Gå til innhold

Obligatorisk med bildekake på bursdag?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vårt eneste barn fyller ett år i mars og vi har tenkt å holde ett selskap. Vi er enda usikre på hvordan det blir med tanke på denne epidemien vi står oppi. Men vi har så smått begynt å planlegge den store dagen, en stor begivenhet i min familie. Da dette er ett svært etterlengtet barn, mange år med ufrivillig barnløshet bak oss. Min mors første og eneste barnebarn også. 

Hun insisterer på at vi må ha bildekake, altså stor marsipankake med bildet av barnet på. Dette koster rundt 1000- lappen hos den lokale bakeren. Jeg synes det er en  unødvendig stor utgift, vi greier oss uten.  Men mor mener dette er must og at det har "alle" i barnebursdag...

Hva tenker dere? Er dette virkelig så vanlig? Jeg trodde dette var mer vanlig på konfirmasjon/dåp, ikke vanlig 1 -årsdag. 

Hva sier dere? 

Må legge til at vi har råd til dette, men jeg er sparsommelig av natur. Tenker heller at den 1000-lappen bør inn på sparekontoen til barnet, enn på kakebordet. 

Anonymkode: e80c4...766

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, skjønner ikke det der med bilde av barn på kake... litt grotesk å spise bilde av sitt eget barn liksom.....

velg der du vil, mange flotte kaker der ute🎂

Anonymkode: 3a35b...df4

• Liker 47
Skrevet (endret)

Nei det er verken vanlig eller nødvendig. Har hørt om det men aldri sett det. Har vært i mange barnebursdager og arrangert en hel haug selv. 

Be dem kjøpe en slik selv da, hvis det er så viktig for dem. 

Barnet skjønner jo ingenting og har glemt det et minutt etter uansett... og er like fornøyd med en toro-muffin. 

Endret av solmåneogstjerner
  • Liker 14
Gjest Fnuggolina
Skrevet (endret)

Aldri sett det før faktisk, har vært i maaaange barnebursdager.

Selv synes jeg det er morbid. Ete barnet liksom :P 

Når det er sagt; unger på ett år blir veldig slitne av voldsomt store begivenheter, og det er vel ikke supergøy om noen blir innlagt eller dør av covid? 

Jeg hadde vært superglad på deres vegne, men hadde virkelig ikke hatt lyst på store sammenkomster på en goooooood stund. 

Endret av Fnuggolina
Skrevet

Det er den ultimate Harry kaka. Man skal også være rimelig dårlig til å bake for ikke å lage bedre marsipankake enn standard kjøpe-kake fra baker. Alltid for tørre og for dårlig marsipan. Man må til Pasqual-kvalitet før det er noe poeng å kjøpe.

• Liker 18
Skrevet

Vi har aldri hatt det og aldri vært i en bursdag der det har blitt servert. Men hvis din mor mener det må til, så kan vel hun kjøpe det?

Anonymkode: b09be...86a

• Liker 8
Skrevet

Be mora di å lage kake med bilde selv,  bestill spiselig bilde online til en billig penge 👍

Anonymkode: 85eef...c41

• Liker 2
Skrevet

Eneste gang vi har hatt bildekake har vært når ungene har vært konfirmanter! Så de har hatt 14-15 bursdager før det UTEN bildekake.... Ingen traumer av den grunn ;)

Spar det til ungen skjønner noe av det, i det minste! Og vent gjerne enda lenger :) 

• Liker 6
Skrevet

Jeg har aldri sett det og aldri hatt det. Jeg har vel egentlig aldri opplevd at noen har kjøpekake i et bursdagsselskap. 

Anonymkode: 2a766...0f2

• Liker 5
Skrevet

Aldri sett det, så definitivt verken vanlig eller obligatorisk. Og for en ettåring som ikke vet hva bursdag er eller vil huske eller forstå dette? Glem det. Og hva har din mor med saken å gjøre i det hele tatt? Bestill noe dere liker til en rimelig penge, eller bak selv. 

Anonymkode: 453ff...a71

• Liker 2
Skrevet

På minkake.no får du marsipankake med bilde til litt over 500,-.  Da henter du på nærmeste coop-butikk. Du må absolutt ikke ha bildekake, men om din mor greier å overtale deg så kan det være et alternativ. Evt kan jo din mor kjøpe bildekake om det er viktig for henne?

Anonymkode: 60d75...dc1

• Liker 4
Skrevet

Hvis det er såååå viktig for de andre så kan du si at da får de stå for den utgiften.

Mitt inntrykk er at de fleste går for en enkel kake som alle liker i sånne bursdager, barnet forstår ingenting av det uansett. Når barnet blir eldre kan dere legge mer penger i kake med bilder på, da ikke av barnet, men heller av biler eller prinsesser eller whatever som barnet ønsker. 

• Liker 5
Skrevet

Nå vet jeg ikke hvilken krets moren din vanker i, men jeg har ikke vært i noen barnebursdager der det har blitt servert marsipankake med bilde av barnet på.

Det eneste jeg har sett med litt eldre barn, er at de har fått kake med bilde av feks. favorittdyret eller -tegneseriefigur og lignende. 

Anonymkode: 8fd87...433

• Liker 6
Skrevet

Mine Barnehagebarn hadde neppe brydd seg om kaka hadde bilde av dem. Om bildet var av Paw patrol derimot! 

Men 1000 kroner for en kake er altfor mye! Til en slik anledning 

Anonymkode: cfa6b...330

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Mine Barnehagebarn hadde neppe brydd seg om kaka hadde bilde av dem. Om bildet var av Paw patrol derimot! 

Men 1000 kroner for en kake er altfor mye! Til en slik anledning 

Anonymkode: cfa6b...330

Ja, en kake til barnebursdag koster maks 50 kroner. Til konfirmasjon kan man jo ha en slik kake, om det er viktig for konfirmanten...

Tips: du kan kjøpe paw patrol kakepynt på nett. Bare google 😊

• Liker 1
Skrevet

Nei, fydda! Ansikt på en kake er en uskikk som har kommet og som jeg ikke synes noe om... faktisk ganske heslig! Heldigvis ikke vanlig i mine kretser 

• Liker 3
Skrevet

Det er harry, stygt og fullstendig unødvendig.

Anonymkode: 2c95b...b56

• Liker 6
Gjest Dævendøtte
Skrevet
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Men mor mener dette er must og at det har "alle" i barnebursdag...

Har ikke vært i en eneste bursdag hvor man har bildekake. 

Hvis det er så viktig for henne, hvorfor kan ikke hun stå for kaka da? 

Skrevet

Kanskje når din mor var ung, men i dag har ca ingen det. 

Anonymkode: d9c7b...058

Skrevet

Bildekake døde ut med besteforeldregenerasjonen min. 

I det hele tatt går det lite i kaker nå. Muffins, cakepops, karamellpopcorn, og fruktfat med vaniljeyoghurt, er standarden i barneselskap. 

Anonymkode: a23a2...4d2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...