Gå til innhold

Mor revnet under fødsel,trenger hjelp hjemme men er uføretrygdet. Hvordan hjelpe?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Første tråd ble stengt pga kort overskrift.

Min kone fødte vårt andre barn nå på fredag. Fødselen gikk bra,men ho revnet veldig mye og får ikke lov til å gjøre så mye i ukene fremover. Det betyr at jeg må kjøre og hente eldste sønnen i barnehagen, han er autist og vi må hente og levere han og ikke før etter 8 om morningen da den personen som skal se til han er ikke der før. I tillegg så trenger hun hjelp med den nyfødte og ellers arbeid i huset. Jeg er i jobb,hun er uføretrygdet. Hva kan jeg gjøre for å kunne være hjemme og hjelpe, samtidig som jeg ikke taper penger. Kan ta fødselspermisjon, men får ikke betalt for det.

Til dere som mener vi ikke skulle ha fått en til da

Vil ligge til at hun ellers hadde klart å håndtere to barn,hadde ikke dette skjedd. 

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ferie eller ulønnet permisjon er eneste mulighetene dere har. 

Anonymkode: 54704...58f

• Liker 15
Skrevet

Kan hun ikke sykemeldes? Da bør jo du kunne ta ut sykt barn-dager, eller søke om å overta foreldrepermisjon. 

Anonymkode: 277c4...2b8

• Liker 35
Gjest Fnuggolina
Skrevet (endret)
Stril skrev (9 minutter siden):

Min kone fødte vårt andre barn nå på fredag. Fødselen gikk bra,men ho revnet veldig mye og får ikke lov til å gjøre så mye i ukene fremover. Det betyr at jeg må kjøre og hente eldste sønnen i barnehagen, han er autist og vi må hente og levere han og ikke før etter 8 om morningen da den personen som skal se til han er ikke der før. I tillegg så trenger hun hjelp med den nyfødte og ellers arbeid i huset. Jeg er i jobb,hun er uføretrygdet. Hva kan jeg gjøre for å kunne være hjemme og hjelpe, samtidig som jeg ikke taper penger. Kan ta fødselspermisjon, men får ikke betalt for det.

Vil ligge til at hun ellers hadde klart å håndtere to barn,hadde ikke dette skjedd. 

Ta ut ferie eller ulønnet velferdspermisjon - mange andre gjør tilsvarende i samme situasjon. 

Du kan forsøke å søke lønnet også. 

Får ikke du ta over permisjon lønnet om hun er ute av stand til å ta vare på babyen? Usikker på reglementet når hun er ufør. 

Men ulønnet og ferie har du nok ganske sikkert krav på å få pga spesielle omstendigheter. 

Endret av Fnuggolina
Skrevet

Hun må sykemelde seg og du overtar hennes permisjon.

Anonymkode: 8d25c...5fe

• Liker 22
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Ferie eller ulønnet permisjon er eneste mulighetene dere har. 

Anonymkode: 54704...58f

Ser stygt ut,rart at en ikke skal få dekket tapt inntekt når man trenger å hjelpe sin egen kone pga at ho ikke er i stand til å gjøre noe de første ukene.

Ferie kan jeg ikke ta ut før guttungen har ferie fra barnehagen. For hun klarer ikke å ta hånd om han og babyen samtidig alene i flere uker i strekk.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Hun må sykemelde seg og du overtar hennes permisjon.

Anonymkode: 8d25c...5fe

Det er d som blir vanskelig. En ufør kan ikke sykemelde seg. Men må nesten ringe Nav og høre der

Skrevet

Du kan ta over permisjonen fordi hun er for syk. Er et skjema, og hun må skrive under på at hun ikke klarer å ta seg av barnet alene. Trengs sikkert legeerklæring og. Har ikke vært igjennom dette selv, men vet det går an.

Anonymkode: 58e83...0d9

• Liker 4
Skrevet

Sykemelding pga syk barnepasser? Selv om hun ikke sykemeldes kan hun jo få legedokumentasjon på tingenes tilstand. Men begynn hos Nav, det er tross alt de som vet og kan og avgjør.

Anonymkode: 0364d...b73

• Liker 6
Skrevet

Man kan fint løfte baby og kjøre bil selv om man er sydd nedentil etter fødsel. 

Anonymkode: e5321...d38

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Hun har ikke lappen. Ho kan ta seg av barnet stort sett. Men trenger hjelp til alt annet i huset. Ho har pleid å gå til barnehagen og levere,men kan ikke d nå. Derfor må jeg både levere og hente. Får ikke levert før 8 da det er nødt til å være en person som ser til han hele tiden der. Og så er d husarbeid som må gjøres som ho ikke kan. Nei,kan ikke bare ta d når han er hentet på ettermiddagen, da blir d vanskelig for han er overalt hele tiden. Mor har hele tiden gjort nødvendig husarbeid når han har vært i barnehagen. Jeg kan ikke bare komme 2 timer seinere på jobb,da det ødelegger resten av dagen. Er ikke kontor arbeid, men varelevering og har akkurat nok med den tiden som er på jobb for å fylle bilen,levere og ta hentinger. 

• Liker 1
Skrevet

Har dere ikke venner og familie som kan stille opp for dere en periode? Kan ikke du ta hele permisjonen da?

Anonymkode: 0f780...822

• Liker 2
Skrevet

At du ikke kan ta husarbeid på ettermiddagen pga eldste barn høres rart ut. 

Anonymkode: 17bfe...a96

• Liker 21
Skrevet

Tror ikke du skal uttale deg over legens råd hvis hun har fått beskjed å gjøre minst mulig. Det kan være mer enn overflødig og alle er forskjellig!

Anonymkode: 2f43f...f17

• Liker 46
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

At du ikke kan ta husarbeid på ettermiddagen pga eldste barn høres rart ut. 

Anonymkode: 17bfe...a96

Hadde du hatt en autist som mentalt er 2 år og ikke lystrer og løper rundt og plukker og roter hele tiden så hadde du skjønt at å rydde og vaske er som å ta to sted frem og ett tilbake. Blir ikke ferdig 

• Liker 20
Skrevet

Kanskje du kan sykemelde deg? 🙂 Hadde hørt med legen. 

Anonymkode: c4ee8...5f7

• Liker 2
Skrevet
Stril skrev (28 minutter siden):

Stakkar. Føler med henne! Du har to valg. Søke pleiepenger/ omsorgspenger på grunnlag av syk barnepasser.  Eller sykemelde deg selv HVIS legen din gjør sånt.  Masse god bedring til henne!

Anonymkode: 2f43f...f17

Skrevet

Du kan få fastlegen din til å sykemelde deg. Men pass på at diagnosen innfrir kriteriene for sykemelding. 

Anonymkode: 6b28b...218

Skrevet

Har dere ikke venner og familie som kan stille opp for dere en periode? Kan ikke du ta hele permisjonen da?

Anonymkode: 0f780...822

Hennes familie er spesiell. Ikke mye hjelp å hente der.

Min mor har stillt opp i 3 uker nå,med å kjøre han i barnehagen sånn at ho slapp å gå den vegen pga kraftige bekken smerter. Og var hos oss og så til guttungen mens vi var på kk. Så ho har gjort mye mer enn vi kunne forvente 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...