NAV å gjøre men er det som arbeidsgiveren din betaler inn til en pensjonstilbyder f. eks. DNB eller Storebrand. Hvis det ikke framkommer av papirene du får derfra/ eventuelt informasjonen du får når du logger deg inn i portalen deres, som regel med BankID, så må du nesten ta kontakt med dem og høre. Hvis det mangler noe setter du fram et krav om det som er for lite. Anonymkode: 0c375...a72 2
Fru Uperfekt Skrevet 2. februar 2021 #30 Skrevet 2. februar 2021 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Ja, det jeg prøver på men det er store forskjeller på lønn, om man jobber privat eller i kommune. Anonymkode: 84438...913 Selvfølgelig sånn vil det alltid være. Men da får du lese kontraktene du underskriver ved ansettelse og ta det derifra 1
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2021 #31 Skrevet 2. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Pensjon er to forskjellige ting. Jeg forstår det slik at du jobber i privat sektor. 1. Pensjon fra folketrygden/ NAV. Her bør du se på ligningspapirene dine fra årene det gjelder. Hvis inntekta stemmer kan jeg ikke forstå annet enn at det må blir rett hos NAV også, informasjonen går tross alt via samme kanal. Hvis det mangler inntekt har du i prinsippet jobbet svart. 2. Innskuddspensjon. Dette har ikke noe med NAV å gjøre men er det som arbeidsgiveren din betaler inn til en pensjonstilbyder f. eks. DNB eller Storebrand. Hvis det ikke framkommer av papirene du får derfra/ eventuelt informasjonen du får når du logger deg inn i portalen deres, som regel med BankID, så må du nesten ta kontakt med dem og høre. Hvis det mangler noe setter du fram et krav om det som er for lite. Anonymkode: 0c375...a72 2. Det er snakk om inskuddpensjon, jeg har tatt kontakt med dem, inskuddpensjon ble innbetalt fra tidligere arbeidsgiver to år senere enn da jeg ble ansatt. Sendte ved avsluttende attest slik at de fikk se det selv, de svarte at jeg måtte ta det opp med tidligere arbeidsgiver. Skal sette fram et krav. 1. Skal se på ligningspapirene fra årene det gjelder, har ikke fått riktig lønn (mindre enn det jeg skulle ha ) hvis jeg har uforskyldt jobbet svart så er det faktisk ikke til å bære, gjort til kriminell når jeg har jobbet i god tro, jeg ville aldri funnet på å snyte til fellesskapet, der er jeg utrøstelig. Får bruke de neste dagene og ukene, sliten nå. Takk igjen for gode svar Anonymkode: 84438...913
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2021 #32 Skrevet 2. februar 2021 Fru Uperfekt skrev (46 minutter siden): Selvfølgelig sånn vil det alltid være. Men da får du lese kontraktene du underskriver ved ansettelse og ta det derifra Enig med deg, det gikk noe tid før vi alle fikk kontrakter. På den tiden hadde jeg gått ledig en stund og var derfor i lykkesrus da jeg endelig hadde fått en jobb jeg trivdes med. ( Med arbeidsoppgavene vel å merke). Anonymkode: 84438...913
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2021 #33 Skrevet 2. februar 2021 2 minutter siden, AnonymBruker said: , har ikke fått riktig lønn (mindre enn det jeg skulle ha ) Hvis du har en avtale som viser hva du skulle hatt, så burde det vel gå an å få gjort noe med dette. Da er jo alt på papiret, og sjefen din har brutt avtalen. Sikkert nok av advokater og andre som kan bistå der, høres ut som en soleklar sak. Anonymkode: 550a1...06b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå