Gå til innhold

Unngå toll og mva - er dette lov?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Det er en genser fra en amerikansk nettbutikk jeg er veldig interessert i. Den er dyr og blir enda dyrere med toll og merverdiavgift som følger med. Jeg lurte på om det er lov å få pakken levert til en bosatt venn i Amerika for så å få levert pakken som «gave» til meg? Verdien er riktignok under 1000 kr. Står ikke noe steder om at dette ikke er lov, da jeg får tilsendt en gave fra en bosatt privatperson i utlandet.

Endret av Avgangselev2020
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vel, det er en måte å omgå lover og regler på, men mange gjør det på den måten, ja.

• Liker 2
Skrevet
Million skrev (Akkurat nå):

Vel, det er en måte å omgå lover og regler på, men mange gjør det på den måten, ja.

Så det er ikke akkurat ulovlig?

Skrevet
Avgangselev2020 skrev (Akkurat nå):

Hvordan mener du at noen skulle kunne bevise at du ikke bare kjøpte en gave til henne, men at hun ikke likte den og derfor ga den tilbake til deg?;)

Anonymkode: 43bed...0d9

• Liker 1
Skrevet
Avgangselev2020 skrev (1 minutt siden):

Det er ikke ulovlig å få tilsendt en gave, nei. Men du har jo kjøpt "gaven" selv.

Jeg skal ikke legge meg opp i hvordan du vrir deg unna lovens toll og moms for importerte varer.

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvordan mener du at noen skulle kunne bevise at du ikke bare kjøpte en gave til henne, men at hun ikke likte den og derfor ga den tilbake til deg?;)

Anonymkode: 43bed...0d9

Hvis man gjør det jevnlig da? For så og selge varene i Norge for profitt. Det hørtes jo smart ut.. da må de vel få en mistanke 

Skrevet
Million skrev (2 minutter siden):

Det er ikke ulovlig å få tilsendt en gave, nei. Men du har jo kjøpt "gaven" selv.

Jeg skal ikke legge meg opp i hvordan du vrir deg unna lovens toll og moms for importerte varer.

Kan vel fortsatt være en gave selv om du i første omgang kjøpte den selv?

Skrevet

Tollen har muligheter til å åpne pakken og sende deg regning. 

Anonymkode: 4c16a...6df

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Tollen har muligheter til å åpne pakken og sende deg regning. 

For hva? De ser jo bare at det er klær i pakken. Hvordan gir det grunnlag for å sende regning?

• Liker 3
Skrevet

Hvis du får den bekjente til å pakke den inn, og legge ved et kort så får du ihvertfall ikke problemer ☺

Anonymkode: e5360...cf3

• Liker 1
Skrevet
Avgangselev2020 skrev (1 minutt siden):

For hva? De ser jo bare at det er klær i pakken. Hvordan gir det grunnlag for å sende regning?

For å se om folk sender gaver eller bruker "gaver" som et skalkeskjul for å unngå moms og toll.

Gjest Dævendøtte
Skrevet
Avgangselev2020 skrev (13 minutter siden):

I gråsona, men du verden så mange som gjør dette. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

For å se om folk sender gaver eller bruker "gaver" som et skalkeskjul for å unngå moms og toll.

Og hvordan skal se se dette? Det du sier gir ikke noe mening for meg

Skrevet
Dævendøtte skrev (8 minutter siden):

I gråsona, men du verden så mange som gjør dette. 

Å jasså? Kjenner du mange som gjør det

Skrevet

Det er ikke ulovlig å få gave av privatperson nei😁 

Anonymkode: 02899...e4a

• Liker 1
Skrevet (endret)

Hva tenker dere om å bruke denne taktikken for å åpne en nettbutikk? Få gaver importert fra privatperson for så å selge de videre? Så lenge det ikke er ulovlig så virker det jo lønnsomt.

Skrevet
Avgangselev2020 skrev (2 minutter siden):

Hva tenker dere om å bruke denne taktikken for å åpne en nettbutikk? Få gaver importert fra privatperson for så å selge de videre? Så lenge det ikke er ulovlig så virker det jo lønnsomt.

Det er ulovlig

• Liker 4
Skrevet
Avgangselev2020 skrev (11 minutter siden):

Og hvordan skal se se dette? Det du sier gir ikke noe mening for meg

De har sine metoder. 

Skrevet
Avgangselev2020 skrev (3 minutter siden):

Det ville tatt veldig lang tid å bygge opp et lager hvis du skulle holdt deg under radaren😂

Anonymkode: 02899...e4a

• Liker 5
Gjest Dævendøtte
Skrevet
Avgangselev2020 skrev (13 minutter siden):

Å jasså? Kjenner du mange som gjør det

Ja, det gjør jeg. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...