Stril Skrevet 1. februar 2021 #1 Skrevet 1. februar 2021 Situasjonen er slik. Min kone fødte vårt andre barn nå på fredag. Fødselen gikk bra,men ho revnet veldig mye og får ikke lov til å gjøre så mye i ukene fremover. Det betyr at jeg må kjøre og hente eldste sønnen i barnehagen, han er autist og vi må hente og levere han og ikke før etter 8 om morningen da den personen som skal se til han er ikke der før. I tillegg så trenger hun hjelp med den nyfødte og ellers arbeid i huset. Jeg er i jobb,hun er uføretrygdet. Hva kan jeg gjøre for å kunne være hjemme og hjelpe, samtidig som jeg ikke taper penger. Kan ta fødselspermisjon, men får ikke betalt for det
Summeer Skrevet 1. februar 2021 #2 Skrevet 1. februar 2021 Du tar 14 dager pappafri ifbm fødsel. Om den er ulønnet og du ikke har råd, så tar du ferie. Arbeidsgiver har plikt til å gi deg fri ifbm fødsel, men ikke betalt. Hun fortjener at du stiller opp, det er din baby også! 1
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2021 #3 Skrevet 1. februar 2021 Vet ikke hvordan det fungerer når hun er uføretrygdet men kan hun sykmelde seg fra permisjon? For da kan du ta over permisjonen hennes for en periode. Det er SÅ bra av deg å se etter muligheter fordi du ønsker å være hjemme å hjelpe. Har selv hatt en vanskelig barseltid og det har ødelagt meg helt. Samboer her var ikke villig til å være hjemme, det måtte 1 lege og 1 helsesøster til for at han skulle være hjemme i 14 dager for å hjelpe meg åå det verste. Anonymkode: 13484...a15
Stril Skrevet 1. februar 2021 Forfatter #4 Skrevet 1. februar 2021 Summeer skrev (17 minutter siden): Du tar 14 dager pappafri ifbm fødsel. Om den er ulønnet og du ikke har råd, så tar du ferie. Arbeidsgiver har plikt til å gi deg fri ifbm fødsel, men ikke betalt. Hun fortjener at du stiller opp, det er din baby også! Kan ikke ta ut ferie nå,må bruke den når sønnen vår har ferie fra barnehagen, for han er såpass krevende at hun ikke kan være alene med han sammen med en baby i 3-4 uker. Da blir det bare kaos. Han er non verbal og lystrer ikke når du snakker til han. Må hele tiden gå og se hva han gjør på. Får fødselspermisjon, men har egentlig ikke råd til det. Taper mye penger. Er hjemme nå,men ser at vi trenger mer enn en uke. Er d ikke noen ordninger gjennom Nav som kan passe inn?
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2021 #5 Skrevet 1. februar 2021 Stril skrev (2 minutter siden): Kan ikke ta ut ferie nå,må bruke den når sønnen vår har ferie fra barnehagen, for han er såpass krevende at hun ikke kan være alene med han sammen med en baby i 3-4 uker. Da blir det bare kaos. Han er non verbal og lystrer ikke når du snakker til han. Må hele tiden gå og se hva han gjør på. Får fødselspermisjon, men har egentlig ikke råd til det. Taper mye penger. Er hjemme nå,men ser at vi trenger mer enn en uke. Er d ikke noen ordninger gjennom Nav som kan passe inn? Nei, det er ingen ordninger gjennom nav. Beklager, men dette har dere stelt i stand selv. Du har 15 uker permisjom som kan brukes fra uke 7, fram til det får det bli ulønnet permisjon. Anonymkode: aa914...c9a
Stril Skrevet 1. februar 2021 Forfatter #6 Skrevet 1. februar 2021 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Nei, det er ingen ordninger gjennom nav. Beklager, men dette har dere stelt i stand selv. Du har 15 uker permisjom som kan brukes fra uke 7, fram til det får det bli ulønnet permisjon. Anonymkode: aa914...c9a Stelt i stand??? Hadde ikke hun revnet og trenger mye hjelp kunne vi jo ikke vite på forhånd. Det er jo veldig rart at en som er ufør ikke skal ha noen rett,hvis de trenger hjelp sånn plutselig. De kan jo ikke sykemelde seg,og skulle de som nå f.eks plutselig trenge ekstra hjelp,så skal jeg som er i arbeid ikke kunne hjelpe hjemme uten å tape på det
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2021 #7 Skrevet 1. februar 2021 Stril skrev (3 minutter siden): Stelt i stand??? Hadde ikke hun revnet og trenger mye hjelp kunne vi jo ikke vite på forhånd. Det er jo veldig rart at en som er ufør ikke skal ha noen rett,hvis de trenger hjelp sånn plutselig. De kan jo ikke sykemelde seg,og skulle de som nå f.eks plutselig trenge ekstra hjelp,så skal jeg som er i arbeid ikke kunne hjelpe hjemme uten å tape på det Er selv uføretrygdet og vi har valgt å få kun ett barn. Før vi i det hele tatt begynte å planlegge, gikk vi igjennom masse forskjellige scenarioer. At dere velger å sette flere barn til verden, når dere allerede har en som krever ekstra og din kone er så syk, det må dere ta på deres kappe. Har nesten ikke ord. Du kan få permisjon om mor er ute av stand til å ta vare på babyen. Da skal hun være meget, meget syk. Anonymkode: aa914...c9a
Matas Skrevet 1. februar 2021 #8 Skrevet 1. februar 2021 Hei trådstarter. Da tittelen på tråden er mangelfull, stenges tråden. Viser til forumets regelverk: * Trådtitler på forumet er begrenset til 140 tegn. Vi anbefaler våre brukere å benytte seg av gode titler for å beskrive trådens innhold og dermed treffe riktige mottakere. Tråder med tittelen "Hjelp?" og lignende ufullstendige titler vil stenges. Trådstarter kan velge mellom enten å sende PM til moderator med ønske om endring av tittel, eller selv starte en ny tråd med forbedret tittel. Du kan enten sende moderator en PM med ønsket oppdatering av tittelen, så vil tråden åpnes igjen, eller starte en ny tråd med mer beskrivende tittel. - Matas, mod.
Anbefalte innlegg