AnonymBruker Skrevet 1. februar 2021 #1 Skrevet 1. februar 2021 Tidligere arbeidsgiver betalte inn pensjon først to år etter jeg startet i en 100 % stilling, det går vel også ut over folketrygdens registrering på opptjente pensjonspoeng? Har jo "mistet" to år med innbetalinger. Noen som vet hvordan gå fram her? ønsker ikke å ta det opp med tidligere arbeidsgiver. Mulig advokat? Anonymkode: 84438...913
Gjest Føsleguri Skrevet 1. februar 2021 #2 Skrevet 1. februar 2021 Det har ikke noe å bety for pensjonspoeng at arbeidsgiver ikke betalt inn pensjon i tide. Pensjonspoeng beregnes av personinntekt som det betales trygdeavgift av. Pensjonspoeng er en faktor som brukes ved beregning av tilleggspensjon som del av flere ytelser fra folketrygden eller NAV. Man opptjener pensjonspoeng kun av pensjonsgivende inntekt. Pensjonsgivende inntekt fastsettes av skatteetaten. Pensjonspoeng beregnes av inntekt på mer enn 1G. Wikipedia
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2021 #3 Skrevet 1. februar 2021 Føsleguri skrev (11 minutter siden): Det har ikke noe å bety for pensjonspoeng at arbeidsgiver ikke betalt inn pensjon i tide. Pensjonspoeng beregnes av personinntekt som det betales trygdeavgift av. Pensjonspoeng er en faktor som brukes ved beregning av tilleggspensjon som del av flere ytelser fra folketrygden eller NAV. Man opptjener pensjonspoeng kun av pensjonsgivende inntekt. Pensjonsgivende inntekt fastsettes av skatteetaten. Pensjonspoeng beregnes av inntekt på mer enn 1G. Wikipedia Det er 2 år som er tapt i intet, de andre årene er det innbertalt inn en god sum som jeg har hos en norsk pensjonslevrandør, det er to år som ikke er registrert i det hele tatt. I tillegg står jeg oppført med en annen jobbtittel i aa registeret og har blitt lønnet dårligere enn det jeg skulle ha blitt. Anonymkode: 84438...913
Gjest Føsleguri Skrevet 1. februar 2021 #4 Skrevet 1. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er 2 år som er tapt i intet, de andre årene er det innbertalt inn en god sum som jeg har hos en norsk pensjonslevrandør, det er to år som ikke er registrert i det hele tatt. I tillegg står jeg oppført med en annen jobbtittel i aa registeret og har blitt lønnet dårligere enn det jeg skulle ha blitt. Anonymkode: 84438...913 Jeg vet ikke hvordan det fungerer med innbetalt pensjon. Men pensjonspoengene hos NAV har ikke noe med innbetalt pensjon å gjøre, men blir beregnet ut fra personinntekt på skattemeldingen. Det eneste av det du skriver som påvirker den på en måte er at du har blitt dårligere lønnet enn du skulle vært.
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2021 #5 Skrevet 1. februar 2021 Føsleguri skrev (Akkurat nå): Jeg vet ikke hvordan det fungerer med innbetalt pensjon. Men pensjonspoengene hos NAV har ikke noe med innbetalt pensjon å gjøre, men blir beregnet ut fra personinntekt på skattemeldingen. Det eneste av det du skriver som påvirker den på en måte er at du har blitt dårligere lønnet enn du skulle vært. Da forstår jeg, den påvirker på en måte da jeg har blitt dårligere lønnet enn det jeg skulle, jeg har tapt mye penger. Er det noen som helst måte å få ordnet dette? Innbetalt pensjon i mange år og der står det en summ, men det mangler for to år, det kan bevises-har papirer på det. Lurer på om pensjonspoengene hos NAV kan bli endret når de får se attester om stillingen jeg hadde, da ser de at jeg var underbetalt i forhold til tariff. Takk for svar Følseguri, setter stor pris på det.⭐🌺 Anonymkode: 84438...913
Gjest Føsleguri Skrevet 1. februar 2021 #6 Skrevet 1. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Da forstår jeg, den påvirker på en måte da jeg har blitt dårligere lønnet enn det jeg skulle, jeg har tapt mye penger. Er det noen som helst måte å få ordnet dette? Innbetalt pensjon i mange år og der står det en summ, men det mangler for to år, det kan bevises-har papirer på det. Lurer på om pensjonspoengene hos NAV kan bli endret når de får se attester om stillingen jeg hadde, da ser de at jeg var underbetalt i forhold til tariff. Takk for svar Følseguri, setter stor pris på det.⭐🌺 Anonymkode: 84438...913 NAV kan ikke, så vidt jeg vet, endre pensjonspoeng siden den blir beregnet av personinntekten fastsatt av skatteetaten. Og skatteetaten fastsetter ikke høyere personinntekt enn du har fått siden du da må skatte for lønn du ikke har fått. Eneste veien å gå for å rette det opp er å ta det med tidligere arbeidsgiver.
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2021 #7 Skrevet 1. februar 2021 Føsleguri skrev (48 minutter siden): NAV kan ikke, så vidt jeg vet, endre pensjonspoeng siden den blir beregnet av personinntekten fastsatt av skatteetaten. Og skatteetaten fastsetter ikke høyere personinntekt enn du har fått siden du da må skatte for lønn du ikke har fått. Eneste veien å gå for å rette det opp er å ta det med tidligere arbeidsgiver. Og hvis tidligere arbeidsgiver nekter? har papirer på det så mulig anmelde? er ikke lov å stjele fra andre. Anonymkode: 84438...913
Gjest Føsleguri Skrevet 1. februar 2021 #8 Skrevet 1. februar 2021 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Og hvis tidligere arbeidsgiver nekter? har papirer på det så mulig anmelde? er ikke lov å stjele fra andre. Anonymkode: 84438...913 Du kan prøve å anmelde, men tror du bør være forberedt på at politiet henlegger saken. Er du den eneste i virksomheten det har skjedd med, eller er det flere som kan bli med på anmeldelsen?
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2021 #9 Skrevet 2. februar 2021 Føsleguri skrev (6 timer siden): Du kan prøve å anmelde, men tror du bør være forberedt på at politiet henlegger saken. Er du den eneste i virksomheten det har skjedd med, eller er det flere som kan bli med på anmeldelsen? Jeg har helt klare bevis som ikke kan misforstås, har en attest som viser arbeidsforholdets varighet, underskrift av arbeidsgiver. Så hvordan politiet kan henlegge en slik sak med 100 prosent bevis er litt vanskelig og forstå. Vet ikke helt hvordan jeg skal ta dette videre, vurdere advokat eller ringe direkte til lønnsansvarlig den gangen, har barn og forsørge og det er en sorg at jeg nesten jobbet meg i hel for en slik arbeidsgiver, til minder lønn også. Var ung og naiv. Hvordan kan mennesker egentlig vite at de får utbetalt riktig pensjon? jobber som vikar nå, ser at pensjonsinnbetalingene er små og har jobbet som fast vikar i ca 1.6 år, hvordan sikre meg om at de betaler inn riktig beløp? er lei av å bli lurt. Anonymkode: 84438...913
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2021 #10 Skrevet 2. februar 2021 6 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg har helt klare bevis som ikke kan misforstås, har en attest som viser arbeidsforholdets varighet, underskrift av arbeidsgiver. Så hvordan politiet kan henlegge en slik sak med 100 prosent bevis er litt vanskelig og forstå. Vet ikke helt hvordan jeg skal ta dette videre, vurdere advokat eller ringe direkte til lønnsansvarlig den gangen, har barn og forsørge og det er en sorg at jeg nesten jobbet meg i hel for en slik arbeidsgiver, til minder lønn også. Var ung og naiv. Hvordan kan mennesker egentlig vite at de får utbetalt riktig pensjon? jobber som vikar nå, ser at pensjonsinnbetalingene er små og har jobbet som fast vikar i ca 1.6 år, hvordan sikre meg om at de betaler inn riktig beløp? er lei av å bli lurt. Anonymkode: 84438...913 Det er veldig enkelt. Minste innbetaling man kan ha er 2 % av inntekten, dvs at har du 400000 i årslønn skal innbetalingen i løpet av året bli 8000 kr. Du må selv følge med på din pensjonsbeholdning ved å logge deg inn på din side hvor arbeidsgiver har pensjonsordning, og her vil du oppdage avvik hvis det foreligger. Det samme er med lønn. Du fikk en kontrakt og der vil jeg tro lønn også står. Dette er lønnen du takket ja til når du ble ansatt, og du må selv vurdere om dette er en lønn du godtar og eventuelt forhandle om lønn. Anonymkode: 292e4...ca3 6
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2021 #11 Skrevet 2. februar 2021 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Det er veldig enkelt. Minste innbetaling man kan ha er 2 % av inntekten, dvs at har du 400000 i årslønn skal innbetalingen i løpet av året bli 8000 kr. Du må selv følge med på din pensjonsbeholdning ved å logge deg inn på din side hvor arbeidsgiver har pensjonsordning, og her vil du oppdage avvik hvis det foreligger. Det samme er med lønn. Du fikk en kontrakt og der vil jeg tro lønn også står. Dette er lønnen du takket ja til når du ble ansatt, og du må selv vurdere om dette er en lønn du godtar og eventuelt forhandle om lønn. Anonymkode: 292e4...ca3 Dette var til stor hjelp. Tusen takk🌺🌸⭐ Anonymkode: 84438...913
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2021 #12 Skrevet 2. februar 2021 Ny arbeidsgiver har også innbetalt til trekk jeg skulle ha, så i god tro trodde jeg at det var i orden, det var det ikke. Det stod svart på hvitt på lønnslippene at et visst beløp var trekt, men fikk brev fra skyldnere at det var det ikke. Brukte minst et halvt år å ordne opp i det og fikk en beklagelse og penger tilbake. Ergo var det en ny arbeidsgiver som prøvde å ta penger fra meg, høres helt utrolig ut men det er sant, og ordnet opp i takket være hard innsats fra meg. Tar jeg det opp er jeg redd det går ut over referansene mine, forstår ikke at jeg blir utsatt for dette gang på gang. Anonymkode: 84438...913
Fru Uperfekt Skrevet 2. februar 2021 #13 Skrevet 2. februar 2021 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Da forstår jeg, den påvirker på en måte da jeg har blitt dårligere lønnet enn det jeg skulle, jeg har tapt mye penger. Er det noen som helst måte å få ordnet dette? Innbetalt pensjon i mange år og der står det en summ, men det mangler for to år, det kan bevises-har papirer på det. Lurer på om pensjonspoengene hos NAV kan bli endret når de får se attester om stillingen jeg hadde, da ser de at jeg var underbetalt i forhold til tariff. Takk for svar Følseguri, setter stor pris på det.⭐🌺 Anonymkode: 84438...913 Er din oppgave å se til at du får lønnen du skal ha. Ellers er det stort sett ikke minstelønn i Norge 1
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2021 #14 Skrevet 2. februar 2021 8 minutter siden, AnonymBruker said: Ny arbeidsgiver har også innbetalt til trekk jeg skulle ha, så i god tro trodde jeg at det var i orden, det var det ikke. Det stod svart på hvitt på lønnslippene at et visst beløp var trekt, men fikk brev fra skyldnere at det var det ikke. Brukte minst et halvt år å ordne opp i det og fikk en beklagelse og penger tilbake. Ergo var det en ny arbeidsgiver som prøvde å ta penger fra meg, høres helt utrolig ut men det er sant, og ordnet opp i takket være hard innsats fra meg. Tar jeg det opp er jeg redd det går ut over referansene mine, forstår ikke at jeg blir utsatt for dette gang på gang. Anonymkode: 84438...913 Har du opplevd at to uavhengige arbeidsgivere har forsøkt å stjele pengene dine? Dette har vi snakket om før her på forumet, har vi ikke? Anonymkode: 550a1...06b
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2021 #15 Skrevet 2. februar 2021 Fru Uperfekt skrev (30 minutter siden): Er din oppgave å se til at du får lønnen du skal ha. Ellers er det stort sett ikke minstelønn i Norge Ja, det jeg prøver på men det er store forskjeller på lønn, om man jobber privat eller i kommune. Anonymkode: 84438...913
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2021 #16 Skrevet 2. februar 2021 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Har du opplevd at to uavhengige arbeidsgivere har forsøkt å stjele pengene dine? Dette har vi snakket om før her på forumet, har vi ikke? Anonymkode: 550a1...06b Hvis du leser teksten jeg har skrevet står det tydelig hva som har skjedd, forsøker bare å finne svar så spiller det noen rolle om vi har snakket om det tidligere? dette var igjen noe nytt jeg fant ut ved en tilfeldighet, så derfor. Anonymkode: 84438...913
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2021 #17 Skrevet 2. februar 2021 7 minutter siden, AnonymBruker said: Hvis du leser teksten jeg har skrevet står det tydelig hva som har skjedd, forsøker bare å finne svar så spiller det noen rolle om vi har snakket om det tidligere? dette var igjen noe nytt jeg fant ut ved en tilfeldighet, så derfor. Anonymkode: 84438...913 Oi, beklager jeg spurte! Om det spiller noen rolle eller ikke for meg, er min sak. Ingen grunn til å bli obsnasen. Skjønner nå at det uten tvil er samme person. Lykke til, du er særdeles uheldig i arbeidslivet. Anonymkode: 550a1...06b
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2021 #18 Skrevet 2. februar 2021 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Oi, beklager jeg spurte! Om det spiller noen rolle eller ikke for meg, er min sak. Ingen grunn til å bli obsnasen. Skjønner nå at det uten tvil er samme person. Lykke til, du er særdeles uheldig i arbeidslivet. Anonymkode: 550a1...06b Ingenting å beklage, bare svarte på spørsmålet. Kjenner meg ikke igjen det du beskriver som "obsnasen" Ja, kan ikke si at det er heldig og bli utnyttet på den måten, men tviler på at jeg er den eneste som opplever dette. Takk for lykkeønskninger, det var empatisk av deg. Anonymkode: 84438...913
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2021 #19 Skrevet 2. februar 2021 I den offentlige tjenestepensjonsordningen jeg kjenner til er innbetaling ikke arbeidstakers ansvar. Hvis arbeidstaker kan bevise at han hadde et arbeidsforhold som gir rett til opptjening får han opptjening, uten å måtte sørge for at det kommer inn penger til kassa. Men vet ikke hvordan det er i det private. Anonymkode: 22baa...857
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2021 #20 Skrevet 2. februar 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg har helt klare bevis som ikke kan misforstås, har en attest som viser arbeidsforholdets varighet, underskrift av arbeidsgiver. Så hvordan politiet kan henlegge en slik sak med 100 prosent bevis er litt vanskelig og forstå. Vet ikke helt hvordan jeg skal ta dette videre, vurdere advokat eller ringe direkte til lønnsansvarlig den gangen, har barn og forsørge og det er en sorg at jeg nesten jobbet meg i hel for en slik arbeidsgiver, til minder lønn også. Var ung og naiv. Hvordan kan mennesker egentlig vite at de får utbetalt riktig pensjon? jobber som vikar nå, ser at pensjonsinnbetalingene er små og har jobbet som fast vikar i ca 1.6 år, hvordan sikre meg om at de betaler inn riktig beløp? er lei av å bli lurt. Anonymkode: 84438...913 Politiet henlegger mange saker med klare bevis pga kapasitetsproblemer. Om de vil gjør det i din sak avhenger av hvor i landet du holder til. Noen politidistrikt har mer å gjøre enn andre. Anonymkode: 319c7...fd4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå