Iselilja Skrevet 16. august 2005 #1 Skrevet 16. august 2005 Jeg leier en leilighet, umøblert, men med hvitevarer. Vaskemaskinen som er huseieren sin gikk istykker i helgen. Hvem skal betale for reperasjon? Jeg eller huseier? Jeg mener huseier, men huseier sier at det må jeg ta.
Nella Skrevet 16. august 2005 #2 Skrevet 16. august 2005 Det burde være huseier så sant ikke du har gjort så maskinen har gått i stykker. Det vil et serviceverksted se. Er det en garantisak så betaler jo ingen av dere. Er det en gammel maskin som har vært brukt lenge og det er en slitaseting så er det da ikke riktig at du skal dekke det. Tror egentlig det er huseier som skal dekke sånt....
mabe Skrevet 16. august 2005 #3 Skrevet 16. august 2005 Det er huseier som skal betale. Dette burde det stå noe om i kontrakten din!
Iselilja Skrevet 16. august 2005 Forfatter #4 Skrevet 16. august 2005 Har lest igjennom. Er den standarkontrakt og det står ikke noe spesifikt om det.
Fakse Skrevet 16. august 2005 #5 Skrevet 16. august 2005 Står det i kontrakten at det leies ut med hvitevarer er det også huseier sitt ansvar å sørge for at det er hvitevarer der, enten han kjøper nytt eller reparerer når noe går i stykker. Men finner de en bh-spile i maskinen når de reparerer, eller det på andre måter er du som kan lastes for feilen må du nok regne med å ta regningen. Jeg har også leid leilighet der huseier sa at "dere kan bruke denne så lenge den virker, men går den i stykker kjøper ikke jeg ny". Da er det jo greit.
Goldieno Skrevet 17. august 2005 #6 Skrevet 17. august 2005 Husleieloven, § 5-3. Vedlikehold Er ikke annet avtalt, plikter utleieren i leietiden å holde utleid husrom og eiendommen for øvrig i den stand som leieren har krav på etter reglene i lovens kapittel 2. Er ikke annet avtalt, plikter leieren å vedlikeholde dørlåser, kraner, vannklosetter, elektriske kontakter og brytere, varmtvannsbeholdere og inventar og utstyr i husrommet som ikke er en del av den faste eiendommen. Må gjenstander som tilhører utleieren skiftes ut, påhviler dette utleieren hvis annet ikke er avtalt. Utbedring av tilfeldig skade regnes ikke som vedlikehold etter annet ledd. Med andre ord: Det er huseiers plikt.
LilleBille Skrevet 17. august 2005 #7 Skrevet 17. august 2005 Da vi leide ut møbler - var det vårt problem - om det ikke var noe spesifikt leietaker hadde gjort - som tilsa at det var hans problem. (Type BH-spile ol)
Smashing Skrevet 17. august 2005 #8 Skrevet 17. august 2005 Hvis dere har skrevet en sånn standardkontrakt er det hus eier som skal betale det. Med mindre du har ødelagt den med "vilje" eller latt det gå lang tid før du ga beskjed om skaden er det huseier som skal betale. Slik var det i allfal da vi leide.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå