Gå til innhold

Husbanken når man ikke hører hjemme i kommunen

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på om det er noen her som har fått startlån eller tilskudd fra Husbanken til å kjøpe bolig i en annen kommune enn den du opprinnelig var folkeregistrert i?

Ble oppmerksom først i dag på at de fleste husbanklån blir gitt til de som allerede bor i samme kommune, men ser at det er mulig for alle å søke. Jeg er folkeregistrert i en "nabokommune", i samme fylke.

Skal ta kontakt med kommunen det gjelder så klart, men lurer litt på om noen her inne har erfaring!?

Anonymkode: cca6b...ac4

Fortsetter under...

Ja, jeg fikk det.  Men reglene varierer fra kommune til kommune, så ta kontakt der du vil bo,og spørs reglene deres. Noen steder MÅ du ha adresse der, noen PRIORITERER de som allerede er bosatt i kommunen, men det kan være mulig å søke og får det for det, andre igjen behandler din søknad på linje med alle andre. 

Anonymkode: e3c16...7f6

21 hours ago, AnonymBruker said:

Ja, jeg fikk det.  Men reglene varierer fra kommune til kommune, så ta kontakt der du vil bo,og spørs reglene deres. Noen steder MÅ du ha adresse der, noen PRIORITERER de som allerede er bosatt i kommunen, men det kan være mulig å søke og får det for det, andre igjen behandler din søknad på linje med alle andre. 

Anonymkode: e3c16...7f6

Takk for svar! Jeg har så utrolig lyst til å bli det unntaket jeg også! Har snakket med Husbanken i dag, og får i tillegg høre at kommunen er usikre på om de vil ta pant i denne boligen da den er over 100 år gammel og har behov for noen utredninger. Men, det er ikke behov for strakstilltak, og jeg kjenner folk med kunnskap om eldre boliger, så jeg klarer ikke å la vær å forsøke meg på å søke.

Følte du prossessen var enkel? Hvordan overbeviste du dem om å satse på deg?

Anonymkode: cca6b...ac4

Jeg fikk blankt nei fra typ 10 kommuner rundt Oslo. Ringte rundt overalt fordi jeg ville ut av byen, men fikk bare beskjed om at det var krav om botid på så og så lenge. Så da endte jeg opp med å få innvilget i Oslo, og i dag syns jeg det er helt OK. 

Anonymkode: f6d01...958

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...