Gå til innhold

Kan noen hjelpe meg å bevise for far at det koster å forsørge en 15åring??

Anbefalte innlegg

Skrevet

I midten av november fant jenta vår ut at hun etter 12 år med 50-50 bosted hos meg og far ville bo fast hos meg. Og når jeg sier fast så mener jeg FAST, hun er ikke hos far annenhver helg engang.

Hun møter far et par ganger i uka, går en tur, er ute å spiser middag, ser en film etc. Det er jenta selv som har valgt det sånn fordi hun og far krangler så mye at det blir veldig slitsomt å være for mye sammen.

Jeg og far er enig om bosituasjonen men, vi er ikke enig om betaling. Vi har alltid betalt halvparten hver av alt hun har trengt så lenge hun har bodd 50-50, men nå som hun bor hos meg og jeg får dobbel barnetrygd og 1000 kr  i skattelette så mener han at det holder til å forsørge henne på.

Han betaler mat hvis de spiser noe sammen de få timene de møtes i mnd, han betaler også halvparten av fritidsaktiviteter, tannregulering og medisiner hvis hun er syk. Alt annet skal jeg dekke for de 3000 jeg får fra "staten" pluss min lønn.

Jeg forsøker å si at 3000 holder ikke til dagligvarer engang.. så kommer klær, hygiene, tlf regning, lommepenger osv ved siden av.. sifo sitt budsjett viser i overkant av 9000 for ei jente på hennes alder, noe jeg selv syntes er i overkant høyt.

Jeg har holdt litt øye med økonomien de siste mnd og jeg sier til far at jeg har lagt merke til at det koster Ca 6000 i mnd å gi jenta alt hun har behov for, utenom tannregulering og fritidsaktiviteter, som vi jo spleiser på.

Siden jeg har 3000 i stønader ønsker jeg at han og jeg spleiser på de resterende 3000, altså 1500 hver. Eventuelt 1200 fra han siden han kjøper middag til henne 1-2 ganger pr uke. Han sier at han kan gi max 500, at det er mer enn nok og at jeg bare kan kjøpe billigere ting.. Jeg kjøper allerede mye på salg og first price produkter. Er ikke fattig, men jeg syntes at han må være med å betale for barnet sitt. Han har heller ikke dårlig råd. Hva mener dere andre?? Er det jeg eller han som tar feil her??

Anonymkode: 4bebf...f4e

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

TA DET MED NAV

Anonymkode: e36f2...d29

• Liker 37
Skrevet

Du trenger da ikke bevise noe som helst. La nav avgjøre barnebidraget.

• Liker 26
Skrevet

Skriv ned dag for dag? Spar på kvitteringer? 

Anonymkode: 9b0c4...28b

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

TA DET MED NAV

Anonymkode: e36f2...d29

Vil ikke ta det med NAV. Vi har hatt så god tone hele veien at det å dra inn Nav tror jeg kan ødelegge mer enn det gjør godt. Jeg er klar over at jeg MÅ dra de inn hvis han fortsetter å nekte, men tenkte kanskje at jeg kunne få litt innspill her som jeg kunne vise han så han kanskje tenkte annerledes. Eller ta det til meg hvis det er jeg som er på jordet.

Skrevet

Du kan beregne bidrag på kalkulatoren på NAV screenshotte og tilby han å velge mellom privat avtale på 1500 pr mnd eller beregning og innkreving via NAV?

Eller bare ta det direkte med NAV med en gang. Da må han ta det med NAV og ikke med deg, om han er uenig. 

Anonymkode: 00591...647

• Liker 12
Skrevet

9000,- minus 3000,- =6000,- /2=3000,- . Han bør betale 3000,-, du betaler 6000. Rettferdig. Men ta det gjennom nav. 

Anonymkode: 33554...ea9

• Liker 3
Skrevet

Du vil ha penger, men er konfliktsky? Du vil ikke få en dritt av han med mindre du lar NAV ta utregningen. Det er derfor de er der. Da blir det 100% rettferdig. La saken gå via dem. Ferdig snakka. Da har han ikke en dritt å si engang

Anonymkode: a641f...207

• Liker 7
Gjest Smeltemann
Skrevet

Hørtes ut som et fornuftig regnestykke. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Vil ikke ta det med NAV. Vi har hatt så god tone hele veien at det å dra inn Nav tror jeg kan ødelegge mer enn det gjør godt. Jeg er klar over at jeg MÅ dra de inn hvis han fortsetter å nekte, men tenkte kanskje at jeg kunne få litt innspill her som jeg kunne vise han så han kanskje tenkte annerledes. Eller ta det til meg hvis det er jeg som er på jordet.

Vis sifo budsjett? Det er jo nøktern forbruk i utgangspunktet.  Lag et budsjett? 

Anonymkode: cf1bf...dfa

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Din eks driter jo allerede i samarbeid og god tone når han prøver å dumpe alle utgiftene på deg! Han er altså ikke fritatt fra å forsørge sin mindreårige datter bare fordi hun ikke bor hos han! Ta kontakt med NAV, han har en holdning som tilsier at han aldri kommer til med å bidra med mindre han blir tvunget til det. Blir han sur, har han kun seg selv å skylde på. 

• Liker 11
Skrevet
Kattugla skrev (5 minutter siden):

Din eks driter jo allerede i samarbeid og god tone når han prøver å dumpe alle utgiftene på deg! Han er altså ikke fritatt fra å forsørge sin mindreårige datter bare fordi hun ikke bor hos han! Ta kontakt med NAV, han har en holdning som tilsier at han aldri kommer til med å bidra med mindre han blir tvunget til det. Blir han sur, har han kun seg selv å skylde på. 

Dette! 

Å stryke idioter med hårene er bare å selv være idiot. 

Han har allerede valgt bort godt samarbeid. 

• Liker 6
Skrevet

Prøv å regne ut på bidragskalkulatoren til nav og vis han det :) 

Skrevet

Plott inn tallene i Nav sin kalkulator, og vis hva de beregner. Dette er og nøkterne tall, og ikke tall tatt ut av det blå. 

Har du prøvd kalkulatoren og sett hva han «skal» betale? 

Anonymkode: becc4...b69

• Liker 3
Skrevet

Ta det igjennom nav. Når far og jeg gikk fra hverandre og ungen var hos han annenhver helg, tilbydd jeg far å batale 900kr. Han nektet det fordi det var for mye. Når jeg da sendte det inn til nav måtte han betale 3500. Var en deilig følelse😃

Anonymkode: b8fe2...8b1

• Liker 7
Gjest Anonymus Notarius
Skrevet

Plott inn alt i navs bidragskalkulator, si at han kan velge mellom deres private avtale og å ta det gjennom nav.

Skrevet

Takk for svar alle sammen. Jeg gjorde som mange av dere sa og sjekket nav kalkulator. Han skal i følge den betale 6950 kr i bidrag.. så må vise han dette og håper han går med på en privat avtale. Jeg vil ikke ta penger fra han bare fordi jeg kan, da jeg er opptatt av at vi har en rettferdig ordning ift penger. Jeg syntes ikke han skal betale mer enn meg bare fordi han har mer. Jeg syntes vi skal betale helt likt for hennes utgifter da hun er begge sitt ansvar. Får se om han skjønner det nå, når jeg viser han det eller så må jeg bare blande inn Nav da.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Takk for svar alle sammen. Jeg gjorde som mange av dere sa og sjekket nav kalkulator. Han skal i følge den betale 6950 kr i bidrag.. så må vise han dette og håper han går med på en privat avtale. Jeg vil ikke ta penger fra han bare fordi jeg kan, da jeg er opptatt av at vi har en rettferdig ordning ift penger. Jeg syntes ikke han skal betale mer enn meg bare fordi han har mer. Jeg syntes vi skal betale helt likt for hennes utgifter da hun er begge sitt ansvar. Får se om han skjønner det nå, når jeg viser han det eller så må jeg bare blande inn Nav da.

Ikke glem at du gjør all jobben rundt oppdragelse og oppfølging. Jeg mener det ikke slik at det er en "kjip plikt" å ta seg av sin tenåring, bare at det krever sitt, spesielt når den andre forelderen ikke er tilstede i hverdagen. Man må jo sette seg selv helt til side. 

Din eks har fri fra alt mas og kjas og er bare med på kos og mener at han attpåtil skal fritas fra forsørgeransvar. Med et så høyt beløp, har han åpenbart veldig mye bedre inntekt enn deg og det er altså ikke noe synd på han hvis han bidrar etter evne! Han selv synes jo åpenbart det er helt innafor å lempe alle utgiftene på deg. 

Jeg sier ikke at du trenger å kreve han om hele beløpet, bare at det er rart hvis man skal være så opptatt av millimeterrettferdighet på det pekuniære, men ikke på alt det andre. 

Anonymkode: 6823c...107

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...