Gå til innhold

Er det greit å bruke egenmelding på psykisk sykdom?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Går gjennom en ganske tøff periode akkurat nå. Svært mye psykisk stress, som er forårsaket bl.a. av uavklart fysisk sykdom som i verste fall er alvorlig. Å gå rundt sånn gjør det fysiske enda verre enn det er fra før.

Sliter med å fungere i hverdagen, både på og etter jobb. Har hatt lyst til å legge meg siden 5-tida i dag, da jeg er helt utkjørt av det hele. Har ikke orket å spise siden lunsjen på jobb i dag, og det er veldig ulikt meg. Det skal veldig mye stress til at jeg slutter å spise, heller er det omvendt - at jeg spiser når jeg er stresset. Skal til legen igjen i morgen for flere prøver.

Føler jeg trenger en dag eller to for å slappe av og fordøye den nyeste informasjonen jeg fikk i dag. Kjennes ut som jeg bare balanserer på en tynn line, der jeg gjør alt jeg kan for å holde meg gående, samtidig som jeg vet at ett eneste lite feiltrinn gjør at jeg faller ned og bryter helt sammen.

(Jobber med rutinearbeid, der noen andre fint kan ta min stilling en liten stund uten at det merkes noe særlig.)

Så er det "greit" å bruke et par dager av egenmelding på noe sånt, eller er det dumt? Jobber i en IA-bedrift, så antall dager med egenmelding er ikke være noe problem for min egen del.

Anonymkode: c7e31...617

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Selvsagt er det greitt! Er ingen som tjener noe på å presse seg så hardt at de går på en smell. 

Anonymkode: 3271a...424

• Liker 10
Skrevet

Ja, selvfølgelig er det greit! Psykisk sykdom er like gyldig som fysisk sykdom. Det er viktig å tenke på helsen før du møter veggen helt. 

Anonymkode: 1b625...4ad

• Liker 8
Skrevet

Sykdom er sykdom, så det er selvsagt greit.

Man skal - naturligvis - være streng med seg selv på balansegangen psykisk sykdom og "bare sliten," akkurat som man skal skille mellom migrene og litt hodepine eller vondt rygg og prolaps. 

Anonymkode: f6f8c...1ea

• Liker 3
Skrevet

Poenget med egenmelding er at arbeidsgiver gir deg tilliten til å vurdere om du selv er syk. Dette kan jo være så mangt, og alle har forskjellig terskel for når de føler at de kan arbeide. Jeg sliter mye med psykisk sykdom og har i mange tilfeller brukt egenmelding til det før jeg fikk sykemelding :)

Anonymkode: c4f09...6dc

• Liker 3
Gjest Smeltemann
Skrevet

Ja det er greit. Men viktig du kommer deg på jobb igjen så du ikke blir sittende hjemme. Ikke bra for psyken å sittd hjemme.

Skrevet

Ja selvfølgelig. Å ikke gjøre det kan faktisk ende med en mye lengre sykemelding fordi du til slutt har brukt opp de reservene du har igjen. 

Anonymkode: 568fa...21f

• Liker 2
Skrevet

Selvsagt. Bedre med noen sykedager her og der enn at man møter veggen og blir langtidssykemeldt.

Er jo derfor vi har egenmeldingsdager!

Anonymkode: c95c6...b19

• Liker 4
Skrevet

Du burde vel diskutere sykemelding med legen din i morgen? 

Det høres ut som et par dager egenmelding i din situasjon ikke er nok uansett. Du må passe på så du ikke går på en skikkelig smell. 

God bedring! 

Anonymkode: 1464d...22a

• Liker 2
Skrevet

Selvfølgelig er det greitt. Ta en egenmelding og så må du snakke med legen hvis det ikke er nok. Ta vare på deg selv, psykisk sykdom er vondt.

Skrevet

Tusen takk for svar, alle sammen! Jeg hadde fått inntrykk av at man bare holdt seg hjemme om man hadde 40 i feber, hadde brekt et eller begge beina, eller ellers var døden nær. Iallefall når jeg leste andre, lignende spørsmål på nettet. 

6 minutter siden, AnonymBruker said:

Du burde vel diskutere sykemelding med legen din i morgen? 

Det høres ut som et par dager egenmelding i din situasjon ikke er nok uansett. Du må passe på så du ikke går på en skikkelig smell. 

God bedring! 

Anonymkode: 1464d...22a

Dessverre skal jeg ikke snakke med legen min i morgen, jeg skal bare innom og ta noen prøver som var avtalt på forhånd.  Ellers er det nok noe jeg kommer til å snakke med legen om ved neste møte med ham, hvis dette viser seg å være alvorlig.

Akkurat nå føler jeg at jeg trenger litt tid til å ta vare på meg selv, spise sunt, sove, og som sagt bare fordøye all infoen jeg har fått i det siste. Tror jeg i første omgang bare trenger en eller to dager. Så får vi se hvis jeg trenger mer senere.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tusen takk for svar, alle sammen! Jeg hadde fått inntrykk av at man bare holdt seg hjemme om man hadde 40 i feber, hadde brekt et eller begge beina, eller ellers var døden nær. Iallefall når jeg leste andre, lignende spørsmål på nettet. 

Dessverre skal jeg ikke snakke med legen min i morgen, jeg skal bare innom og ta noen prøver som var avtalt på forhånd.  Ellers er det nok noe jeg kommer til å snakke med legen om ved neste møte med ham, hvis dette viser seg å være alvorlig.

Akkurat nå føler jeg at jeg trenger litt tid til å ta vare på meg selv, spise sunt, sove, og som sagt bare fordøye all infoen jeg har fått i det siste. Tror jeg i første omgang bare trenger en eller to dager. Så får vi se hvis jeg trenger mer senere.

Håper det går bra med deg ❤

Anonymkode: ebd1d...78c

• Liker 1
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Håper det går bra med deg ❤

Anonymkode: ebd1d...78c

Tusen takk. ❤

Skrevet

Det er absolutt greit. Problemet med meg er at jeg ikke klarer det selv. Jeg tvinger meg selv til å gå når jeg ikke burde. En gang for mange år siden tok jeg ikke signalene på alvor og begynte å se dobbelt og gå rundt som i et vakuum. Jeg var ikke i stand til  å kjenne bakken under meg.  Det var  som om  jeg svevde over mege selv. Det endte med lang sykemelding hvor jeg tilslutt byttet jobb 

Anonymkode: 499e3...ac8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...