Gå til innhold

Unngå toll og mva - er dette lov?

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det ville tatt veldig lang tid å bygge opp et lager hvis du skulle holdt deg under radaren😂

Anonymkode: 02899...e4a

Man kan sende gaver til under 1000 kroner for hver familiemedlem, så kan få tilsendt rundt 10 klesplagg i hver omgang. 

Og siden dette ikke var ulovlig, hvorfor holde  seg under radaren?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Det er ulovlig

Anonymkode: 4c16a...6df

Hvorfor? Kan du komme med noe som sier at dette ikke er lov? Er genuint nysgjerrig 

Gjest Føsleguri
Skrevet

Tollvesenet er nok fullstendig klar over denne metoden for å omgå reglene.

Skrevet
Avgangselev2020 skrev (2 timer siden):

Så det er ikke akkurat ulovlig?

Hvis du gjør det på denne måten ene og alene for å unngå avgifter er det ulovlig. I praksis kan det ikke bevises så du vil ikke bli tatt for det. 

Anonymkode: 3e116...5eb

Skrevet

Om du gjør det en gang i blant for å kjøpe klær & ting til eget bruk, så går det nok bra. Men om det settes i system og alle varer i en nettbutikk «smugles» inn på denne måten så vil det nok ringe noen bjeller hos tollvesenet/skatteetaten.

Uansett er det jo ikke noe poeng i å gjøre slikt på varer som skal selges videre i en butikk/nettbutikk. Butikken vil jo bli mva-pliktig dersom det omsettes for mer enn 50000 på et år, og da vil de jo uansett få tilbake importmomsen via momsoppgaven. Dvs lite penger tjent/spart. 

Anonymkode: 97b87...34d

• Liker 3
Skrevet

Hvorfor? Kan du komme med noe som sier at dette ikke er lov? Er genuint nysgjerrig 

Man kan sende gaver til under 1000 kroner for hver familiemedlem, så kan få tilsendt rundt 10 klesplagg i hver omgang. 

Og siden dette ikke var ulovlig, hvorfor holde  seg under radaren?

Hvordan har du tenkt å dokumentere at bedriften har økt invetar uten å betale for det?

Anonymkode: 4c16a...6df

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvis du gjør det på denne måten ene og alene for å unngå avgifter er det ulovlig. I praksis kan det ikke bevises så du vil ikke bli tatt for det. 

Anonymkode: 3e116...5eb

Er du helt sikker på at det ikke kan bevises? Har du hørt om valutaregisteret?

Anonymkode: ff65b...b5a

• Liker 3
Skrevet

Jeg gjorde det du beskriver flere ganger for ca 10-12 år siden. Ikke for å unngå toll osv, men rett og slett fordi ordningene med sikker, forsikret internasjonal forsendelse var dårligere på den tiden. Jeg handlet for eksempel brudekjolen min brukt på en nettside med profesjonelle bruktselgere i USA, og fant ut at det var MYE tryggere å først betale den selgeren for kjolen PLUSS UPS-forsendelse til en nær venn av meg i samme delstat via PayPal, og SÅ betale vennen min for forsendelsen hit til Norge. Det var et eller annet med en forsikringsordning for privatforsendelse av «luksusartikler» (herunder brudekjoler) som man ikke kunne benytte seg av dersom den ene parten var næringsdrivende. 

Så jeg gjorde det slik for å ha bedre forsikring på kjolen, rett og slett. Den kostet tross alt 25000 kr ny, og jeg hadde betalt 10000 kr totalt for alt, så jeg hadde IKKE tenkt å bli sittende uten kjole eller havne i én eller annen krangel om «reell verdi» med Tollvesenet 😂

Anonymkode: 65e04...ad4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...