Gå til innhold

Har jeg et shoppeproblem?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har de siste seks månedene shoppet veldig mye, mer enn jeg vanligvis gjør. Jeg er student og jobber ved siden av studiene. Har alltid vært flink til å spare og har en sparekonto hvor jeg har en del penger, og på brukskontoen har jeg også en del penger (som egentlig burde vært på sparekontoen, bruker en del penger siden kontoen "aldri" blir tom). Under coronaen har det skjedd relativt lite og jeg har blitt nærmest hekter på kvalitetsklær og siden det har vært en del tilbud har jeg kjøpt en del klær. Har siden september kjøpt 5 par med levisbukser (brukt ca. 6000 på dette) og ullgensere til 7-8 tusen samt sko til 4000 og ulike jakker til 3-4000. Bruker også en del penger på hudpleie, men det har jeg alltid gjort, klær derimot, har alltid handlet på kjedebutikker og rimelige klær, men nå kjøper jeg dyre plagg. Nå tør jeg nesten ikke logge inn på nettbanken for å sjekke hvor mye penger jeg har på brukskontoen. 

Ønsker gjerne at noen skal sette meg på plass for dette er kanskje ikke greit. 

Anonymkode: 45905...cc3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du burde logge inn før du kjører deg selv i grøfta økonomisk. 

Anonymkode: c2df4...fdf

• Liker 1
Gjest Blondie65
Skrevet

Spørsmålet er om du har råd til det.

Du er jo ikke alene om å bruke shopping som tidsfordriv i denne perioden. Men jeg tenker at du kanskje kan sette opp et budsjett for deg selv om hvor mye du skal ha lov til å shoppe for og så holde deg til det.

Når det gjelder "tørr nesten ikke logge inn på nettbanken" - det må du ikke finne på. Det hjelper ikke å ikke vite hvor stort problemet er. 

Gjort er gjort og spist er spist. Lær av det og gå videre.

Skrevet

Hvis du er redd for å se på kontoen din vil jeg absolutt si at du har et problem ja. 

Anonymkode: 1bab3...f72

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Du burde logge inn før du kjører deg selv i grøfta økonomisk. 

Logget inn nå. Det er ikke så lenge jeg var innlogget, ca 2 uker siden, men de siste to ukene har jeg brukt noen tusen, ja... 

Blondie65 skrev (1 minutt siden):

Spørsmålet er om du har råd til det.

Du er jo ikke alene om å bruke shopping som tidsfordriv i denne perioden. Men jeg tenker at du kanskje kan sette opp et budsjett for deg selv om hvor mye du skal ha lov til å shoppe for og så holde deg til det.

Når det gjelder "tørr nesten ikke logge inn på nettbanken" - det må du ikke finne på. Det hjelper ikke å ikke vite hvor stort problemet er. 

Gjort er gjort og spist er spist. Lær av det og gå videre.

Jeg har ikke råd til å fortsette sånn som dette. Logget inn på nettbanken nå og ser at jeg har 15 tusen på brukskontoen (vanligvis har jeg rundt 26-28 tusen her), men har sett på en del klær på nettbutikker som jeg ha og det er så vanskelig å la være å kjøpe siden det er så gode tilbud og også siden jeg vet at jeg har penger. Jeg holder ikke på sånn som dette vanligvis, så jeg forstår ikke hva som har skjedd.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvis du er redd for å se på kontoen din vil jeg absolutt si at du har et problem ja. 

Prioriterer alltid å betale regninger, så det har ikke gått utover det, men siden det alltid er penger på brukskontoen klarer jeg ikke la være å kjøpe noe jeg syns er fint. Var innlogget på nettbanken for to uker siden, men tvang meg selv til å logge inn nå etter at jeg opprettet denne tråden😄

• Liker 1
Gjest Blondie65
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg har ikke råd til å fortsette sånn som dette. Logget inn på nettbanken nå og ser at jeg har 15 tusen på brukskontoen (vanligvis har jeg rundt 26-28 tusen her), men har sett på en del klær på nettbutikker som jeg ha og det er så vanskelig å la være å kjøpe siden det er så gode tilbud og også siden jeg vet at jeg har penger. Jeg holder ikke på sånn som dette vanligvis, så jeg forstår ikke hva som har skjedd.

Nei, du MÅ IKKE ha noe som helst. Sett en grense for deg selv på månedsforbruk for dette og så kan februar være den måneden der du øver på å la være å kjøpe alt du tror du må ha.

Skrevet

Prioriterer alltid å betale regninger, så det har ikke gått utover det, men siden det alltid er penger på brukskontoen klarer jeg ikke la være å kjøpe noe jeg syns er fint. Var innlogget på nettbanken for to uker siden, men tvang meg selv til å logge inn nå etter at jeg opprettet denne tråden😄

Så bra! Hva med å ha shoppestopp i et par måneder nå for å veie opp? Både på rimelige og dyre klær.

Jeg syns forresten det faktisk er bra du heller kjøper færre og dyrere plagg enn å kjøpe rimelige fast-fashion klær (H&M, Zara, Cubus, BikBok osv). Det er en stor sjans for at du passer bedre på plaggene og at de dermed varer lengre. Så den delen er greit. Men husk å spare først før du bruker. Når du får lønning, spar så mye du kan og ha kun litt igjen til "gøy", som student er mellom 500-1000 kr vanlig pr måned :) 

Du skal kanskje en gang inn på boligmarkedet også?

• Liker 6
Skrevet
Blondie65 skrev (9 minutter siden):

Nei, du MÅ IKKE ha noe som helst. Sett en grense for deg selv på månedsforbruk for dette og så kan februar være den måneden der du øver på å la være å kjøpe alt du tror du må ha.

Skal prøve å ikke bruke mer penger nå, selv om det er litt vanskelig siden det er så mye januartilbud. Skal kun kjøpe det jeg trenger fra nå av, men livet er så stusslig og kjedelig for tiden, hele livet mitt består av jobb og studier og absolutt ingenting annet. 

Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker said:

Bipolar?

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Så bra! Hva med å ha shoppestopp i et par måneder nå for å veie opp? Både på rimelige og dyre klær.

Jeg syns forresten det faktisk er bra du heller kjøper færre og dyrere plagg enn å kjøpe rimelige fast-fashion klær (H&M, Zara, Cubus, BikBok osv). Det er en stor sjans for at du passer bedre på plaggene og at de dermed varer lengre. Så den delen er greit. Men husk å spare først før du bruker. Når du får lønning, spar så mye du kan og ha kun litt igjen til "gøy", som student er mellom 500-1000 kr vanlig pr måned :) 

Du skal kanskje en gang inn på boligmarkedet også?

Skal gjøre så godt jeg kan, skal ikke kjøpe penger på ting jeg ikke trenger. Mangler gode vintersko, men får vente med å kjøpe det. :) 

Jeg har en sparekonto og har klart å spare mellom 200-300 000 på fem år, og dette skal jeg mest sannsynlig bruke på bolig. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Skal prøve å ikke bruke mer penger nå, selv om det er litt vanskelig siden det er så mye januartilbud. Skal kun kjøpe det jeg trenger fra nå av, men livet er så stusslig og kjedelig for tiden, hele livet mitt består av jobb og studier og absolutt ingenting annet. 

Du trenger ingenting :) og det funker ikke å si at du skal prøve å la vær. Du må bestemme deg og holde deg til det.

Gjest Blondie65
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du har min fulle medfølelse på det - og du er slett ikke alene. Det er derfor jeg sier at du må lage deg noen rammer som du må holde deg innenfor. Det er ingenting i veien for å kjøpe kvalitetsklær, men hva skal du med ting du egentlig ikke har bruk for? Du vet også at gleden ikke er varig - tvert om svir det skikkelig fordi du vet at du egentlig ikke har lyst å bruke penger på dette. 

Dessverre finnes det jo ikke så mange andre ting å ta seg til i denne koronatiden - men jeg anbefaler deg å gå tur ute i frisk luft. Det har hjulpet meg.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Bipolar?

Nei, det tviler jeg veldig sterkt på. 

Gjest Blondie65
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Skal gjøre så godt jeg kan, skal ikke kjøpe penger på ting jeg ikke trenger. Mangler gode vintersko, men får vente med å kjøpe det. :) 

Jeg synes du skal kjøpe vintersko dersom du mangler det - det er det du skal unne deg akkurat nå. 

Skrevet

Du trenger ingenting :) og det funker ikke å si at du skal prøve å la vær. Du må bestemme deg og holde deg til det.

Ok. Har bokmerket en del plagg jeg planlegger å kjøpe, skal fjerne disse bokmerkene nå. :) Det er nok lurt å ikke klikke inn på lenkene. 

Blondie65 skrev (1 minutt siden):

Du har min fulle medfølelse på det - og du er slett ikke alene. Det er derfor jeg sier at du må lage deg noen rammer som du må holde deg innenfor. Det er ingenting i veien for å kjøpe kvalitetsklær, men hva skal du med ting du egentlig ikke har bruk for? Du vet også at gleden ikke er varig - tvert om svir det skikkelig fordi du vet at du egentlig ikke har lyst å bruke penger på dette. 

Dessverre finnes det jo ikke så mange andre ting å ta seg til i denne koronatiden - men jeg anbefaler deg å gå tur ute i frisk luft. Det har hjulpet meg.

Jeg innbiller meg at jeg må ha alt det jeg planlegger å kjøpe, men jeg gjør jo egentlig ikke det. 

Jobber en del nå under coronaen, så lever ikke på bare stipend og lån, men det lureste er jo selvsagt å sette penger til overs på sparekontoen. 

• Liker 1
Skrevet
Blondie65 skrev (5 minutter siden):

Jeg synes du skal kjøpe vintersko dersom du mangler det - det er det du skal unne deg akkurat nå. 

Ser jo at jeg har hatt elendig prioriteringer, har brukt flere tusen på jeans, men gode kvalitetssko? Nei, det har jeg selvsagt ikke kjøpt og går med joggesko 🤦🏻‍♂️

Gjest Blondie65
Skrevet

Ser jo at jeg har hatt elendig prioriteringer, har brukt flere tusen på jeans, men gode kvalitetssko? Nei, det har jeg selvsagt ikke kjøpt og går med joggesko 🤦🏻‍♂️

Men da min venn, skal du la fornuften seire i februar og kjøpe deg gode vintersko. Jeg tok et raskt søk og ser at f.eks. Ellos har tilbud på Merrell. Selv har jeg noen Salomon fjellstøvler som er utrolig lette og som ble kjøpt på salg. Her ser jeg at Zalando har tilbud nå. 

Dette er altså "merkesko" - men ikke designersko. 

Skrevet

Er jo ikke så ille da, tror jeg kjøpte nesten 10 levis bukser i 2020. Har du råd så er det jo ikke noe problem

Anonymkode: 28347...cc0

• Liker 1
Skrevet

Er det lenge siden du kjøpte klærne? Har du mulighet til å levere noe tilbake? Hvis du har kjøpt mye du ikke trenger kan det være en ide.

Det er lett å bruke tid å penger på shopping nå, men andre ting man kan bruke tid på er matlaging, baking eller gå en tur som andre foreslo 😊

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...